Deze Peugeot heeft een vloer bedekt met een dun laagje beton
Zelfrijdende en -lerende Peugeot: de Instinct Concept
Peugeot presenteert op de Autosalon van Genève een zelfrijdend en -lerend conceptmodel: genaamd Instinct Concept. Het woord bewegingsvrijheid staat bij de Peugeot Instinct Concept centraal. De 300 pk sterke PHEV-aandrijflijn met twee elektromotoren is bijzaak. Ook opvallend: De vloer is bedekt met een dun laagje beton.
Actief rijden en autonoom rijden
“Een zelfrijdende auto ontwerpen is een interessante uitdaging”, stelt Gilles Vidal, ontwerpdirecteur van Peugeot. “Je moet tegengestelden – actief rijden en autonoom rijden – verenigen.”
Vier rijmodi
Peugeot geeft de Instinct Concept vier rijmodi, twee voor actief rijden (Drive Boost of Drive Relax) en twee voor autonoom rijden (Autonomous Sharp of Autonomous Soft). De Drive Boost-modus maakt sportief rijden mogelijk. Drive Relax maakt gebruik van de ADAS (Advanced Driving Assistance Systems – rijhulpsystemen) om de bestuurder te ondersteunen. Denk aan het automatisch schakelen van groot- naar dimlicht of van het instellen van de actieve cruise control.
Film kijken
De autonome modus Autonomous Soft focust op comfort. Ritten duren dan wellicht iets langer, maar heel erg is dat tijdens het kijken van een film, het lezen van een boek of uitrusten natuurlijk niet. De Autonomous Sharp-modus zorgt ervoor dat de bestuurder zo snel mogelijk op de bestemming arriveert.
Responsive i-Cockpit
In autonome modus trekt het stuurwiel zich terug in het dashboard van de zogeheten Responsive i-Cockpit, zodat er meer bewegingsvrijheid ontstaat. Het gaspedaal verdwijnt in het schutbord. Maar zelfs in autonome modus houdt de bestuurder onder alle omstandigheden de macht over de auto door een bevel te geven of een manoeuvre uit voeren via het i-Device op de middenconsole.
Gebruikersprofiel
De auto heeft zelflerende software om een gebruikersprofiel te maken. Alle data, afkomstig van bijvoorbeeld een smartphone, wordt verwerkt door Peugeot en databedrijf Sentiance, om zo gebruiksprofielen te bepalen. Via een zogenaamde chatbot is communicatie aan boord mogelijk voor alle passagiers. Een persoonlijke assistent met spraakherkenning geeft toegang tot diverse diensten, zoals het reserveren van bioscoopkaarten of online een aankoop doen.