Nieuwe Audi A7 Sportback treedt in voetsporen van Audi A8
Autonoom rijden was nog nooit zo sexy
Hij zat er al aan te komen: de nieuwe generatie Audi A7 Sportback. De vierdeurs coupé is net als de nieuwe Audi A8 voorzien van de nieuwste snufjes. Om een voorbeeld te noemen: de auto heeft in totaal 39 elektronische rijhulpsystemen. De nieuwe Audi A7 Sportback is vanaf november te bestellen en leverbaar vanaf februari 2018.
Afmetingen nieuwe Audi A7 Sportback
Allereerst kijken we maar eens naar de afmetingen van de nieuwe Audi A7 Sportback. Hij is 4.969 millimeter lang, 1.908 millimeter breed, 1.422 millimeter hoog en heeft een wielbasis van 2.926 meter. De vorige A7 Sportback had een lengte van 4.974 mm, een breedte van 1.911 mm en een hoogte van 1.420. Het grootste verschil zit ‘m in de wielbasis. Die was 2.914 mm, nu dus 2.926 mm. Dat betekent volgens Audi ook meer interieurruimte. De bagageruimte meet 535 liter, maar door de achterste zitrij om te klappen kan die worden vergroot naar 1.390 liter. Deze cijfers zijn identiek aan de vorige A7.
Interieur
Audi heeft veel werk gemaakt van het interieur. Net als in de nieuwe Audi A8 geven de touchscreens in de A7 Sportback haptische feedback als ze worden aangeraakt. Je voelt als het ware een weerstand als je een button aanraakt. Een andere overeenkomst met de A8 is dat in de A7 twee touchscreens de traditionele knoppen en bedieningselementen vervangen. De grootste ervan meet 8,6-inch en is weggewerkt in de middenconsole. Uiteraard kun je alles personaliseren door middel van kleuren. Er zijn drie stoelmogelijkheden: de standaard zetels, maar ook sportstoelen en S-sportstoelen. Die laatste twee zijn bekleed met naar keuze Nappa-leer en Alcantara of Valcona-leer.
“Met dynamic-all-wheel steering is de draaicirkel van de A7 Sportback 1,1 meter kleiner dan normaal.”
Diverse mogelijkheden
Nu we het over kleuren hebben: Audi levert de nieuwe A7 Sportback in vijftien tinten waarvan er acht nieuw zijn (Avalon Green, Firmament Blue, Navarra Blue, Seville Red, Soho Brown, Typhoon Gray, Triton Blue en Vesuvius Gray). Keuze is er ook als het gaat om koplampen. Er zijn drie mogelijkheden: LED HD Matrix LED en HD Matrix LED met lasergrootlicht. Leuk feitje: de achterlichten zijn opgebouwd uit dertien verticale segmenten die aan iedere zijde worden verbonden door een LED-strip. Dit is een hommage aan de Audi Ur-quattro.
Autonoom rijden
Jawel, ook de nieuwe Audi A7 Sportback kan level 3 autonoom rijden. Je kan stellen dat autonoom rijden nog nooit zo sexy was. De auto heeft onder meer Audi AI remote parking pilot en de Audi AI remote garage pilot (beide systemen vanaf 2018 beschikbaar). Deze systemen rijden de A7 Sportback zelfstandig in en uit een parkeervak of garage. De bestuurder kan zelfs van tevoren uitstappen en de Audi AI-functies aansturen met de myAudi-app op zijn telefoon. De auto zit vol met sensoren en camera’s. Afhankelijk van het uitrustingsniveau heeft vierdeurs coupé vijf radarsensoren, vijf camera’s, twaalf ultrasone sensoren en een laserscanner.
“De LED-strip aan de achterzijde is een hommage aan de Audi Ur-quattro.”
Rijhulpsystemen
We noemden het al even aan het begin van dit verhaal: de nieuwe A7 Sportback heeft in totaal 39 elektronische rijhulpsystemen. Ze zijn opgesplitst in drie pakketten, die vanaf begin 2018 geleidelijk worden geïntroduceerd. Er is het Audi AI parking package, City Assist Package en het Tour Assist Package.
Vier onderstelopties
Er is keuze uit vier onderstelset-ups. Audi levert de A7 Sportback met stalen veren, met een sportonderstel (-10 mm rijhoogte), met elektronisch instelbare dempers en tot slot met adaptieve luchtvering met automatische hoogteregeling. Optioneel is dynamic-all-wheel steering waarbij de achterwielen meesturen in een hoek van maximaal 5 graden. Dat komt de wendbaarheid ten goede, want met dit systeem is de draaicirkel van de A7 Sportback 1,1 meter kleiner dan normaal.
De motoren
Audi levert de nieuwe A7 Sportback allereerst met een 3.0 V6 TFSI (250 kW/340 pk en 500 Nm), gekoppeld aan een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling en quattro-vierwielaandrijving Dit model heet A7 55 TFSI en sprint in 5,3 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 250 km/u. Meer motoren volgen kort na de marktintroductie in februari. Prijzen maakt Audi binnenkort bekend.