Onthuld: nieuwe Kia Ceed
Koreaanse Golf-concurrent te koop vanaf deze zomer
Dit soort middenklassers uit het zogeheten C-segment nemen bijna een kwart van de totale Europese autoverkoop voor hun rekening. Een belangrijk deel van de automarkt dus, waar veel kansen liggen, maar waar ook tientallen aanbieders hevig met elkaar concurreren. Dus moet je je onderscheiden en dat is wat Kia doet met deze compleet nieuwe Ceed.
De Kia Ceed staat al sinds de lancering in 2006 bekend om zijn goede prijs-kwaliteitverhouding. Voor een schappelijke prijs heb je een heel degelijke auto, met voldoende comfort, ruimte voor het gezin en zeven jaar garantie. Bij de volledig nieuwe, derde generatie Kia Ceed is dat niet anders. Maar er zijn ook grote stappen gemaakt op het gebied van technologie, rijgedrag en design. De nieuwe Ceed is lager en breder dan zijn voorganger, oogt agressiever en heeft fraai ontworpen verlichting met LED-techniek. In het interieur is de ergonomie en het materiaalgebruik naar een hoger niveau getild. De vormgeving en indeling van het dashboard kennen we van de nieuwste Kia-modellen en versterkt het gevoel van ruimte.
LEES OOK: Kia Rio ook als sportieve GT-Line
Uit sportiever hout gesneden
Kia is weliswaar Koreaans; de Ceed is 100% Europees. Het model is ontwikkeld in Europa, door Europeanen, vóór Europeanen. Volgens de makers is dat vooral merkbaar aan het rijgedrag. De nieuwe Ceed stuurt sportiever dan zijn voorganger, zonder in te leveren op het gebied van comfort. De wielophanging en de dempers zijn volledig nieuw ontworpen. Daarmee is hij ook stabieler op hoge snelheden en dus veiliger.
Benzine en diesel
Kia zet drie benzinemotoren op de prijslijst. De Ceed wordt leverbaar met de driecilinder 1.0 T-GDI turbomotor met 88 kW (120 pk) en de gloednieuwe 1.4 T-GDI met een vermogen van 103 kW (140 pk). Laatstgenoemde vervangt de 1.6 GDI van de huidige Ceed. De turboloze 1.4 MPI met 74 kW (100 pk) blijft wel leverbaar. De Ceed wordt ook leverbaar met een grondig gemoderniseerde 1.6 CRDi dieselmotor in twee vermogensvarianten: 85 kW (115 pk) en 100 kW (136 pk), beide met 280 Nm trekkracht. Volgens de nieuwe, realistischere WLTP-verbruiks- en uitstoottest bedraagt de CO2-uitstoot van de nieuwe dieselmotor naar verwachting minder dan 110 g/km. Dankzij de nieuwste technologie produceert deze diesel ook minder fijnstof en NOx ten opzichte van eerdere dieselmotoren van Kia. Zowel de 1.6 CRDi als de 1.4 T-GDI is leverbaar met een 7-traps automaat met dubbele koppeling.
LEES OOK: Autotest – Kia Stinger (2017)
Volop technische innovaties
Om goed voor de dag te komen in de zeer competitieve middenklasse heeft de Kia Ceed veel innovatieve technologie meegekregen. Naar eigen zeggen doet hij mee in de top van zijn segment. Kia levert een infotainmentsysteem met 5,0- of 7,0-inch touchscreen of een uitgebreider systeem met navigatie en 8,0-inch touchscreen, dat mooi rechtop het dashboard lijkt te zweven. Voor muziekliefhebbers is een high-end JBL Premium-audiosysteem leverbaar. De Ceed is ook de eerste Kia in Europa met Lane Following Assist (optie). Dit systeem houdt omliggend verkeer in de gaten, detecteert wegmarkeringen om de auto in de rijstrook te houden en regelt het accelereren, remmen en sturen op basis van het tempo van voorliggers. Het systeem werkt tussen 0 en 130 km/uur.
7 jaar garantie
De productie van de nieuwe Kia Ceed start in mei. De Europese verkoop start rond het einde van het tweede kwartaal. De prijzen zijn nog niet bekend. De hier getoonde vijfdeurs hatchback staat als wereldprimeur op de autosalon van Genève, evenals de stationwagen die we later te zien krijgen.