Review – Peugeot 408 PHEV (2024) – Dynamische Fransoos
Peugeot gokt dat de SUV-hype wat gaat afkoelen en introduceert daarom een dynamische fastback. Tenminste, zo omschrijven de Fransen de 408 zelf. AutoRAI.nl onderzocht hoe dynamisch deze Fransoos precies is.
Peugeot 408
De Fransen noemen de 408 dus een dynamische fastback, maar wij omschrijven het liever als een liftback die wat hoger op zijn wielen staat. De 408 heeft een eigenwijze uitstraling. Onder de oppervlakte deelt de auto zijn genen met de 308 en 308 SW, maar ook aan de buitenkant herkennen we typische 308-kenmerken, zoals de dagrijverlichting in slagtandvorm en de klauwachtige led-achterlichten. Het is overduidelijk een auto voor mensen die iets anders op hun oprit willen dan de rest van de straat.
i-Cockpit
Het interieur is rechtstreeks overgenomen uit de 308, maar dat maakt het niet minder eigenzinnig. De nieuwste generatie van de i-Cockpit is aanwezig, herkenbaar aan het compacte sportstuurtje met daarboven het digitale instrumentarium. Om dat af te lezen, moet je dus over het stuur heen kijken. Wij hebben daar geen problemen mee, maar als je aan de kortere of langere kant bent, kan dit een uitdaging vormen. In het ergste geval staar je tegen de stuurrand aan en heb je geen flauw idee hoe hard je precies rijdt. Dus, als de 408 op je radar staat, raden we je aan om even te gaan proefzitten bij je lokale Peugeot-dealer.
Pesonaliseren
De i-Cockpit is voorzien van zogeheten i-Toggles. Dit zijn digitale knoppen, die je op een extra schermpje onder het infotainmentsysteem kunt bedienen. Je kunt zelf kiezen welke knoppen hier verschijnen. Zo kun je bijvoorbeeld je favoriete radiozender hier als shortcut plaatsen of een knop voor de stoelverwarming. Een zeer handig systeem, waardoor je het infotainmentsysteem flink kunt personaliseren. Over stoelen gesproken: die zitten werkelijk voortreffelijk in de GT-versie die wij rijden.
Weinig beenruimte
Ondanks een wielbasis van bijna 2.79 meter valt de beenruimte achterin een beetje tegen. Voor kinderen is er meer dan voldoende ruimte, maar als volwassenen wil je liever niet een lange vakantierit achterin zitten. Al is de hoofdruimte wel opvallend riant. De bagageruimte is ook flink, met een inhoud van 536 liter die kan worden uitgebreid tot 1.611 liter wanneer je de achterbankleuning neerklapt.
Plug-in hybride
De aandrijflijnen van de 408 zijn één op één overgenomen van de 308. Het motorenpalet omvat een 130 pk sterke benzinemotor en twee plug-in hybrides met vermogens van respectievelijk 180 en 225 pk. Wij rijden de plug-in hybride met 180 pk. De aandrijflijn bestaat uit een 150 pk sterke PureTech-motor en een 110 pk sterke elektromotor. Net als alle motorvarianten gaat schakelen met de PHEV via een achttrapsautomaat.
Vlotte jongen
Dankzij de elektromotor schiet de auto vlot van zijn plek. De benzinemotor schakelt direct bij als je het gaspedaal dieper intrapt. De twee motoren werken keurig samen. Vermogen kom je nooit tekort. Het is een fluitje van een cent om snel even in te halen of de snelheid op te voeren voor de snelweg. Daar kan de elektromotor ook al het werk alleen aan, zolang je niet harder dan 135 km/u rijdt.
60 kilometer
Volgens Peugeot is er genoeg stroom voor 60 volledig elektrische kilometers. Zulke cijfers moet je altijd met een korreltje zout nemen. In de praktijk komen we op stroom niet verder dan 45 kilometer. Dat zal voornamelijk te maken hebben met de gigantische 20-inch Monolithe-wielen waarop de testauto rolt. Ze zien er enorm stoer en robuust uit – vinden wij dan – maar snoepen wel wat kostbare kilometers weg.
Dagelijks ritjes
Toch kunnen we bijna alle dagelijkse ritjes tijdens onze testweek duurzaam afleggen. Daar ligt natuurlijk ook de kracht van een PHEV: bijna het hele jaar door elektrisch rijden en alleen op langere afstanden doet de verbrandingsmotor mee. Standaard kan de auto tot 3,7 kW laadkracht aan, maar een upgrade naar 7,4 kW is mogelijk. Altijd doen, want dit levert ook bij een relatief korte laadbeurt veel extra groene kilometers op.
408 GT
Zoals gezegd rijden we de riant aangeklede GT-versie: twee letters die echt bij de auto passen. Het is geen overdreven krachtige en snelle auto, maar wel behoorlijk vlot en comfortabel. Kortom: een échte grand tourer. Een auto die meer dan geschikt is als kilometervreter, ook zodra de accu leeg is en de benzinemotor aan de bak moet. Persoonlijk zouden we een iets kleinere wielmaat kiezen, voor nét dat beetje extra comfort, maar ook met de 20-inch wielen onder ons hebben we op dat vlak weinig te klagen.
Elektrische Peugeot 408: de e-408
Wie liever volledig elektrisch wil rijden, moet wachten tot de zomer. Dan komt naar verwachting de e-408 naar ons land. Deze krijgt de nieuwe elektrische Stellantis-aandrijflijn, die we al kennen van de Peugeot e-308 en Opel Astra Electric. Deze bestaat uit een 54 kWh-batterij, die zorgt voor zo’n 400 elektrische kilometers. Hoewel hij met 156 pk minder vermogen heeft dan de PHEV, weten we uit ervaring dat de aandrijflijn pittig genoeg is. Bekijk hier onze test met de e-308 maar eens: