Reportage: Zo bouwt Opel de Insignia Exclusive
Van droom naar werkelijkheid kost je 2.500 tot 4.000 euro
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Stel je koopt een Opel Insignia in een unieke kleur via het personaliseringsprogramma Opel Exclusive. Hoe verloopt dan het bestel- en bouwproces? Dat leggen we even uit.
Voorlopig alleen mogelijk op Insignia
Dankzij het personaliseringsprogramma Opel Exclusive kan de koper een Insignia Grand Sport, Sports Tourer of Country Tourer een geheel eigen kleur geven. Opel Exclusive heeft standaard al vijftien vooraf bepaalde kleuren als aanvulling op de tien standaard Insignia-kleuren. Prijskaartje? Een meerprijs van 2.499 euro.
Vijftien tinten
Er is keuze uit de volgende vijftien tinten: Pure Black, Racing Grey, Light Champagne, Scorpio Grey, Tabacco Brown, Electric Yellow, Darksea Blue, Shiny Grey, Tornado Blue, Power Blue, Panther Black, Greenery, Dynamic Orange, Vanity Red en Glory Red.
Eigen kleur bepalen
Zelf je eigen kleur bepalen is wat duurder. Dan bedraagt de meerprijs namelijk 3.999 euro. Maar dan heb je wel 16 miljoen mogelijkheden. Je kan kiezen uit vier soorten lak: metallic, parelmoereffect, solid finish en een getinte blanke lakafwerking.
Bestelproces
Leuk, ik wil een donkerpaarse Insignia. Hoe verloopt het bestelproces? De eerste stap is een bezoek aan de Opel-dealer. De klant overhandigt hier bijvoorbeeld een kleurmonster in de vorm van een foto, kleurcode of voorwerp. Je favoriete blauwe schoenen, je favo lipstick of toch een schaalmodel in azuurblauw. Alles mag, alles kan.
Dompelbad
Heb je een kleur ingediend bij de dealer, dan kan Opel de productie starten. Dat begint gewoon in de fabriek in Rüsselsheim. Na een duik in het dompelbad in de spuiterij, waar de basislaag wordt aangebracht, wordt de carrosserie tijdelijk verwijderd van de reguliere productielijn.
15 centimeter lang schaalmodel
Opel Exclusive is weken voordat de afdeling daadwerkelijk de carrosserie kan aanraken al begonnen met het ontwikkelen van de kleur van de auto. Geleidelijk aan wordt er gezocht naar een match met de gewenste kleurvoorkeur van de klant. Zodra de experts klaar zijn, ontvangt de klant een kleurstaal in de vorm van een 15 centimeter lang schaalmodel. Na goedkeuring wordt ongeveer 9 kilogram van deze lak gemaakt. Dit is meer dan genoeg lak om de carrosserie, de dakantenne, spiegelkapbehuizing en andere onderdelen van de gekozen kleur te voorzien.
Persoonlijk ‘kleur-ID’
De precieze kleurformule wordt gearchiveerd en de klant ontvangt een persoonlijk ‘kleur-ID’. Dit kan ook gevonden worden in de auto, mocht de lak opnieuw nodig zijn in de toekomst. Want schade rijden kan natuurlijk gebeuren. Zodra alle onderdelen gespoten zijn, keert de carrosserie terug naar de assemblagelijn. De Insignia Exclusive wordt vervolgens volledig afgebouwd in een met computers gecontroleerd proces. Daarna volgt de aflevering en is de droom werkelijkheid geworden.