![Opel Rocks-e](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto32-640x480.jpg)
Opel Rocks Electric op het platteland, een goed idee? – AutoRAI TV
We nemen de proef op de som
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Opel positioneert zijn nieuwe volledig elektrische Rocks-e als het perfecte vervoersmiddel voor in de stad. Als een ‘citycar’. Maar juist mensen die verder achteraf wonen kunnen ook prima zo’n Opel Rocks-e gebruiken. Zou je zeggen, maar is dat ook echt het geval? Is de Opel Rocks-e op het platteland een goed idee?
Een snelle boodschap doen
We weten natuurlijk niet hoe het met de rest van Nederland gesteld is, maar in de omgeving waarin de auteur van dit verhaal woont, onder de rook van Breda, passeert met regelmaat een Renault Twizy. Niet zozeer in de grote stad, maar vooral achteraf. Diverse locals hebben een Twizy op de stoep staan voor een snelle boodschap verderop in het dorp of in de stad. Grappig is dat Renault de Twizy met de stad in het achterhoofd heeft ontwikkeld, maar dat juist ook mensen die achteraf wonen het voertuig hebben ontdekt. Is de Opel Rocks Electric ook een geschikte kandidaat?
Opel Rocks-e, de ultieme citycar?
Het bracht ons in ieder geval op het idee, want Opel doet met de Rocks-e hetzelfde. “Dit is de ultieme citycar”, horen we het merk zeggen. Leuk Opel, maar realiseer ook dat er mensen die achteraf wonen oren hebben naar dit voertuig. De Opel Rocks Electric is relatief goedkoop in aanschaf en dus voor veel mensen bereikbaar om als extra voertuig aan te schaffen. Bijvoorbeeld voor ‘de snelle boodschap’, een bezoek aan de kapper of het halen van een frietje in het dorp verderop.
VIDEO: Met de Opel Rocks-e rijden op het platteland?
En de fiets dan?
Nu horen we je zeggen: wat is er mis met de fiets? Laat staan een elektrische fiets? Een goed punt, maar lang niet alle mensen zijn fysiek in staat om te fietsen. Of ze zijn gewoon lui, dat kan ook. Wat de situatie ook is: een Opel Rocks Electric kan uitkomst bieden. Bovendien zit je lekker droog als het regent.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto11-1140x855.jpg)
Grote afstanden, kleine afstanden?
Stel jezelf ook eens de vraag waarvoor jij je huidige auto nu eigenlijk gebruikt. Is dat vooral voor het afleggen van grotere afstanden? Of juist alleen maar voor die kleine stukjes naar het dorp verderop? En wat als je slechts 15 kilometer verderop werkt? Is die auto dan nog wel nodig? Met andere woorden: kun je ook niet uit te voeten met een voertuig als de Opel Rocks-e? Hij rijdt maar 45 km/u, maar dan nog. Het is wel een optie. Als je er voor open staat.
“45 km/u is best een aangenaam tempo. Zie je tenminste nog wat van de omgeving”
De proef op de som
Wij hebben het geprobeerd. De conventionele auto bleef thuis staan en voor alle ritjes naar de supermarkt, kapper of familieleden in de buurt hebben we de Opel Rocks-e gepakt. Dat is uitstekend bevallen. Sterker nog: zelfs met een rijbereik van 75 kilometer kun je nog best wat ritjes maken voordat de Opel Rocks-e weer aan de lader moet. Opladen duurt ook niet zo lang, want het accupakket is ongeveer 5,5 kWh groot, waardoor de batterij van 0 naar 100 procent in ongeveer 5 uur weer is opgeladen. Dat zijn acceptabele tijden. Opladen kan thuis, of bij een publiek laadpunt. Dan heb je wel een speciale adapter nodig.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto31-1140x713.jpg)
26,3 kilometer per dag
Wist je overigens dat een Nederlandse personenauto in 2021 gemiddeld 10.600 kilometer reed? Dat is iets meer dan in 2020, toen ging het nog om 10.500 kilometer. Dit alles blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Als je puur naar particulieren kijken, dan komen we uit op een nog lager gemiddelde. In 2021 was dat 9.600 kilometer. Met andere woorden: mensen rijden helemaal niet zo veel met hun normale auto. Want als we 9.600 kilometer delen door 365 dagen per jaar, dan kom je uit op 26,3 kilometer per dag.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto29-1140x713.jpg)
Opel Rocks-e, een volwaardig vervoersmiddel?
De vraag die we dus stellen: zou jij je normale auto wegdoen en genoegen nemen met een Opel Rocks-e? Maximaal 45 km/u. Slechts twee zitplaatsen. Geen airco. Voor de muziek moet je zelf een Bluetooth-speaker meenemen. Dus nee, echte luxe heb je niet. Maar weet je wat: we hebben het geen enkel moment gemist. De Rocks-e kan prima door als volwaardig vervoersmiddel. Je komt er zelfs in tot rust, want 45 km/u is best een aangenaam tempo. Zie je tenminste nog wat van de omgeving.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto30-1140x713.jpg)
Brommobiel, zonder brom
Op papier is de Rocks-e natuurlijk een brommobiel en dus moet je je ook houden aan de regels die op een brommobiel van toepassing zijn. Sommige wegen mag je dus niet in, maar in de omgeving waarin wij hebben gereden – onder de rook van Breda – heeft dat ons op geen enkele manier beperkt in de vrijheid. Af en toe werden we ingehaald door een auto, om daar even later weer achter aan te sluiten. Met 45 km/u lever je dus echt niet zoveel tijd in, al lijkt dat op papier wel het geval te zijn.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto15-1140x855.jpg)
Ruimer dan je denkt
Boodschappen doen is ook geen probleem, want je hebt meer dan genoeg bagageruimte voor de bijrijdersstoel. De Opel Rocks-e voelt door zijn slimme interieurindeling ook lekker ruim aan. Sterker nog: hij voelt aan als een auto. Een groter compliment kunnen we deze Opel niet geven. Ja, de Opel Rocks-e is geschikt voor in de stad en dus is het een ‘citycar’. Maar ook op het platteland staat hij zijn mannetje. We noemen de Rocks-e daarom ook graag de ideale ‘poldercar’.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto14-1140x855.jpg)
Tekortkomingen begrijpen en accepteren
Wie de tekortkomingen van deze Rocks-e begrijpt en accepteert, kan hem uitstekend gebruiken als boodschappenvervoer of voor familiebezoek, wat de bestemming van je rit ook is. Houd rekening met iets meer reistijd, maar daar krijg je wel rijplezier voor terug. En heel veel blikken van mensen die vol verwondering naar deze aandoenlijke Opel kijken. Stiekem vindt iedereen hem wel leuk.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto33-1140x713.jpg)
De regels van een brommobiel
Tot slot nog even wat regels die van toepassing zijn op een brommobiel en dus ook voor de Opel Rocks-e. Op de rijbaan is de maximumsnelheid van een brommobiel 45 km/u, op een fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is dat maximaal 40 km/u. Op een fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van 30 km/u.
Verkeersbord C15
Je mag rijden op wegen buiten de bebouwde kom, maar het is verstandig op de borden te letten. In het bijzonder verkeersbord C15. Als een weg met verkeersbord C15 gesloten is voor (brom)fietsen en gehandicaptenvoertuigen, dan mag je er een brommobiel rijden, tenzij de brommobiel is ingericht voor het vervoer van gehandicapten.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/Verkeersbord-C15-1140x641.png)
“Heel veel blikken van mensen die vol verwondering naar deze aandoenlijke Opel kijken”
Verkeersbord C9
Kom je verkeersbord C9 tegen? Dan mag je met een brommobiel niet op deze weg rijden. Dit bord betekent gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen).
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/Verkeersbord-C9-1140x641.png)
Meer volgt!
AutoRAI.nl heeft langere tijd met de Opel Rocks-e gereden. We komen daarom binnenkort bij je terug met een uitgebreide rijtest inclusief alle specificaties. Maar we gaan ook in detail in op de kosten van een Opel Rocks-e. Denk aan aanschaf, private lease of financieren. Daar volgt een aparte video van. Meer Rocks-e-content volgt dus. Stay tuned. Voor nu alvast deze video waarin we met de Opel Rocks-e rijden op het platteland.
![Een compacte elektrische Opel Rocks-e-auto met twee zitplaatsen en een strak zwart-grijs exterieur staat geparkeerd op een verharde weg met gras en bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto39-640x480.jpg)
![Close-up van het voorwiel van een witte Opel Rocks-e die over een rotonde navigeert in een buitenwijk met huizen, bomen en een blauwe lucht op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto37-360x270.jpg)
![Een kleine, grijze compacte Opel Rocks-e-auto staat geparkeerd op een verhard terrein, begrensd door een metalen hek en weelderig groen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto36-360x270.jpg)
![Opel Rocks-e](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto38-640x480.jpg)
![Een compacte elektrische Opel Rocks-e-auto met een tweekleurige grijs-zwarte buitenkant staat geparkeerd aan de kant van een straat vlakbij een bakstenen gebouw.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto35-360x270.jpg)
![Een compacte, moderne Opel Rocks-e staat geparkeerd in een woonstraat met bakstenen huizen en een helderblauwe lucht op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto34-360x270.jpg)
![Op een verharde weg staat een kleine, tweedeurs elektrische Opel Rocks-e geparkeerd bij een hek met bomen en struiken op de achtergrond. De auto heeft een grijze carrosserie met zwarte accenten en een sticker met nummer "45" op de achterruit.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto26-640x480.jpg)
![Een kleine grijze elektrische Opel Rocks-e-auto staat geparkeerd op een landelijke weg, met een grasveld, bomen en een gedeeltelijk bewolkte lucht op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto28-360x270.jpg)
![Op een geplaveid terrein vlakbij een modern gebouw staat een compacte Opel Rocks-e geparkeerd. Op het gebouw staat een bord met de tekst ‘Laden en Lossen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto27-360x270.jpg)
![Een kleine, compacte Opel Rocks-e met koplampen bij het rijden op een landelijke weg omgeven door bomen en groen onder een heldere hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto30-640x480.jpg)
![Een compacte, tweedeurs grijze Opel Rocks-e brommobiel met een zwart dak staat geparkeerd op een verharde weg, met groen gebladerte op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto25-360x270.jpg)
![Een kleine grijze en zwarte compacte Opel Rocks-e-auto staat geparkeerd op de oprit voor een modern bakstenen huis met een keurig gemaaid gazon.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto21-360x270.jpg)
![Een compacte elektrische auto, de Opel Rocks-e, staat geparkeerd op een oprit, aangesloten op een laadstation. Het voertuig is grijs met zwarte accenten en op de achterruit staat het nummer 45 en het woord ‘ROCKS’.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto17-640x480.jpg)
![Close-up van een digitaal display op het dashboard van een voertuig dat de tijd aangeeft als 3:12 en een batterijpictogram met een oplaadindicator. Het stuur en een deel van het interieur van de Opel Rocks-e zijn zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto18-360x270.jpg)
![Een compacte Opel Rocks-e met het nummer 45 op de achterruit staat naast andere auto's geparkeerd in een woonstraat met bakstenen gebouwen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto16-360x270.jpg)
![Een kleine grijze Opel Rocks-e met een sticker met de aanduiding "45" op de achterruit staat geparkeerd op een landelijke weg, geflankeerd door bomen en gras onder een helderblauwe lucht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto10-640x480.jpg)
![Een compacte Opel Rocks-e staat op een zonnige dag geparkeerd in een geplaveide straat met huizen en bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto13-360x270.jpg)
![Een compacte, zilverkleurige en zwarte elektrische auto Opel Rocks-e staat geparkeerd op een stenen stoep vlakbij een gebouw met een blauw bord. De achtergrond is voorzien van bomen en een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto12-360x270.jpg)
![Op een zonnige dag staat een compacte, moderne grijs-zwarte Opel Rocks-e geparkeerd op een ruime, rustige parkeerplaats in de open lucht, met bomen en een kerk op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto6-640x480.jpg)
![Een klein, grijs en zwart compact elektrisch voertuig, specifiek een Opel Rocks-e, staat geparkeerd in een woonwijk onder een heldere hemel. De auto heeft een witte cirkel met het nummer 45 op de achterruit. In de omgeving bevinden zich huizen en geparkeerde auto's.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto8-360x270.jpg)
![Een compacte, grijs-zwarte Opel Rocks-e brommobiel staat geparkeerd op een stenen weg naast een grasveld onder een helderblauwe lucht met verspreide wolken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto9-360x270.jpg)
![Een hand die een oplaadconnector voor een elektrisch voertuig vasthoudt in de buurt van een laadstationaansluiting. Het station, voorzien van een informatielabel, is klaar om de Opel Rocks-e van stroom te voorzien.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto5-640x480.jpg)
![Op een zonnige dag staat een kleine, grijze Opel Rocks-e geparkeerd op een lege parkeerplaats, met huizen en auto's op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto7-360x270.jpg)
![Een kleine, grijze Opel Rocks-e en een grotere, donkere SUV staan naast elkaar geparkeerd op een parkeerplaats in een woonwijk met herfstbomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto4-360x270.jpg)
![Een compacte grijze Opel Rocks-e staat op straat geparkeerd voor een Coop-supermarkt, met door de ramen zichtbare winkelwagentjes.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto3-640x480.jpg)
![Een kleine, grijze elektrische auto Opel Rocks-e staat geparkeerd op een stenen trottoir naast een gebouw met de bewegwijzering 'Gezond & Coop'. Voor de auto wordt een bestelbusje van Coop gezien en de lucht is helder en zonnig.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto2-360x270.jpg)
![De Opel Rocks-e, een kleine elektrische auto met twee zitplaatsen, staat geparkeerd voor een supermarkt met 'Coop'-borden. Vlakbij staat een wit busje geparkeerd en een vrouw op een reclamebord houdt twee sinaasappelschijfjes vast.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/opel-rocks-e-review-test-platteland-2022-foto1-360x270.jpg)