Opnieuw vijfcilinderpower voor nieuwe Audi TT RS
De ultieme Audi TT leverbaar als Coupé en als Roadster
De liefhebber kan opgelucht ademhalen: de good old vijfcilinder turbomotor is opnieuw verkrijgbaar in Audi’s ultieme TT: de nieuwe TT RS. De RS-uitmonstering is krachtiger en sneller dan ooit.
De hoofdattractie
Om dan ook maar direct met de hoofdattractie te beginnen: voorin schuilt een 2,5-liter (2.480 cc) vijfcilinder turbomotor met een vermogen van 294 kW (400 pk) en 480 Nm trekkracht tussen 1.700 en 5.850 toeren per minuut.
LEES OOK: Autotest – Audi TTS Roadster (2016)
Snelle sprinter
Dankzij een zeventraps S tronic-transmissie en permanente Quattro-vierwielaandrijving is de Audi TT RS een sportauto die qua sprinttijden nauwelijks onderdoet voor de huidige R8. De TT RS Coupé sprint in slechts 3,7 seconden naar 100 km/u terwijl de iets zwaardere Roadster hier 3,9 tellen voor nodig heeft. De topsnelheid komt uit op 250 km/u óf 280 km/u, maar dat laatste is optioneel.
Aandachtstrekker
Dat de TT RS snel is, probeert Audi aan de buitenkant niet te verdoezelen. De TT RS trekt de aandacht. Forse lichtmetalen 19-inchwielen (20-inch is optioneel), geventileerde remschijven (koolstofkeramische remschijven optioneel), sportief vormgegeven bumpers, twee vuistdikke uitlaateindpijpen en een forse achterspoiler behoren tot het showpakket.
De Audi TT RS heeft overigens een primeur: het is de eerste Audi met OLED-achterlichten. Deze ‘organische lichtemitterende diodes’ geven een helder licht en zijn niet gevoelig voor reflectie.
Koolstofvezel, alcantara en meer
De cockpit ademt sportiviteit. De bestuurder kijkt uit op een afgevlakt stuurwiel, een 12,3-inchscherm van de virtuele cockpit, alcantara en koolstofvezel afwerking.
De nieuwe Audi TT RS Coupé en TT RS Roadster komen in de herfst van dit jaar op de markt. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.