Renault-Nissan-Mitsubishi opnieuw grootste autoconcern
Wereldwijd 10,76 miljoen personenauto's en lichte bedrijfswagens verkocht in 2018.
De Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi verkocht in 2018 wereldwijd 10,76 miljoen voertuigen en is daarmee opnieuw het grootste autoconcern ter wereld. Als je de verkoop van vrachtwagens niet meetelt althans. De Volkswagen Group en Toyota Motor Corporation staan op plek 2 en 3.
Zelfde top-3
De situatie is nagenoeg hetzelfde als een jaar geleden. In 2017 eindigde Renault-Nissan-Mitsubishi ook als grootste autoconcern ter wereld, gevolgd door Volkswagen en Toyota. De resultaten van 2018 zijn als volgt:
1) 10,76 mln – Renault-Nissan-Mitsubishi
2) 10,60 mln – Volkswagen Group
3) 10,39 mln – Toyota Motor Corporation
Renault-Nissan-Mitsubishi
Renault-Nissan-Mitsubishi verkocht vorig jaar 1,4% meer voertuigen dan in 2017, uitkomend op een totaal van 10,76 miljoen. Binnen de Alliantie neemt Nissan Motor Corporation het grootste verkoopdeel voor zijn rekening, gevolgd door Groupe Renault en Mitsubishi Motors Corporation.
1) 5,65 mln (-2,8%) – Nissan
2) 3,88 mln (+3,2%) – Renault
3) 1,21 mln (+18,3%) – Mitsubishi
Tot de Frans/Japanse autogroep behoren ook de merken Infiniti, Dacia, Alpine, Datsun, Venucia, Lada en Renault Samsung Motors. Met 724.905 verkochte EV’s sinds 2010 is Renault-Nissan-Mitsubishi overigens ook ’s werelds grootste fabrikant van elektrische voertuigen.
Volkswagen Group
Alle cijfers hebben betrekking op de verkoop van personenauto’s en lichte bedrijfswagens. Als je ook de verkoop van vrachtwagens meetelt, is de Volkswagen Group de grootste.
Inclusief de verkoop van de truckmerken MAN en Scania verkocht de groep 10,83 miljoen voertuigen (+0,9%). Exclusief vrachtwagens kwam de Volkswagen Group uit op 10,60 miljoen verkochte modellen.
Tot het Duitse concern behoren ook de automerken Audi, Skoda, SEAT, Porsche, Bentley, Lamborghini en Bugatti.
Toyota Motor Corporation
Toyota Motor Corporation, waartoe ook de merken Lexus, Daihatsu en Scion behoren, verkocht in 2018 wereldwijd 10,39 miljoen auto’s. Inclusief de vrachtwagenverkoop van dochtermerk Hino verkocht het Japanse concern 10,59 miljoen voertuigen (+2,0%).
Opsteker
De nummer 1-positie qua verkoopvolume is een flinke opsteker voor de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. Er heerst momenteel veel onrust binnen het bondgenootschap. De hoogste baas van de Alliantie, Carlos Ghosn, werd in november 2018 gearresteerd en zit nog altijd in voorarrest in een Japanse cel. Hij wordt verdacht van fraude met financiële cijfers bij Nissan.
Ghosn is inmiddels bij zowel Renault als Nissan en Mitsubishi vervangen, maar de onvrede over de machtsverhouding tussen de bedrijven neemt toe. Nissan is het grootste merk binnen de Alliantie, maar is voor 43% eigendom van Renault. Nissan bezit ‘slechts’ 15% van de aandelen van Renault en heeft binnen de Alliantie dus relatief weinig zeggenschap.
Daar zijn ze in Japan niet blij mee. En al helemaal niet met het gedroomde plan van Ghosn om Renault en Nissan met elkaar te laten fuseren. Ghosn ontkent alle aantijgingen en ziet zijn arrestatie als een machtsgreep door het Nissan-management om een eventuele fusie tegen te gaan.
De verkoopresultaten van 2018 zijn in ieder geval het zoveelste bewijs dat de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi zeer succesvol is.