Sexy bus: de nieuwe Volkswagen Multivan
Voor het eerst als eHybrid plug-in hybride
De nieuwe Volkswagen Multivan is zoals zijn naam al doet vermoeden multifunctioneel. Het is in de basis een familie-MPV die ook dienst kan doen als business shuttle, als hobbyvoertuig of als verhuiswagen. De nieuwe Volkswagen Multivan wordt begin 2022 op de Nederlandse markt verwacht.
Volkswagen Multivan: sinds 1985
Al sinds 1985 levert Volkswagen de Multivan. De versie combineert de ruimte en praktische kwaliteiten van een bestelauto met het comfort en de rijeigenschappen van een personenauto. Voor het eerst is de nieuwe Multivan gebaseerd op het flexibele MQB-platform van de Volkswagen Groep. Dit resulteert in een lange wielbasis en een grote spoorbreedte, ofwel: meer interieurruimte, betere stabiliteit en groter rijcomfort.
Afmetingen Volkswagen Multivan
De Volkswagen Multivan heeft een lengte van 4,97 meter (lange versie 5,17 meter), een breedte van 1,94 meter en een hoogte van 1,90 meter. Daarmee is de Multivan langer, breder en lager dan zijn voorganger. De lijnvoering van de motorkap en voorruit doet denken aan die van de klassieke Multivan T4. Ook opvallend: de vlakke koplampunits. Optioneel levert Volkswagen de IQ.Light LED Matrix koplampen.
Vaarwel versnellingspook en handrem
De Multivan heeft geen versnellingspook en handrem meer. Een DSG-automaat is standaard en wordt dankzij shift-by-wire technologie nu bediend door een schakelaar rechts van het stuur. De traditionele handrem heeft eveneens plaats gemaakt voor een schakelaar. Dankzij die oplossingen is de ruimte tussen de voorstoelen nu volledig vrij. Zo ontstaat er een doorloopje naar achteren. Voor het eerst is de Multivan er ook met een glazen panoramadak. Sfeerverlichting heeft ie ook.
Digital Cockpit standaard
In het interieur van de nieuwe Volkswagen Multivan vallen een aantal zaken op. Zo is de Digital Cockpit standaard en dat geldt ook voor het Ready 2 Discover infotainmentsysteem met geïntegreerde eSim, de veiligheid van het eCall noodoproepsysteem en de online diensten van We Connect en We Connect Plus. Een 360 graden camera (Area View) is nu eveneens leverbaar.
Praktisch
De Multivan biedt een enorme binnenruimte dankzij de zeer lange wielbasis van 3,12 meter (+12,4 cm) en het slimme stoelsysteem. Achter de hooggeplaatste voorstoelen is er ruimte voor maximaal vijf individuele zitplaatsen. De stoelen op de tweede zitrij zijn 180 graden te draaien. Zo verandert het interieur in een knusse ruimte waarin de inzittenden elkaar aan kunnen kijken. De stoelen op de tweede en derde zitrij zijn uitneembaar. Dankzij het slimme railsysteem zijn ze net als de multifunctionele tafel verschuifbaar en op elke gewenste positie te verankeren.
Uitvouwbaar tafeltje
Het uitvouwbare tafeltje is verandert in een heuse multitool. Via het railsysteem is de tafel op elke gewenste plek te schuiven: tussen de voorstoelen of tussen de zitplaatsen van de tweede of derde zitrij. Met ingeklapte tafelbladen kan deze multitool fungeren als middenconsole tussen de voorstoelen. De complete unit is bovendien eenvoudig uitneembaar. Ook zo zijn doorloopjes te creëren.
Elektrisch bediende achterklep
Voor het eerst is de Multivan nu ook leverbaar met een elektrisch bediende achterklep die opent na een voetbeweging onder de achterbumper (Easy Open). Enkele belangrijke cijfers: met de derde zitrij in positie bedraagt het volume van de bagageruimte al 469 liter (lange versie: 763 l), wat flexibel uit te breiden is tot liefst 3.672 liter (4.005 l). De Multivan kan verder aanhangers met een maximaal gewicht tot 2.000 kilogram trekken.
Ook als plug-in hybride
Volkswagen Bedrijfswagens levert de Multivan voor het eerst als plug-in hybride, de zogeheten Multivan eHybrid. De combinatie van een elektromotor en TSI turbo-benzinemotor is goed voor een systeemvermogen van 160 kW/218 pk. Dankzij een 13 kWh lithium-ion batterij kan de Multivan ook elektrisch rijden. De actieradius is nog niet bekend.
Veiligheid
De rijhulpsystemen Front Assist inclusief City Emergency Braking, uitwijkondersteuning, dynamische weergave van verkeerstekens, Lane Assist en cruise control zijn standaard. IQ.Drive Travel Assist (optie) maakt semiautonoom rijden mogelijk en zorgt dat de Multivan een veilige afstand aanhoudt tot voorliggers en netjes tussen de wegmarkeringen blijft.
Een volledig elektrische Multivan?
Nee, een volledig elektrische Volkswagen Multivan komt er niet. Aan de andere kant komt Volkswagen in 2022 wel met de elektrisch aangedreven ID. Buzz.