Autotest – Audi TTS Roadster
Tweezitter boordevol karakter en techniek
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Audi staat voor innovatie. Vorsprung Durch Technik noemen ze dat in Ingolstadt. De nieuwe generatie Audi TT doet ons denken aan die bekende slogan. In eerste instantie oogt hij niet veel anders, totdat je hem beter leert kennen.
Zeer herkenbaar
Weinig auto’s zijn zó herkenbaar als de Audi TT. Het design is tijdloos. Het lijnenspel klopt helemaal. Daarom heeft Audi zich er goed aan gedaan het design niet te veel te veranderen. Hij is vooral wat scherper getekend. Hij oogt wat stoerder, de grille is wat hoekiger en de prachtige verlichting voor en achter (typisch Audi) maakt hem (vooral ’s avonds) veel moderner.
LEES OOK: Nieuwe Audi SQ7 TDI heeft eerste elektrische compressor ter wereld
Audi Virtual Cockpit
Ook het interieur is onmiskenbaar Audi TT. Toch is alles anders. Voordat we überhaupt een meter hebben gereden, is al duidelijk dat de tweezitter is volgestopt met nieuwe technologie. Oplossingen die we niet eerder zagen. Wat te denken van de Audi Virtual Cockpit, het volledig digitale instrumentarium. Waanzinnig!
Via de controlunit tussen de voorstoelen kun je kiezen wat je – behalve de snelheidsmeter en toerenteller – op het beeldscherm wil tonen. Denk aan voertuiginformatie, de playlist van je iPod of de navigatiekaart. Vooral dat laatste oogt bijzonder fraai. De positie van het scherm bevalt erg goed. De afleesbaarheid is top. We denken dan ook dat andere fabrikanten deze techniek spoedig overnemen.
Ander voordeel van de Audi Virtual Cockpit: een groot beeldscherm op het dashboard is overbodig. Het interieur oogt dan ook zeer strak. Opgeruimd staat netjes. Ook stijlvol zijn de ventilatieroosters met geïntegreerde bediening en weergave van de klimaatcontrole. De drie centrale draaiknoppen zijn voorzien van een beeldschermpje waarop zaken als de ingestelde temperatuur, de stand van de ventilator en de stand van de stoelverwarming worden getoond. Zeg nou eerlijk, fantastisch mooi toch?
Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro
Voor deze test gingen wij op pad met de TTS Roadster, de krachtigste uitvoering met elektrisch bedienbare softtop. Behalve het technisch hoogstaande karakter van de nieuwe TT kunnen we dus ook Audi’s sportieve kant aan de tand voelen.
Eerlijk gezegd worden wij aan de tand gevoeld, want de TTS daagt je uit. Deze versie met (228 kW) 310 pk sterke 2,0-liter viercilinder turbomotor is een sprintkanon van jewelste. De reactie op het gaspedaal is explosief, dankzij de briljante 6-trapsautomaat is er van vertraging geen enkele sprake. En ook iedere keer die heerlijke plof in de uitlaat als de automaat met dubbele koppeling van verzet wisselt. En ja, die glimlach is niet te onderdrukken.
Het liefst rij je meteen naar de Alpen, op zoek naar een kronkelige stuurmansweg. Ergens rustig en afgelegen, waar het uitlaatgeluid tegen de bergwand galmt en waar de stuurmanskunsten van deze tweezitter volledig tot zijn recht komen. Want sturen is wat de nieuwe Audi TTS het liefst doet. Je kunt ermee gooien en smijten. Zelfs een haakse bocht neemt ‘ie met ongekende snelheden.
LEES OOK: Reportage: indrukwekkende kwaliteitscontrole bij Audi
Fijne cruiser
Maar ben je continu volgas aan het rondscheuren? Nee. En dus is het belangrijk dat de Audi TT ook een bepaalde mate van comfort biedt. Dat vinden we bijvoorbeeld in de sportstoelen. Die bieden meer dan voldoende steun. Het hoogwaardige leder voelt goed. En je kunt uren blijven zitten zonder dat het onaangenaam wordt.
Met z’n tweeën een weekendje weg? De bagageruimte biedt een inhoud van maximaal 280 liter, dus in principe voldoende voor twee weekendtassen. Of de wekelijkse boodschappen, ook niet onbelangrijk. De nieuwe Audi TT Roadster is leverbaar voor prijzen vanaf 46.200 euro voor de versie met de 1.8 TFSI benzinemotor. De Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro, vooralsnog de topversie in de reeks, is er vanaf 68.950 euro. Geen interesse in een open dak? De Audi TT Coupé is er vanaf 43.200 euro.