Nieuwe Audi Q7 ook als plug-inhybride
Vanaf komende zomer staat de volledig nieuwe Audi Q7 in de showroom. De opvolger van Audi’s eerste en grootste Q-model is flink lichter en zuiniger dan de huidige versie. Er komt ook een diesel-hybride met minder dan 50 g/km CO2-uitstoot.
De nieuwe Audi Q7 maakt als eerste gebruik van een geheel nieuw voertuigplatform dat ook is bedoeld voor de toekomstige SUV van Bentley. Er is veelvuldig gebruik gemaakt van hoogwaardig lichtgewicht materiaal, waardoor de Q7 maar liefst 325 kilo is afgevallen. In combinatie met de nieuwste motoren levert dat een gemiddelde brandstofbesparing op van 26 procent. De grootste SUV van Audi is fractioneel korter en smaller geworden, maar volgens de makers heeft hij het grootste interieur in zijn klasse. De zitruimte is zeer royaal, terwijl de vijfzitter een kofferbakinhoud van 890 liter met zich meebrengt. Er is ook een zevenzitter, die achter de achterste stoelen zelfs nog 275 liter opbergruimte biedt. De nieuwe Audi Q7 komt in drie motorvarianten naar Europa. Er komt een 3.0 V6 TFSI-benzine- en een 3.0 V6 TDI-dieselversie. Laatstgenoemde levert 220 kW (272 pk) vermogen en verbruikt 5,7 l/100 km (149 gram CO2) volgens de officiële metingen. Belangrijk voor Nederland is de Audi Q7 e-tron quattro. Dit is de eerste plug-inhybride diesel van Audi. De stekkerhybride levert een systeemvermogen van 275 kW (373 pk) en 700 Nm trekkracht. Het officiële verbruik is vastgesteld op 1,7 l/100 km, met een CO2-uitstoot van ‘minder dan 50 g/km’. Met een volledig opgeladen batterij kan de Q7 e-tron 56 kilometer volledig elektrisch rijden. Ook op het gebied van bedieningsgemak en multimedia legt de Audi Q7 de lat hoog. Het nieuwe model beschikt over de tweede generatie van het modulaire infotainment-platform en over Audi virtual cockpit, het volledig elektronische instrumentenpaneel. Via Audi Connect zijn allerlei online diensten beschikbaar. Ook smartphone-integratie met Google Android Auto en Apple CarPlay is mogelijk.