![Een strakke, zwarte luxe sedan staat geparkeerd voor een groot bakstenen gebouw met een klok op de gevel. In de BMW i7-recensie wordt beschreven dat hij geavanceerde functies en weelderig comfort heeft, perfect passend bij de scène. Op het gele kenteken staat 'R-152-RG', terwijl bomen het gebouw omlijsten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0522-640x480.jpg)
Review – BMW i7 (2023): de ultieme elektrische toplimousine?
Ultieme luxe, ultieme stilte
![]() |
Door Max Veldhuis. Journalist en autoliefhebber die schrijft en presenteert voor AutoRAI.nl. Rijdt het liefst dakloos, een beetje regen maakt niet uit. Interesseert zich voor techniek en houdt van verbrandings- én elektromotoren. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Het moderne BMW maakt de tongen behoorlijk los als het om design gaat. De nieuwe 7 Serie is één van de bewijsstukken daarvan. Kijk echter verder dan het uiterlijk en je ontdekt een auto die op vrijwel alle vlakken de bakens voor technologische vernieuwing en moderne luxe verzet. Dit zijn onze bevindingen na een week met de nieuwe BMW i7.
Voor de verandering beginnen wij onze BMW i7 review niet voorin, maar juist achterin. Dat is namelijk de plek waar je het liefst wil zitten in deze limousine, voornamelijk door de enorme hoeveelheid beenruimte, de zijdezachte en uitgebreid verstelbare stoelen én het indrukwekkende BMW Theatre Screen. Daarmee tover je de i7 in een oogwenk om tot een volwaardige thuisbioscoop.
Het 31,3-inch grote touchscreen heeft een 8K-resolutie en draait op Amazon Fire TV. Dat betekent dat je diverse apps kunt downloaden, bijvoorbeeld om live sport te kijken, maar ook om series te kijken via jouw favoriete streamingdienst. Via de HDMI-poort is het ook mogelijk om een spelcomputer of een Chromecast aan het scherm te koppelen. Dankzij de sublieme kwaliteit van het scherm en het prachtige geluid van het 36 speakers tellende audiosysteem van Bowers & Wilkins kan de rit achterin de i7 eigenlijk niet lang genoeg duren. Sterker nog, bovengetekende is in de testperiode thuis ook wel eens achterin de i7 gaan zitten om een film te kijken.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0570-1140x641.jpg)
BMW i7 Review – AutoRAI TV
Eerst kijken, dan verder lezen? Bekijk onze video review van de BMW i7 op YouTube!
Wellness op wielen
Het enorme BMW Theatre Screen trekt veel aandacht naar zich toe, maar het zou zonde zijn om alle andere luxe in het interieur van de BMW i7 dan te vergeten. We blijven nog even achterin, waar je als passagier baadt in een zee van nappaleder, Alcantara en hoogpolig tapijt. In beide portieren zitten twee kleinere touchscreens waarmee je diverse zaken in het interieur kunt regelen. Natuurlijk de climate control, maar ook de zonneschermen achterin, de stand van de stoelen, de stoelventilatie en -verwarming en de stoelmassage zijn via de aanraakschermen te activeren. De passagier rechtsachterin profiteert van een loungestoel waarin je met de benen gestrekt kunt liggen. Zelfs mensen met een lengte van bijna twee meter kunnen er comfortabel liggen.
![Luxe auto-interieur met bruin lederen stoelen en een groot centraal beeldscherm achter de voorstoelen. Zonlicht komt binnen via het schuifdak, wat de hoogwaardige afwerking in deze BMW i7 review benadrukt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0578-1-360x270.jpg)
![Interieur van een BMW i7 met bruinleren stoelen met suède hoofdsteunen op de achterbank. Het raam biedt uitzicht op gebouwen en groen gras buiten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0568-1-360x270.jpg)
![Een luxueus auto-interieur met lichtbruine leren stoelen, uitgebreide stiksels en een middenconsole met zilveren accenten. Weelderig groen grasgazon zichtbaar door het raam. Deze BMW i7 review benadrukt de perfecte mix van comfort en elegantie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0565-360x270.jpg)
![Close-up van het binnendeurpaneel van een BMW i7 met geïntegreerde aanraakbediening en een digitaal scherm met verschillende functies.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0587-360x270.jpg)
Ook voorin een feestje
Bij vooroorlogse auto’s was het nog wel eens zo dat de achterpassagiers in een extreem luxe omgeving reisden, maar de chauffeur buiten in de kou zat. Dat is gelukkig niet het geval in de i7, want ook voorin de toplimousine is ‘luxe’ het toverwoord. Het gaat hier vooral om een strakke, moderne vorm van luxe. Direct springt de lichtgevende kristallen sierlijst in het oog, de BMW Interaction Bar. In deze lichtbalk zitten een aantal bedieningselementen verstopt. Aan weerszijden van het dashboard zitten bijvoorbeeld knoppen waarmee je de portieren elektrisch kunt openen en sluiten, terwijl in het midden enkele bedieningsknoppen voor de climate control zitten. Ook valt op dat de BMW i7 helemaal geen zichtbare ventilatieroosters heeft. Die zijn namelijk verwerkt achter de Interaction Bar.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0580-1140x641.jpg)
Op de twee grote gebogen schermen, die ogen als één geheel, draait het inmiddels welbekende iDrive 8. De bediening van de interface vergt even wat gewenning, maar in ieder geval heb je de keuze uit twee bedieningsmogelijkheden: de traditionele iDrive-knoppen op de middenconsole of het touchscreen. Na een tijdje went het en kun je ermee lezen en schrijven. Wat meer fysieke knoppen, bijvoorbeeld voor de stoelklimatisering en de climate control, waren enerzijds welkom geweest, maar anderzijds werkt de automatische functie zo goed dat de handmatige bediening nauwelijks geraadpleegd hoeft te worden.
![Interieur van de luxe BMW i7 met bruinleren stoelen, een modern dashboard en een touchscreen-display met door de ramen uitzicht op een gebouw.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0596-640x480.jpg)
![Interieur van een BMW i7 review, met het stuur, bruinleren stoelen en een dashboard met digitale schermen met navigatie- en multimediabediening.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0582-360x270.jpg)
![Interieur van een moderne auto met bruinleren stoelen, een middenconsole met versnellingspook- en bedieningsknoppen, en een deel van een stuurwiel. De BMW i7 review benadrukt de luxueuze materialen en het geavanceerde ontwerp die dit voortreffelijke voertuig kenmerken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0581-360x270.jpg)
![Close-up van de middenconsole van een auto met een strakke, moderne versnellingspook en bedieningsknoppen, met bruinleren stoelen zichtbaar op de achtergrond – een momentopname uit de BMW i7 review.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0591-640x480.jpg)
![Close-up van de middenconsole van een BMW i7 met een draaiknop, knoppen voor mediabediening en diverse andere instellingen op een glanzend zwart paneel. Bruin lederen armleuningen zijn gedeeltelijk zichtbaar op de voorgrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0584-360x270.jpg)
![Close-up van het interieur van de deur van een luxe auto met bruin leer en metalen accenten met ruitpatroon, met zichtbare bedieningselementen voor het verstellen van de ramen en de stoelinstellingen - een detail dat opvalt in elke BMW i7-recensie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0551-360x270.jpg)
V12-prestaties, maar dan elektrisch
Ga rijden met de i7 en je zoeft in stilte weg, op de achtergrond zachtjes begeleid door de klanken die componist Hans Zimmer voor BMW samenstelde. Met 544 pk en 745 Nm koppel heb je eigenlijk altijd meer dan genoeg vermogen. Deze waarden zijn bovendien vergelijkbaar met de V12 van de BMW M760Li van de vorige generatie. Het verschil is echter dat die V12 eerst vermogen moest opbouwen wanneer je gas gaf, terwijl alle kracht van deze elektrische aandrijflijn direct voorhanden is. Hoewel een V12 natuurlijk een indrukwekkend stukje techniek is, legt de stille elektrische aandrijflijn de lat qua luxe en comfort echt een flink stuk hoger. Desgewenst spurt de i7 in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u, maar dat doe je in de praktijk eigenlijk nooit. Deze auto nodigt vooral uit tot heel rustig rijgedrag.
Je merkt dat laatste ook in het comfort van de i7. Waar de BMW 7 Serie altijd nog wel een sportief randje had, is dat in de i7 compleet verdwenen. Wel blijft de 5,4 meter lange en dik 2.700 kilogram wegende sedan dankzij luchtvering rondom, vierwielbesturing en allerlei slimme techniek in het onderstel keurig in balans als je hem een bocht in smijt, maar toch voelt dat wat onnatuurlijk. De auto is veel beter op zijn gemak wanneer je de rijstijl van een privéchauffeur aanhoudt: rustig, beheerst en vloeiend.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0534-1140x641.jpg)
Geschikt voor langere ritten
In de bodem van deze BMW i7 xDrive60 ligt een batterijpakket met een nettocapaciteit van 101,7 kWh. Daarmee behaalt de elektrische toplimousine volgens de WLTP-testcyclus een actieradius van tussen de 591 en 625 kilometer. In de praktijk kom je echter eerder uit op circa 500 kilometer. Dankzij het maximale snellaadvermogen van 195 kW is de batterij in 34 minuten weer op te laden van 10 procent naar 80 procent, waardoor de i7 ook zeer geschikt is voor langere ritten.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0545-1140x641.jpg)
Prijzen BMW i7
Quanta costa, zo’n i7? In het geval van onze testauto komt de prijs uit op bijna twee ton, 198.872 euro om precies te zijn. De i7 is verkrijgbaar vanaf circa 145.000 euro, dus dat betekent dat de testauto voorzien is van dik 50 mille aan opties. Enkele zaken springen eruit, zoals het Individual interieur (11.495 euro), het audiosysteem van Bowers & Wilkins (6.193 euro), de Executive Lounge achterin met het BMW Theatre Screen (6.730 euro) en het M Sportpakket (7.994 euro). Het zijn vrij bizarre bedragen, maar dan heb je wel alle luxe die je hartje kan begeren.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0528-1140x641.jpg)
Conclusie BMW i7 review: de beste elektrische toplimousine
Na deze review van de BMW i7 kunnen we eigenlijk maar tot één conclusie komen: dit is de beste elektrische toplimousine die momenteel op de markt is. Eigenlijk is de Mercedes-Benz EQS op dit moment de enige concurrent, maar die auto biedt met name achterin veel minder luxe dan de i7. Kortom, BMW legt de lat behoorlijk hoog in dit segment als het om volledig elektrische modellen gaat. Het uiterlijk moet uiteraard je ding zijn, maar als je daar omheen kunt kijken, kun je eigenlijk niet om de i7 heen.
![Een zwarte BMW 7 Serie-auto met Nederlands kenteken staat geparkeerd in een geplaveide straat voor een historisch bakstenen gebouw met grote ramen, die doen denken aan de ramen die te zien zijn in de laatste BMW i7-recensie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0515-640x480.jpg)
![Vooraanzicht van een zwarte BMW i7 geparkeerd op een geplaveide oprit, met een Europees kenteken "R-152-RG", en een gebouw met grote ramen op de achtergrond. Bekijk onze BMW i7-recensie voor meer details.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0524-360x270.jpg)
![Een strakke zwarte BMW-auto met kenteken R-152-RG staat geparkeerd op een geplaveid pad voor een bakstenen gebouw, met aan weerszijden groene grasvelden. Bekijk voor meer inzichten de nieuwste BMW i7 review.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0550-360x270.jpg)
![Een strakke zwarte BMW i7 geparkeerd op een geplaveide weg voor een historisch gebouw met grote ramen en een klokkentoren biedt een opvallend tafereel, dat doet denken aan een recensie van een premium auto.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0528-640x480.jpg)
![Op een heldere, zonnige dag staat een strakke zwarte BMW i7 geparkeerd in een geplaveide straat voor een groot bakstenen gebouw met meerdere ramen en een witte klokkentoren.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0531-360x270.jpg)
![Een strakke zwarte BMW i7 staat geparkeerd in een geplaveide straat voor een rij historische, bakstenen gebouwen met kale bomen en een imposante klokkentoren.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0532-360x270.jpg)
![Een strakke zwarte BMW i7 sedan staat geparkeerd in een geplaveide straat voor een gebouw met grote ramen, klaar voor de volgende recensie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0534-640x480.jpg)
![De voorste helft van een geparkeerde zwarte BMW i7 sedan, met het moderne wielontwerp, met een bakstenen gebouw en een grasveld op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0538-360x270.jpg)
![Zijaanzicht van de achterste helft van een zwarte auto met glanzende verf, stijlvolle lichtmetalen velgen en achterlichten, geparkeerd op een geplaveide straat vlakbij een gebouw met grote ramen. Deze opname zou gemakkelijk thuis kunnen horen in een BMW i7 review.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0539-360x270.jpg)
![Close-up van de achterzijruit van een auto met een driehoekig patroon. Op de glanzende donkere verf is reflectie van kale bomen zichtbaar. Op de achtergrond staan huizen met bruine gevels, zoals waargenomen tijdens een BMW i7 review.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0540-640x480.jpg)
![Achteraanzicht van een zwarte BMW iX5 eDrive50-auto geparkeerd op een geplaveide straat, met het kenteken R-152-RG. Op de achtergrond is de bakstenen gevel van het gebouw zichtbaar, die doet denken aan de instellingen die vaak worden vermeld in een gedetailleerde BMW i7-recensie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0543-360x270.jpg)
![Een donkerblauwe BMW i7 staat geparkeerd in een geplaveide straat voor een bakstenen gebouw met grote ramen. Op het kenteken staat "R-152-RG.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0545-360x270.jpg)
![Een strakke zwarte BMW i7 sedan staat geparkeerd in een geplaveide straat voor een rij historische gebouwen met een klokkentoren, onder een gedeeltelijk bewolkte, blauwe lucht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0554-640x480.jpg)
![Close-up van de achterkant van een donkerblauwe BMW i7, met strakke achterlichten en 'i7'-logo. Op de achtergrond is gedeeltelijk een bakstenen gebouw met witte kozijnen zichtbaar: een perfect onderwerp voor elke BMW i7-recensie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0544-360x270.jpg)
![Close-up van de achterkant van een zwarte BMW XDrive 60-auto, met de modelbadges en het achterlicht tegen een achtergrond van bomen. Voor een gedetailleerd overzicht van de BMW i7 benadrukt deze foto de onberispelijke designelementen en de strakke afwerking die synoniem zijn met het merk.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0541-360x270.jpg)
![Interieur van een auto met een stuur, een digitaal dashboarddisplay en bruinleren stoelen die luxe uitstralen – perfect voor een gedetailleerde BMW i7 review.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0562-640x480.jpg)
![Interieur van een modern BMW-voertuig met het stuur, het dashboard en een navigatiescherm met een gebouw en groen zichtbaar door de voorruit. Voor een diepgaande blik op de kenmerken, bekijk onze BMW i7 review om te zien hoe deze luxe sedan de rijervaring opnieuw definieert.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0580-360x270.jpg)
![Close-up van het interieur van de deur van een luxe auto met bruin leer en metalen accenten met ruitpatroon, met zichtbare bedieningselementen voor het verstellen van de ramen en de stoelinstellingen - een detail dat opvalt in elke BMW i7-recensie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0551-360x270.jpg)
![Interieur van een moderne auto met bruinleren stoelen, een middenconsole met versnellingspook- en bedieningsknoppen, en een deel van een stuurwiel. De BMW i7 review benadrukt de luxueuze materialen en het geavanceerde ontwerp die dit voortreffelijke voertuig kenmerken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0581-640x480.jpg)
![Interieur van de luxe BMW i7 met bruinleren stoelen, een modern dashboard en een touchscreen-display met door de ramen uitzicht op een gebouw.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0596-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een luxe auto met bruinleren stoelen, een strak dashboard met een digitaal display en een stuur, tegen de achtergrond van een stadsgezicht. Perfect voor de ultieme BMW i7 review.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0588-360x270.jpg)
![Interieur van een BMW i7 review, met het stuur, bruinleren stoelen en een dashboard met digitale schermen met navigatie- en multimediabediening.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0582-640x480.jpg)
![Close-up van een autodashboard met een brede touchscreeninterface met navigatie, klimaatregeling en andere instellingen. Aan de linkerkant is gedeeltelijk een stuur zichtbaar, typisch voor wat je zou aantreffen in een diepgaande BMW i7 review.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0592-360x270.jpg)
![Close-up van de middenconsole van een BMW i7 met een draaiknop, knoppen voor mediabediening en diverse andere instellingen op een glanzend zwart paneel. Bruin lederen armleuningen zijn gedeeltelijk zichtbaar op de voorgrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0584-360x270.jpg)
![Close-up van de middenconsole van een auto met een strakke, moderne versnellingspook en bedieningsknoppen, met bruinleren stoelen zichtbaar op de achtergrond – een momentopname uit de BMW i7 review.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0591-640x480.jpg)
![Binnenaanzicht van een BMW i7 met de voetenruimte aan de bestuurderszijde met schone zwarte vloerbedekking en een deel van een bruinleren stoel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0595-360x270.jpg)
![Luxe auto-interieur met bruin lederen stoelen en een groot centraal beeldscherm achter de voorstoelen. Zonlicht komt binnen via het schuifdak, wat de hoogwaardige afwerking in deze BMW i7 review benadrukt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0578-1-360x270.jpg)
![Close-up van het binnendeurpaneel van een BMW i7 met geïntegreerde aanraakbediening en een digitaal scherm met verschillende functies.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0587-640x480.jpg)
![Een luxueus auto-interieur met lichtbruine leren stoelen, uitgebreide stiksels en een middenconsole met zilveren accenten. Weelderig groen grasgazon zichtbaar door het raam. Deze BMW i7 review benadrukt de perfecte mix van comfort en elegantie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0565-360x270.jpg)
![Het interieur van een BMW i7 beschikt over bruinleren stoelen met bijpassende hoofdsteunen, terwijl door de ramen een glimp van een groen park zichtbaar is.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0568-360x270.jpg)
![In deze BMW i7 review is het interieur van de auto voorzien van bruinleren stoelen, een BMW Theaterscherm voor de achterpassagiers en een groot schuifdak met een schilderachtig uitzicht naar buiten door de voorruit.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0570-640x480.jpg)
![Een close-up van een groot autodashboardscherm in een BMW i7 toont verschillende app-pictogrammen, waaronder Prime Video, Netflix, YouTube en Spotify. Het hoofdscherm toont een bericht in het Nederlands over de offline status.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0574-360x270.jpg)
![Interieur van een luxe auto met bruinleren stoelen, een groot scherm aan het plafond en moderne designelementen met door de ramen uitzicht op een gebouw op de achtergrond. Bekijk onze BMW i7-recensie voor meer details.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_0578-360x270.jpg)