Review – Hyundai IONIQ 6, een EV met een missie
Alles van A tot Z uitgelegd
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Hyundai IONIQ 6 is een elektrische auto met een extreem aerodynamische carrosserie. Het Zuid-Koreaanse automerk trok alles uit de kast om het rijbereik te vergroten. Heeft Hyundai daardoor op praktisch front concessies moeten doen? Tijd voor een Hyundai IONIQ 6 review. Want hoe goed is deze EV?
Tien opvallende eigenschappen Hyundai IONIQ 6
Laten we deze Hyundai IONIQ 6 review eens beginnen met tien opvallende eigenschappen van de IONIQ 6. Het design is bijvoorbeeld geïnspireerd op de Prophecy Concept EV uit maart 2020 en de deurgrepen zijn verzonken. Check ook het afdekklepje van de haaienvinantenne op het dak. Dat is transparant. Ook de zijcamerakappen hebben een transparant design en de verlichting voor en achter beschikt over de zogeheten Parametric Pixels, gelijk aan de IONIQ 5.
De achterspoiler heeft wel wat weg van de Porsche 911. De IONIQ 6 heeft verder actieve luchtkleppen voor die kunnen sluiten of openen afhankelijk van de koelingsbehoefte. Het Hyundai-logo voor is zo glad als een aal voor een betere stroomlijn en het derde remlicht zit in de achtervleugel verstopt. Tot slot: voor de lak aan de buitenzijde van de IONIQ 6 is gerecyclede pigmentverf van afgedankte banden gebruikt.
Hyundai IONIQ 6 kopen? Dit moet je weten! – REVIEW – AutoRAI TV
Diverse motorvarianten
De line-up van de Hyundai IONIQ 6 bestaat uit diverse motorvarianten en uitrustingsniveau’s. Er is allereerst keuze uit een 53 kWh of 77,4 kWh lithium-ion accupakket. De 53 kWh-batterij is er alleen als Style of Connect, met prijskaartjes van achtereenvolgens 45.895 en 50.395 euro. In beide gevallen heb je achterwielaandrijving en een systeemvermogen van 151 pk (111 kW) en 350 Nm aan koppel. Goed voor een top van 185 km/u en een 0-100-tijd van 8,8 seconden. De actieradius van deze batterijvariant bedraagt 429 kilometer (WLTP) in combinatie met 18-inch lichtmetaal.
Achterwiel- of vierwielaandrijving
De variant met 77,4 kWh batterijpakket is er met achterwiel- of vierwielaandrijving. De actieradiustopper betreft de versie met enkel achterwielaandrijving. Die komt op een volle lading stroom maar liefst 614 kilometer ver (met 18-inch wielen) en heeft een systeemoutput van 229 pk (168 kW) en 350 Nm aan koppel. De 0-100-sprint bedraagt 7,4 seconden.
Het topmodel
De 77,4 kWh variant met AWD heeft twee elektromotoren, samen goed voor 325 pk (235 kW) en 605 Nm aan koppel. In dit geval sprint je in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u en bedraagt de actieradius 583 kilometer. Maar ook hier weer een kanttekening: dit is alleen met 18-inch lichtmetaal. Wie opteert voor 20-inch wielen, levert in wat betreft rijbereik. Met 20-inch komt de variant met achterwielaandrijving 545 kilometer ver en de versie met AWD 519 kilometer. Uiteraard is WLTP nog een theoretische waarde. Reken in de praktijk op 30 procent minder rijbereik ten opzichte van de waarde in de brochure.
Prijzen 77,4 kWh
Dan wil je natuurlijk ook weten wat een IONIQ 6 met 77,4 kWh batterij moet kosten.
RWD
- Style: 50.895 euro – Connect: 55.395 euro – Lounge: 58.895 euro
AWD
- Connect: 59.395 euro – Lounge: 62.895 euro
Opties
De Connect en Lounge-versies hebben standaard een warmtepomp. Op de Style moet je bijbetalen, te weten 1.495 euro. Op de topversie – de Lounge – levert Hyundai een glazen schuif-/kanteldak. Die kost 1.295 euro. In de toekomst komt er naar verluidt nog een IONIQ 6 N. De N-variant van de IONIQ 5 verschijnt al in de loop van 2023 op de markt.
E-GMP vormt de basis
De 4.855 mm lange Hyundai IONIQ 6 staat net als de IONIQ 5 op het modulaire Electric Global Modular Platform (E-GMP). Dit toont aan dat de flexibliteit van een modulair platform tegenwoordig bizar groot is. De IONIQ 5 is meer een crossover, terwijl deze ‘zes’ een volwaardige sedan is. Jawel, een sedan en dus geen hatchback. De achterruit blijft namelijk zitten waar die zit bij het openen van de achterklep.
Ook een ‘frunk’
Desondanks heeft de IONIQ 6 een riante en vooral diepe bagageruimte van in totaal 401 liter. Voorin heeft de auto nog een ‘frunk’, goed voor 45 liter extra opbergruimte bij de 2WD-versie en 12 liter voor het AWD-model. Dankzij de slimme indeling van E-GMP bedraagt de wielbasis liefst 2.950 mm, dat is aan de forse kant. Je merkt het onder meer aan de riante beenruimte achterin, maar door de aflopende daklijn lever je wel wat hoofdruimte in. Met een lengte tot 1,85 meter zit je goed.
Interieur Hyundai IONIQ 6
Het interieur komt qua vormgeving in grote lijnen overeen met de IONIQ 6. Ook hier bespeuren we dus twee forse displays van elk 12,3-inch groot, sfeerverlichting met 64 kleuren en zes tweekleurenthema’s en een stuurwiel met ingebouwde led’s die van kleur veranderen als je van rijmodi wisselt. De verstelbaarheid van de stuurkolom kan beter. Vooral in de diepte kom je wat centimeters tekort. De zitpositie kan ook beter. Je zit als bestuurder vrij hoog. Valt aan te wennen overigens en voor heel veel mensen zal het vast geen probleem zijn.
PET-flessen en visnetten
De afwerking van het interieur is van hoog niveau. Hyundai past fraaie materialen toe. Ook in het interieur bespeuren we wat transparante accenten. Check bijvoorbeeld het dashboard, de deurvakken en het onderste opbergvak. De auto heeft ook een eco-randje, want voor de stoelbekleding zijn gerecyclede PET-flessen en visnetten gebruikt, voor de hemelbekleding en het tapijt past Hyundai ruwe materialen uit suikerriet toe en er is bio-polyurethaanverf met biologische ingrediënten uit plantaardige olie gebruikt voor de airbagafdekking. Tot slot zijn er zogeheten Econyl-garen gebruikt voor de vloermatten. Dit zijn nylongaren gemaakt van gerecyclede visnetten uit oceaanafval.
Snelladen
Het E-GMP-platform heeft als grote voordeel dat Hyundai een boordnet van 400 tot 800 volt kan gebruiken, waarbij laden met 800 volt standaard is. Opladen van 10 tot 80 procent kost 18 minuten. Dit is dan wel alleen bij een 350 kW-lader. De laadtijd bij een 50 kW snellaadstation (10 tot 80 procent) bedraagt 58 minuten voor de 53 kWh batterij en 1 uur en 13 minuten voor de grotere batterij. Het standaard laadvermogen van de 3-fase onboard lader is 11 kW.
Stopcontact en V2L
De IONIQ 6 kan ook stroom terugleveren. Onder de achterbank zit een volwaardig 230V-stopcontact, maar ook extern kunnen apparaten worden aangesloten via een aparte adapter voor de laadaansluiting aan de buitenzijde van de auto. Dit is mogelijk dankzij Vehicle-to-Load-technologie (V2L). Daarmee zijn elektrische apparaten op te laden of te gebruiken, zoals elektrische fietsen, scooters en kampeeruitrusting. Of in dit geval: een koffiezetapparaat. Gewoon even aansluiten en je ‘bakkie pleur’ is zo gezet. De maximale output van V2L is 2,6 kW.
Digitale zijspiegels
De Hyundai IONIQ 6 is verkrijgbaar met digitale zijspiegels. Een aanrader? Dat is per persoon verschillend. Tuurlijk valt er prima aan te wennen, maar het gebrek aan diepte doet je in sommige situaties toch verlangen naar conventionele zijspiegels. Gelukkig zijn normale zijspiegels standaard. De digitale buitenspiegels (DSM) – alleen beschikbaar op Lounge – hebben een meerprijs van 1.400 euro.
Rijden in de Hyundai IONIQ 6
Het rijden zelf dan. Een belangrijk element waarom jij deze Hyundai IONIQ 6 review leest. Ten opzichte van de IONIQ 5 is deze IONIQ 6 een compleet andere auto. Niet alleen is het design een wereld van verschil, hetzelfde geldt voor het karakter. Waar de IONIQ 5 de nadruk legt op (te) extreem comfort, daar biedt de IONIQ 6 veel meer rijdynamiek en stuurgevoel. Om te rijden is de IONIQ 6 gewoon de leukere auto. Voor meer comfort of een nog hogere zit ga je voor de IONIQ 5. Zelfde techniek, anders jasje.
One pedal driving
Heel fijn is dat het ook mogelijk is om gebruik te maken van i-Pedal. Hierbij komt de auto ook volledig tot stilstand. Je kan ook nog met schakelflippers andere standen kiezen voor het terugwinnen van energie. De praktijk leert dat je gewoon de meest ‘agressieve’ stand kiest. Dan win je maximaal aan energie terug. Maar het is wel heel goed gedaan van Hyundai om de keuze over te laten aan de rijder zelf. Iemand die geen fan is van one pedal driving kan dus ook gewoon een IONIQ 6 bestellen.
Rijhulpsystemen, iets te veel van het goede
Rijhulpsystemen heeft de IONIQ 6 in overvloed. We hebben er liefst 20 geteld. Daardoor klinken er geregeld waarschuwingsgeluiden in het interieur. Gelukkig kan alles ook uit, al zal je dat bij sommige systemen keer op keer moeten doen nadat je de auto weer inschakelt. Op dit punt is nog ruimte voor verbetering, leren we tijdens deze Hyundai IONIQ 6 review. Wat zal de bijrijder wel niet denken als al die toeters en bellen klinken?
Conclusie Hyundai IONIQ 6 review
Hyundai toont lef met deze IONIQ 6. Het is verreweg een van de meest bijzonder vormgegeven EV’s van dit moment en direct ook een van de betere. Dankzij de goede laadmogelijkheden, de riante interieurruimte, uitstekende ergonomie en het hoogwaardige materiaalgebruik staat deze Koreaan zijn mannetje. Zijn vorm is wellicht smaakgevoelig, maar in real life komt de auto totaal anders over dan op foto’s.
Bovendien ga je die vorm nog waarderen. Ook kiezen steeds meer andere merken voor soortgelijke carrosserievormen. Dit met maar een doel: zoveel mogelijk kilometers uit een accupakket peuteren. Onze aanrader? Neem de Hyundai IONIQ 6 77,4 kWh RWD Lounge. Dan ben je voor 58.895 euro klaar en kun je op jacht naar die 600 kilometer actieradius. Maar een ding is zeker: de bijzondere vorm gaat niet ten koste van praktisch gebruiksgemak, met uitzondering van iets minder hoofdruimte achterin dus. Misschien is een nieuwe Kona Electric dan een betere optie.
Met dank aan het Louwman Museum voor de fotolocatie.