Review – Volkswagen Tiguan (2024), de SUV voor iedereen?
eTSI en eHybrid uitvoerig getest
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het is wereldwijd het meest succesvolle Volkswagen-model van dit moment: de Tiguan. Sinds het debuut in 2007 kozen al meer dan 7,5 miljoen kopers voor de SUV. Alleen al de afgelopen twee jaar heeft Volkswagen 1,2 miljoen exemplaren geproduceerd. Dit is de nieuwste generatie Volkswagen Tiguan. Wat heeft die auto allemaal te bieden?
Volkswagen Tiguan groter
Het zal geen verrassing zijn dat de nieuwe Volkswagen Tiguan weer wat groter is ten opzichte van het model dat hij opvolgt. Het is een trend in autoland. Auto’s moeten aan steeds strengere veiligheidsnormen voldoen en klanten verwachten meer interieurruimte. De fabrikant geeft aan alle eisen en wensen gehoor door auto’s groter te maken. Volkswagen doet met de nieuwe Tiguan ‘gezellig mee’, maar weet wel dat de breedte (1.842 mm) en wielbasis (2.680 mm) gelijk zijn gebleven. Met een lengte van 4.539 mm is de Volkswagen Tiguan exact 30 mm langer dan zijn voorganger.
Forse digitale displays
De verschillen bleven dus beperkt. Maar door een slimmere constructie van de complete auto is er binnenin de derde generatie Volkswagen Tiguan toch meer interieurruimte. Over het interieur gesproken: Volkswagen heeft gekozen voor de nieuwe opzet die je ook in andere modellen terugvindt, zoals de Volkswagen ID.7. Reken dus op strakke vormgeving, forse digitale displays en een goede ergonomie. Het materiaalgebruik is van hoog niveau. Nog veel fijner is de keuze van Volkswagen om weer conventionele druktoetsen toe te passen op het stuurwiel. Heerlijk.
VOLKSWAGEN TIGUAN (2024): heeft Volkswagen geluisterd naar de kritiek? REVIEW – AutoRAI TV
Multifunctionele schakelaar
Nog een leuk kenmerk van het interieur: centraal op de middentunnel plaatst Volkswagen een draai-drukschakelaar. Deze multifunctionele schakelaar is te gebruiken voor het audiovolume en alle instellingen voor het Atmospheres-systeem. Je kunt er namelijk meerdere functies mee selecteren.
ErgoActive-Plus-stoelen
De stoelen zitten heerlijk, helemaal als je kiest voor de optioneel verkrijgbare ergoActive-Plus-stoelen. Die hebben een massagefunctie met tien drukpunten en een viervoudig instelbare lendensteun. Bovendien kan worden geprogrammeerd bij welke buitentemperaturen de stoelverwarming of stoelventilatie automatisch wordt geactiveerd. Het interieur is absoluut een van de sterke punten van de Volkswagen Tiguan.
DCC Pro-systeem
Maar hoe zit het dan met het rijden? Ook daar scoort deze auto punten. Het rijgedrag voelt volwassen aan, waarbij vooral het optionele DCC Pro-systeem van de nieuwe Tiguan wonderen verricht. Dankzij adaptieve schokdempers is het mogelijk om de Tiguan met een paar handelingen een totaal ander karakter te geven. Van extra comfortabel naar extra sportief. Er is keuze uit vijftien stappen. Het systeem kan ook autonoom reageren op het wegdek. Het systeem berekent de demping per wiel en stemt de dempers in een fractie van een seconde daarop af. Het stuurgevoel van de Tiguan is goed voor elkaar. Niet te licht, maar gewoon een fijne zwaarte in de besturing.
Volkswagen Tiguan eTSI (mild-hybride)
Een volledig elektrische Volkswagen Tiguan bestaat niet. Daar heeft Volkswagen de ID-modellen voor, zoals de ID.4 of ID.5. Nee, de koper heeft bij de Tiguan keuze uit mild-hybrides en plug-in hybrides. Onder de naam eTSI voert Volkswagen mild-hybrides. Er is keuze uit een 96 kW (130 pk) en 110 kW (150 pk) eTSI. In beide gevallen gaat het om een 1,5-liter viercilinder (1.5 TSI evo2) met actieve cilinderuitschakeling (ACTplus). Als mild hybrideaandrijving is de benzinemotor gekoppeld aan een 48V-lithium-ion-accu en een 48V-riem-starterdynamo.
Volkswagen Tiguan Plug-in hybrid (eHybrid)
Daarnaast zijn er nog twee plug-in hybrides, zogeheten eHybrids. Deze zijn volledig opnieuw ontwikkeld. Er is keuze uit een variant met een systeemvermogen van 150 kW (204 pk) en een extra krachtige versie met 200 kW (272 pk). De eHybrid met 204 pk heeft een benzinemotor van 150 pk en een 115 pk sterke elektromotor. Deze versie heeft 350 Nm. De eHybrid met 272 pk heeft een 177 pk sterke benzinemotor met ook 115 pk elektropower. Het koppel komt uit op 400 Nm.
Grotere accu
Dankzij de omschakeling naar een 1,5-liter hightech turbo-benzinemotor (1.5 TSI evo2) met variabele turbocompressorgeometrie (VTG) en een nieuwe 19,7 kWh accu (netto) – de voorganger had een 10,6 kWh batterij – kan de Tiguan aanzienlijk grotere afstanden volledig elektrisch afleggen. Op papier zelfs tot 100 kilometer. Reken in de praktijk op ongeveer 70 tot 80 kilometer.
Snelladen
De accu wordt nu opgeladen met 11 in plaats van 3,6 kW bij de Wallbox thuis en andere AC-oplaadpunten. Bovendien kunnen beide Tiguan eHybrid-modellen voor het eerst ook opladen aan DC-snellaadstations met een vermogen van 50 kW. Een sterke eigenschap. Alle hybridemodellen zijn voorzien van voorwielaandrijving. De Tiguan mag 1.800 kilogram trekken.
Vanafprijs nieuwe Volkswagen Tiguan
Waar moet je nu voor kiezen? Dat hangt sterk af van de portemonnee. Weet wel dat het prijsverschil tussen de eTSI en eHybrid bijzonder klein is. Zo is de Tiguan 1.5 eTSI te bestellen vanaf 46.990 euro, maar dan krijg je niet de versie die je minimaal wilt hebben. De Life Edition met veel rijkere uitrusting is er als eTSI met 130 pk vanaf 49.990 euro. De motorvariant met 150 pk is er vanaf 51.990 euro. Nu komt ie: de plug-in hybride met 204 pk is er als Life Edition vanaf 50.990 euro. Dat lees je goed: 1.000 euro goedkoper ten opzichte van de 150 pk sterke eTSI. Wat ons betreft is dat de versie waarvoor je moet gaan. Wie sportievere looks wenst, opteert voor de R-Line Business.
Uitrusting
Voor de volledigheid: de basisversie van de Tiguan is standaard uitgerust met onder andere de nieuwe Digital Cockpit (10-inch), het centrale 12,9 inch (32,8 cm) display van het multimediasysteem (MIB4), de rijbelevingsschakelaar, het Car2X-waarschuwingssysteem, App Connect draadloze smaprtphone-integratie, Airconditioning automatisch 1-zone (Climatronic), USB-C-interfaces met 45 W laadvermogen (voor), zwarte dakreling en diverse hulpsystemen. Tot de standaard hulpsystemen behoren Dodehoeksensor (Side Assist), Afstandscontrolesysteem (Front Assist), Rijstrookbehoudassistent (Lane Assist), Achteruitrijcamera (Rear View) en verkeerstekenherkenning. Eveneens standaard: led-koplampen en 17-inch lichtmetalen velgen.
Life-uitvoering
De Tiguan Life onderscheidt zich door de volgende extra features: 3-zone Climatronic (Air Care), verwarmbare voorstoelen, variabele laadbodem (in twee hoogtes verstelbaar), parkeerassistent (Park Assist), automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control), grootlichtassistent (Light Assist), App-Connect (Apple- en Android-integratie), elektrisch inklapbare buitenspiegels, sfeerverlichting exterieur en 17-inch lichtmetalen velgen in Venezia-design.
Conclusie review Volkswagen Tiguan
De nieuwe generatie Volkswagen Tiguan kan niet anders dan een succes worden. Hij is completer dan ooit, rijdt bijzonder goed en steekt ook goed in elkaar. Prijstechnisch gezien is de plug-in hybride de betere deal, maar voor mensen die nog niet met regelmaat willen stekkeren, zijn er de eTSI’s. Kortom: er is voor iedereen een Tiguan. De nieuwe Tiguan wordt gebouwd in Wolfsburg. Je krijgt 4 jaar garantie en gratis pechhulp binnen Europa.