Renault Talisman Estate – rijtest
Franse troef in door Duitse merken gedomineerd D-segment
Met de Laguna scoorde Renault tot een jaar of vijf geleden klinkende verkoopcijfers in het D-segment. De laatste jaren zit de klad erin, ook doordat sowieso de verkopen in dit segment voor alle merken dalen. Kopers zijn overgestapt naar SUV’s en crossovers. Met de Estate-versie van de Talisman wil Renault zich revancheren. De verwachtingen zijn hoog.
Het D-segment is in Europa goed voor 1,7 miljoen auto’s, 14 procent van het totaal. In Nederland gaat het om 12 procent. Daarbij domineert de stationwagon/estate. In ons land zijn die in dit segment veel populairder dan de sedans. BMW heeft in Nederland met 17 procent het hoogste marktaandeel in het D-segment, de Talisman haalt nu een marktaandeel van 2 procent. Dat stijgt snel nu de leveringen van de eind vorig jaar geïntroduceerde Sedan op gang komen en de Estate aan het gamma wordt toegevoegd.
Meesturende achterwielen
De Talisman valt op door zijn sprankelende design en goede afwerking van het interieur. De zitpositie is prima, het overzicht uitstekend en hij rijdt fijn. De licht meesturende achterwielen zijn een onderscheidend en daarmee sterk wapen om de overwegend Duitse hegemonie in het D-segment van repliek te dienen. Bij lage snelheid is de draaicirkel kort als van een stadsauto en bij hoge snelheid op de snelweg draagt dit 4Control-systeem bij aan een stabiele wegligging.
[parallex-1]
Ruim en slim
De Estate is zeer royaal bedeeld met interieurruimte. De hoofdruimte bedraagt voorin 90 cm en achterin 87 cm, dat is 3 cm meer dan in de Sedan. Dankzij Renaults slimme Easy Break-systeem is de achterbank met hendels in de bagageruimte eenvoudig neer te klappen in twee ongelijke delen. De bagageruimte heeft een inhoud van 572 liter onder de hoedenplank. Met de achterbank plat is de inhoud bijna 1.700 liter. De laadvloer is dan meer dan twee meter lang. De achterklep kan worden geopend met een simpele beweging van de voet onder de achterbumper.
[parallex-3]
Slanke, lichte voorstoelen
De rugleuning van de prettig zittende voorstoelen in de Talisman Estate zijn voorzien van Cover Carving Technology. De leuningen zijn daardoor slank en dat zorgt voor drie centimeter extra beenruimte achterin en een gewichtsbesparing van één kilo per rugleuning. De in ongelijke delen neerklapbare achterbank is opgebouwd met schuim van uiteenlopende dichtheid om inzittenden goede ondersteuning te bieden. De kantelbare hoofdsteunen houden in de laagste positie het zicht naar achter voor de bestuurder vrij.
Elektronische hulpen
De Renault Talisman Estate is, net als de Sedan, voorzien van Renaults R-Link 2-multimediatablet: een portrait 7” of een landscape 8,7” scherm. Dit R-Link 2-scherm is het controlecentrum van de auto voor het navigatiesysteem, het audiosysteem, de rijhulpsystemen en de climate control. Met het controlecentrum kun je ook Multi-Sense bedienen. Dit systeem biedt de keuze uit vier voorgeprogrammeerde rij-instellingen (‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Neutral’ en ‘Eco’) en een volledig te programmeren ‘Perso’-modus. Afhankelijk van de gekozen instelling varieert de respons van de motor op het gaspedaal, de instellingen van de EDC-transmissie met dubbele koppeling, de mate van stuurbekrachtiging, de instellingen van de Electronic Damper Control en de instellingen van het 4Control-systeem.
[parallex-2]
Hoe werkt 4Control met vierwielbesturing?
Het 4Control-onderstel met vierwielbesturing is uniek voor het D-segment. Bij snelheden tot 50 km/u in de Comfort-modus (60 km/u in ‘Neutral’ en 80 km/u in ‘Sport’) sturen de achterwielen tegengesteld aan de voorwielen, tot een hoek van 3,5 graden. Dit geeft het effect van een kortere wielbasis en verbetert de wendbaarheid. Bij hogere snelheden sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen. Dit resulteert in meer stabiliteit en rijcomfort.
[gallerij-1]
Toonaangevend in veiligheid
Renault hecht veel waarde aan veiligheid en heeft de Talisman Estate uitgerust met veel veiligheidsvoorzieningen. Op het gebied van actieve veiligheidsvoorzieningen zijn er rijhulpsystemen als Adaptive Cruise Control, Active Emergency Braking System, Lane Departure Warning, Safe Distance Warning, Traffic Sign Recognition, Blind Spot Warning, Easy Park Assist, parkeersensoren rondom en Hill Start Assist.
Motoren
Wat motoren betreft, biedt Renault dezelfde keuze als bij de Talisman Sedan. Er zijn twee benzineversies van 110 kW (150 pk) of 147 kW (200 pk) en drie diesels met vermogens van 81 kW (110 pk) tot aan 118 kW (160 pk). De Initiale Paris is de topuitvoering met veel luxe in de vorm van elektrische verstelbare stoelen met massagefunctie en nappa lederen interieurbekleding. De zwarte lakkleur en de grote 19-inch lichtmetalen wielen zijn uniek voor deze uitvoering.
De Renault Talisman is vanaf juni leverbaar vanaf € 31.790,-.