Peugeot 2008 en e-2008 drastisch aangepast: dit moet je weten!
Meer range voor elektrische Peugeot e-2008
Peugeot geeft de 2008 een drastische update. Hetzelfde geldt voor de volledig elektrische Peugeot e-2008. Wat is er nieuw? Welke aandrijflijnen staan op stapel? In dit artikel alle informatie over de vernieuwde Peugeot 2008 en Peugeot e-2008.
Peugeot 2008: een succesnummer
Met bijna 700.000 geproduceerde eenheden heeft de Peugeot 2008 sinds zijn lancering in 2019 altijd een plekje gehad in de top drie best verkochte modellen in het B-SUV-segment in Europa, met zelfs een eerste plaats in 2021. Ook de elektrische Peugeot e-2008 is populair. Die is al meer dan 75.000 keer geproduceerd sinds 2019.
Design Peugeot 2008
Wat valt op aan de vernieuwde Peugeot 2008? Sowieso de gewijzigde voorzijde met in de grille prominent het nieuwe Peugeot-embleem. Het front oogt breder en de grille heeft een rooster met een specifiek zijwaarts gericht patroon dat aansluit op de nieuwe lichtsignatuur. Bij de Active-uitvoeringen zijn de horizontale elementen in de grille uitgevoerd in glanzend zwart. Op de Allure- en GT-uitvoeringen heeft de grille een verticaal patroon in de carrosseriekleur met subtiele donkere inzetstukken.
Nieuwe lichtsignatuur
Na de vernieuwde Peugeot 508 is de 2008 het tweede model waar het merk de nieuwe lichtsignatuur toepast. Deze wordt gekenmerkt door drie verticale lichtklauwen, die zijn geïntegreerd in de glanzend zwarte inzetstukken op de bumper. Alle versies van de nieuwe 2008 hebben deze nieuwe lichtsignatuur. Bij de GT-uitvoering wordt het signatuur van de drie klauwen voor het eerst doorgetrokken in de led-koplampen met drie lichtmodules. Dit ontwerp onderscheidt de GT-versie van de rest van het gamma.
Design achterkant
Aan de achterzijde van de nieuwe 2008 is eveneens een nieuw lichtsignatuur te vinden; een herinterpretatie van het thema met de drie klauwen dat kenmerkend is voor Peugeot. Nu is gekozen voor drie boven elkaar geplaatste horizontale dubbele lamellen. De achterlichten en richtingaanwijzers zijn eveneens led.
Kleuren Peugeot 2008
De nieuwe Peugeot 2008 wordt geïntroduceerd in de kleur Gris Selenium, een nieuwe kleur die is toegevoegd aan het beschikbare kleurenpalet. Ook nieuw is het Blanc Okenite. Er is te kiezen uit zes carrosseriekleuren: Gris Selenium, Gris Artense, Blanc Okenite, Noir Perla Nera, Rouge Elixir en Bleu Vertigo.
Wieldesigns
De nieuwe Peugeot 2008 heeft opvallend gestileerde lichtmetalen wielen, in lijn met die van de Peugeot 408. Er zijn verschillende varianten beschikbaar: 16-inch Noma-wielen voor de Active-uitvoering, 17-inch Karakoy-wielen voor de Allure- en GT-uitvoering of 18-inch Evissa-wielen die optioneel voor de GT zijn. Alle lichtmetalen wielen zijn voorzien van een vierspaaks hart met Peugeot-embleem, waarin de wielmoeren volledig zijn weggewerkt.
Logo’s
Het logo aan de achterzijde is vervangen door de merknaam, uitgevoerd in Basalt Grey. De letters van de naam Peugeot zijn verdeeld over de volledige breedte van de centrale zwarte strook, wat de achterzijde optisch breder maakt. Ook de typeaanduidingen op de voor- en zijkanten van de nieuwe 2008 hebben dit lettertype en de kleur Basalt Grey. De ‘E’ van de e-2008 is uitgevoerd in Bleu Dichroic en Blanc.
Bekleding
Alle versies van de 2008 hebben nieuwe bekledingen voor de stoelen. Het design illustreert de stap omhoog in kwaliteit en luxe. Net zoals de nieuwe optionele Alcantara-bekleding dat doet voor de GT-versie.
Peugeot i-Cockpit
De Peugeot i-Cockpit is ook aangepast. Het stuurwiel is in het midden voorzien van het nieuwe logo. Bij de GT-uitvoering is een badge op het onderste deel van de stuurrand te vinden. Het biedt ook plaats aan de schakelaars voor het multimediasysteem (audio, telefoon) en de volume- en spraakbediening. Op ooghoogte, vlak boven het stuurwiel, is het instrumentenpaneel te vinden, dat digitaal is op de Allure- en GT-uitvoeringen. Dit 10-inch beeldscherm kreeg een nieuw design en is op de GT-uitvoering voorzien van een 3D-display. Het scherm is volledig aanpasbaar.
10-inch touchscreen
Alle modellen van de 2008 hebben standaard een 10-inch centraal touchscreen (voorheen 7 inch op de eerste twee uitrustingsniveaus). Op de uitvoeringen Allure en GT is het een high-definition touchscreen. Hiermee kunnen radio- en telefoonfuncties (Active-uitvoering) of de nieuwste generatie infotainmentsystemen Peugeot i-Connect en Peugeot i-Connect Advanced worden bediend. Onder het centrale scherm bevinden zich verfijnde ‘pianotoetsen’ voor de belangrijkste functies.
Peugeot i-Connect
De nieuwe 2008 Allure-uitvoering wordt nu standaard geleverd met het Peugeot i-Connect systeem, terwijl de GT-uitvoering optioneel kan worden uitgerust met het Peugeot i-Connect Advanced systeem. In beide gevallen is het systeem te bedienen via het centrale 10-inch high-definition touchscreen. Dat is volledig aanpasbaar – met meerdere schermindelingen en widgets (of snelkoppelingen) die gemakkelijk te gebruiken zijn – en reageert als een tablet. Het is eenvoudig om door de menu’s te vegen van links naar rechts of omhoog en omlaag voor meldingen, of met een tik met drie vingers om de startpagina op te roepen. Net als op een smartphone is op elk moment terug te keren naar de hoofdpagina door op de ‘Home’-pianotoets te drukken.
Aan de bovenzijde van het scherm geeft een permanente balk informatie over de buitentemperatuur, de airconditioning, positie in de widget-pagina’s, connectiviteitsdata, notificaties en de tijd. Peugeot i-Connect Advanced is uitgevoerd met een TomTom connected-navigatiesysteem. Het systeem wordt ‘over the air’ geüpdatet, oftewel door direct data te zenden via het telecomnetwerk.
OK Peugeot
De auto heeft ook de natuurlijke spraakherkenning ‘OK Peugeot’. Het systeem accepteert alle verzoeken die gerelateerd zijn aan de infotainment-functies. Om de gebruiker te assisteren en vragen te beantwoorden omvat het systeem on-board documentatie en instructies.
Koppeling van smartphones
Smartphones zijn draadloos te koppelen aan het infotainmentsysteem in de auto voor toegang tot Apple CarPlay en Android Auto. Het is mogelijk om gelijktijdig twee telefoons via Bluetooth te koppelen. De Allure en GT-uitvoeringen hebben drie USB-aansluitingen (twee USB-C voorin en één USB-A op de tweede zitrij) en die completeren de ‘connected’-setup van de Peugeot 2008. Bij de Active-uitvoering heeft de 2008 één USB-C-aansluiting voorin, terwijl de e-2008 ook nog een USB-C-aansluiting en een USB-A-aansluiting achterin heeft.
De nieuwe 2008 Allure kan worden uitgerust met een optionele draadloze smartphone-oplader van 15 W (voorheen 5 W). Deze is standaard in de GT. Hij bevindt zich achter de klep in de middenconsole.
HD-camera
Nieuwe parkeerhulpcamera’s voor en achter op de Peugeot 2008 bieden nu een high-definition beeld. Afhankelijk van het uitrustingsniveau is de high-definition camera aan de voorzijde (gekoppeld aan dodehoekwaarschuwing) als optie verkrijgbaar. Deze biedt een beeld van 360 graden van de directe omgeving van de auto; een waardevolle hulp bij het parkeren.
Sfeerverlichting
De sfeerverlichting in het interieur van de nieuwe 2008 GT kan worden aangepast in acht verschillende kleuren, waaronder enkele nieuwe kleuren. Bovendien staat de sfeerverlichting in verbinding met het touchscreen, zodat met het selecteren van een bepaalde rijmodus de sfeer in het hele interieur wordt doorgetrokken.
Grip Control
De Peugeot 2008 wordt geleverd met Grip Control met tot drie rijmodi: zand, modder en sneeuw. In de modellen met de handgeschakelde versnellingsbak is er een nieuw ontworpen versnellingspookknop met een betere ergonomie. De elegante en praktische bedieningshendel voor de modellen met een automatische transmissie blijft ongewijzigd ten opzichte van het uitgaande model.
Aandrijflijnen
Peugeot produceert de vernieuwde 2008 in de fabriek in Vigo, Spanje. De marktintroductie is in de zomer van 2023 en er komen drie versies – Active, Allure, GT – en vier motoren, waaronder een nieuwe volledig elektrische motor van 115 kW (156 pk) met een actieradius tot 406 km (WLTP). In 2024 wordt het gamma uitgebreid met de komst van een nieuwe 48V HYBRID.
Peugeot e-2008
De volledig elektrische Peugeot e-2008 komt nog verder dankzij een nieuwe elektromotor. Het maximum vermogen stijgt met 15%, van 100 kW (136 pk) naar 115 kW (156 pk), terwijl de accucapaciteit is vergroot van 50 kWh naar 54 kWh. De actieradius loopt op tot 406 km in vergelijking met 345 km voorheen (WLTP).
48V Hybrid-aandrijflijn
Begin 2024 is de Peugeot 2008 ook leverbaar met een nieuwe 48V Hybrid-aandrijflijn. Die bestaat uit een nieuwe generatie 100 kW (136 pk) sterke PureTech benzinemotor, gekoppeld aan een nieuwe geëlektrificeerde automatische transmissie met dubbele koppeling en zes overbrengingen. Dankzij de 48V-accu, die tijdens het rijden wordt opgeladen, en de geïntegreerde (starter-generator) elektromotor biedt deze nieuwe aandrijflijn extra koppel bij lage toerentallen. Bovendien is het verbruik tot wel 15% lager en is er ook minder CO2-emissie. Met het Hybrid-systeem kan meer dan 50% van de tijd 100% elektrisch en emissievrij worden gereden, bijvoorbeeld bij ritten in de bebouwde kom.
Voor de Nederlandse markt zijn drie verbrandingsmotoren beschikbaar in de nieuwe Peugeot 2008:
- PureTech 100: 74 kW (100 pk) 1,2-liter PureTech driecilinder benzinemotor, gecombineerd met een handgeschakelde zesbak en een Start & Stop-systeem.
- PureTech 130 EAT8: 96 kW (130 pk) 1,2-liter PureTech driecilinder benzinemotor, gecombineerd met de automatische 8-trapstransmissie EAT8 en een Start & Stop-systeem.
- BlueHDi 130 EAT8: 96 kW (130 pk) 1,5-liter viercilinder dieselmotor, gecombineerd met de automatische 8-trapstransmissie EAT8 en een Start & Stop-systeem.
Rijhulpsystemen
Deze rijhulpsystemen zijn aanwezig in de Peugeot 2008 en Peugeot e-2008.
- adaptieve cruisecontrol met Stop & Go-functie en instelbare afstand tot andere rijdende voertuigen
- Automatic Emergency Braking met aanrijdingswaarschuwing: detecteert voetgangers en fietsers, overdag en ’s nachts, bij 7 t/m 140 km/h (afhankelijk van versie)
- uitgebreide herkenning en weergave van verkeersborden op het digitale instrumentarium: stopborden, eenrichtingsverkeersborden, (einde) inhaalverboden, aanvullend op de gebruikelijke snelheidsaanduidingen
- Active Lane Departure Warning met Lane Correction
- Driver Attention Alert, dat verminderde alertheid bij de bestuurder detecteert door over een lange rijperiode met snelheden boven 65 km/h microbewegingen van het stuurwiel te analyseren
- dodehoekwaarschuwing
- verbeterde tractie met Grip Control met tot drie rijmodi: zand, modder en sneeuw.