Autotest – Kia Stinger
Opmerkelijk statement
Met de Stinger maakt Kia een opmerkelijk statement. Waar de meeste merken anno 2017 de nadruk leggen op hun plug-in hybrides en hun crossovers gooit de Koreaanse producent een zeer fraaie sportcoupé in de strijd. Die ook nog eens het predikaat GT (Gran Turismo) meekrijgt, een historische omschrijving voor auto’s die zijn gemaakt op grote afstanden op grote snelheid af te leggen. GT staat ook voor racewagens die zijn gehomologeerd voor de openbare weg. Maakt de Stinger deze GT-stempel waar?
Hoge verwachtingen
Kia schept hoge verwachtingen. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: die worden ook waargemaakt. Een uitgebalanceerd chassis, een alert reagerende stuurinrichting en zeer potente motoren (verderop meer) maken de Stinger tot een heerlijk voertuig met bovengemiddelde rijkwaliteiten. Afhankelijk van de gekozen motor krijg je achterwielaandrijving (2,0-liter turbobenzine of 2,2-liter turbodiesel of vierwielaandrijving met de versie met 3,3-liter V6 twinturbo. Dankzij zijn strakke styling, met diverse stijlaccenten die het sportieve karakter onderstrepen, is de Stinger ook nog eens een lust voor het oog.
Interieur is top
Het interieur sluit haarfijn aan op wat je inmiddels verwacht. De afwerking is top, het overzicht uitstekend, de toegepaste materialen stralen klasse uit. De Stinger zit vol met veiligheidssnufjes, maar is ook uitgerust met zaken als een 360-graden camera, head-up display, elektronisch gestuurde ophanging, stoelen met ventilatie, led-lichten en een sperdifferentieel voor de achterwielaandrijvers. En wat ligt dat stuurwiel lekker in de hand… Genieten.
“Ook op de normale weg is de Kia Stinger een prima reisgenoot.”
Stel je voor…
Als, stel je eens voor, dat op deze auto niet het logo van Kia zou prijken maar dat van een van de Duitse giganten. Dan zou deze Stinger meteen met andere ogen worden bezien. Maar ja, Kia is ook de producent van de Picanto, de Rio, de Cee’d, auto’s die toch een heel ander type automobilisten aanspreken. Het heeft ook wel een aantal jaren geduurd voordat de GT Concept die in 2011 in Frankfurt de aandacht stal ook daadwerkelijk in productie is genomen. Je mag daaruit afleiden dat Kia zelf ook geworsteld heeft met de vraag of dit een juiste stap zou zijn.
Blij mens
Ontwerper Peter Schreyer, de architect achter de hedendaagse Kia’s, zal een blij mens zijn dat het er van is gekomen. Het concept is productierijp gemaakt door designer Gregory Guillaume, waarna de rijkwaliteiten van de Stinger op de Nürburgring werden vervolmaakt door Albert Biermann. Dat is niet bepaald de eerste de beste: hij was jarenlang verantwoordelijk voor de BMW M-divisie. De Stinger is nu een ruime hatchback, met plek voor vijf personen, die de berijder heel, heel veel lol kan bieden. De missie van Biermann is dus geslaagd.
In zijn element
Wij kregen de gelegenheid een aantal rondes te rijden op het circuit Mallorca Illucmajor. De Stinger is daar absoluut in zijn element. Het leukste is natuurlijk de V6 die onder normale omstandigheden 60 procent van de aandrijving naar de achterwielen stuurt, maar dat kan oplopen tot 100 procent. De ervaringen op het circuit leren dat die vierwielaandrijving de doeltreffendheid van de Stinger verhogen, waarbij de uitgebreide elektronica ook nog eens gericht is op het onder controle houden van de auto, dus op de veiligheid. Je kunt de auto gemakkelijk op de limiet rijden, je voelt geen moment alsof je de controle kwijt bent: het is alsof je als vanzelf de juiste lijn kiest.
“Stel je eens voor dat op deze autoni het logo van Kia zou prijken.”
Plezierige reisgenoot
Ook op de normale weg is de Stinger een plezierige reisgenoot. Ook buiten het zomerseizoen trekt Mallorca veel toeristen, die met hun huurauto’s uitzwerven over het eiland. Je mag dus spreken van normale verkeersomstandigheden. Ook dan gedraagt de Kia zich naar wens. Je hebt de 370 pk en 510 Nm van de V6 in de Stinger GT – de rode auto op de foto’s – niet echt nodig om gewoon lekker te rijden. De stille 2,2-liter diesel levert 200 pk en 400 Nm, daar is helemaal niks mis mee. De respons op het gaspedaal is goed, de auto accelereert zoals je dat wenst. Met de 255 pk sterke 2.0-liter benzinevariant ben je echt niet onderbedeeld.
Bovenkant
Als concurrenten van de Stinger zou je auto’s als de BMW 4 serie Gran Coupé, de Volkswagen Aerton, de Infiniti Q50 of de Audi A5 Sportback kunnen noemen. Inderdaad, veel Duits geweld dus. Of die zich ook zorgen moeten maken nu de Koreaanse fabrikant zich in dit segment meldt? Valt te bezien. Qua prijzen zit de Stinger aan de bovenkant. De topversie, met V6, kost nagenoeg 100.000 euro. Om over na te denken: In Duitsland kost dezelfde auto 55.000 euro, daar speelt de extra heffing op CO2-uitstoot geen rol. De diesel kost in Nederland 59.995 euro. Belgen betalen maar liefst 14.000 euro minder! Voor de 2.2-liter benzine moet de koper 67.995 euro overmaken. Is de prijs niet van belang, dan is de Kia Stinger heerlijk vervoer met een uitdagend randje.