Review – Tesla Model S Plaid, maakt mensen misselijk
Zo reageren bijrijders op 1.020 pk
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Tesla heeft met de Tesla Model S Plaid wellicht het koopje van de eeuw in handen. Want nergens anders koop je voor ongeveer 140.000 euro een familie-auto met 1.020 pk. Overigens vindt niet iedereen dat vermogen prettig. Onze vijf passagiers reageren wisselend op de absurde prestaties van de Tesla Model S Plaid.
Tesla Model S Plaid: absurd snel
Standaard is een Tesla Model S al echt geen trage auto. Het systeemvermogen van de Dual Motor AWD-variant komt naar schatting uit op ongeveer 650 pk. De Tesla Model S Plaid doet daar nog een flinke schep bovenop. Dankzij drie elektromotoren – allemaal in koolstofvezel ingelegd – levert de aandrijflijn een systeemvermogen van 1.020 pk, in de juiste omstandigheden goed voor een 0-100-tijd van 2,1 seconden. Wij hebben de auto geklokt op 2,5 seconden, ook dat is al extreem snel. Je lichaam moet even kalibreren aan de brute krachten die op je lijf vrijkomen bij het vol intrappen van het gaspedaal.
322 km/u, maar nu nog niet
Tesla geeft een topsnelheid van 322 km/u op, maar hier zit wel een addertje onder het gras. Want die topsnelheid wordt alleen gehaald als de auto voorzien is van koolstof-keramische remschijven. Die optie is vooralsnog niet leverbaar. Plaid-auto’s die nu worden uitgeleverd halen ongeveer 280 km/u. Ook niet verkeerd overigens. Het is bij de Plaid-uitmonstering belangrijk om te vermelden dat de batterijlading boven de 80 procent moet zijn om te genieten van de maximale prestaties. Onder dat accupercentage schroeft de ECU de prestaties iets terug.
Actieradius
Met de actieradius is helemaal niets mis. De Tesla Model S Plaid zou op papier 600 kilometer moeten kunnen halen. Wij noteren een rijbereik van 560 kilometer. Keurige cijfers. Hier bewijst Tesla dat het over de juiste kennis beschikt om veel kilometers uit een accupakket te peuteren. Overigens mag je niet stellen dat de Tesla Model S al een dik tien jaar oude auto is. Van de Model S van nu is vrijwel niets overdraagbaar met de Model S van tien jaar geleden. Hij ziet er nog wel ongeveer hetzelfde uit, maar aan de binnenkant is het nodige gewijzigd. Zie de auto dus vooral als een iPhone, waarbij de binnenkant steeds beter wordt.
Tesla Model S PLAID maakt mensen misselijk – REVIEW – AutoRAI TV
Staat goed op zijn wielen
Grote verschillen ten opzichte van een normale Model S zijn er niet, maar het is wel direct duidelijk dat je hier met een Plaid-versie te maken hebt. Want man wat staat deze auto dik op zijn wielen. Het ziet er fenomenaal lekker uit. De subtiele carbon achterspoiler en de Plaid-sticker maken het feest compleet.
Het grote nadeel van Tesla’s stuurwiel en Yoke
Toch is het niet altijd feest in deze Model S. Dat komt in het bijzonder door het Yoke-stuurwiel. Een soort half stuurwiel dat in een vliegtuig niet zou misstaan. Hoewel je best aan een Yoke kan wennen, is er een groot nadeel aan dit type stuurwiel. De richtingaanwijzer voor links en rechts is aan de linkerkant van het stuur ondergebracht. Als het stuur op zijn kop staat, moet je dus eerst de juiste knop zien te vinden. Dat is te afleidend en daardoor gevaarlijk. Nu kan er ook gekozen worden voor een normaal rond stuurwiel – waarbij overpakken toch net wat handiger en veiliger is – maar ook hier zijn de knoppen van de richtingaanwijzer aan een kant van het stuurwiel ondergebracht. Niet handig. Dit had Tesla beter kunnen doen.
Een horizontaal display
Verder is de afwerking van het interieur overduidelijk naar een hoger plan getild. Het kan nog niet de kwaliteit van bijvoorbeeld Duitse auto’s evenaren, maar het komt al wel aardig in de buurt. Erg fijn is het infotainmentsysteem met horizontaal display. Dit kan ook kantelen naar rechts of links, heel gaaf. Het infotainmentsysteem is een van de beste op de markt. Ook de reacties van onze vijf bijrijders zijn positief.
“Net een achtbaan!”
Op de bijrijdersstoel zaten Erik, Celeste, Niels, Tessa en Kevin. Stuk voor stuk zijn ze te spreken over de Model S Plaid, maar niet iedereen vindt de performance van deze familie-sedan prettig. Celeste gilt het bijvoorbeeld uit als het gas 100 procent wordt ingetrapt. Overgeven is nabij. Niels houdt het hoofd koel. Niet verwonderlijk. Hij mocht onlangs een elektrische Ford Transit met 2.000 pk ervaren en weet dus iets van de acceleratiekrachten. Toch is ook hij onder de indruk van deze Tesla. Tessa loopt warm voor de Plaid. “Alsof je wordt afgeschoten in een achtbaan”, zegt ze met een smile van oor tot oor. In onze Tesla Model S Plaid video komen de reacties van dit vijftal uitgebreid aan bod.
Goede voorbereiding op de toekomst
Over een ding zijn ze het allemaal eens: 1.020 pk voor afgerond 140.000 euro is best een goede deal. Dus wat dat betreft is de Model S Plaid een buitenkans en een auto die keer op keer weet te imponeren. Maar het ergste van dit alles: 1.020 pk, het went. Wat wordt de volgende stap? 1.500 pk? Gekkenwerk natuurlijk, maar dankzij de opkomst van EV-techniek liggen vermogens van dik 1.000 pk onder handbereik. Bereid je dus maar goed voor op de toekomst.
Conclusie review Tesla Model S Plaid
De Tesla Model S Dual-Motor All Wheel Drive is verkrijgbaar vanaf 115.993 euro. De Model S Plaid met Tri Motor All-Wheel Drive is er vanaf 139.990 euro. Met 21-inch Arachnid-velgen mag je nog 4.900 euro bijbetalen. Voor Full Self-Driving Capability ben je 7.500 euro extra kwijt. Hierbij nog wel een kanttekening dat dit systeem nog allesbehalve perfect is. Het systeem ziet soms spoken op de weg en leest de snelheid van verkeersborden af die niet van toepassing zijn op de weg waarop jij rijdt. Tesla belooft beterschap, want het betreft nog Beta-software. Gelukkig kan alles ook uit, waardoor jij volledig in control bent. En dat wil je met 1.020 pk. Korte samenvatting van de Plaid? Fun en comfortabel, maar vooral heel veel fun! Tip: neem wel spuugzakjes mee voor bijrijders.
Wist je dat?
Wist je dat Tesla de aandrijflijn van de Model S Plaid ook gebruikt in de Model X? Een review van de Tesla Model X Plaid check je hier!