Modulaire opbouw nieuwe turbobenzinemotoren Fiat/Jeep
Nieuwe FireFly/MultiAir motoren in detail
Jeep heeft onlangs nieuwe turbobenzinemotoren geïntroduceerd in de Renegade: de 1.0 MultiAir en 1.3 MultiAir. De vernieuwde Fiat 500X krijgt dezelfde motoren, maar Fiat doopt de motoren weer 1.0 FireFly Turbo en 1.3 FireFly Turbo. Marketing natuurlijk. Veel interessanter is de modulaire opbouw van deze nieuwe motoren. Tijd voor wat techniek.
Zuiniger
De 1,0-liter driecilinder turbomotor levert in zowel de Jeep Renegade als Fiat 500X een vermogen van 120 pk (88 kW) en 190 Nm koppel. De 1,3-liter viercilinder turbomotor produceert 150 pk (110 kW) en 270 Nm koppel. Op papier verbruiken de motoren tot 20 procent minder brandstof dan de uitgaande benzinemotoren en zijn ze tot 20 procent stiller dan vergelijkbare turbodiesels.
Modulaire opbouw
De motoren zijn modulair opgebouwd. In de basis heeft elke cilinder een standaard slagvolume van 0,33 liter. Met drie cilinders krijg je dan een motorinhoud van 999 cc en met vier cilinders 1.332 cc. Waarom Fiat voor een modulaire opbouw kiest? Simpel: kostenbesparing en de mogelijkheid van componentenuitwisseling. Het fabricageproces wordt er een stuk eenvoudiger, sneller en goedkoper van. “Daarnaast biedt het motorconcept voldoende ontwikkelingspotentieel voor de toekomst”, aldus Fiat. Want jawel, het toevoegen van cilinders is zo een fluitje van een cent. Niet dat dat gebeuren overigens. De FireFly-motoren komen alleen in drie- of viercilinderconfiguratie.
Gegoten aluminium
Fiat en Jeep maken de motoren volledig van gegoten aluminium. De driecilinder weegt daardoor slechts 93 kilogram en dat is weer gunstig voor het stuurgedrag. Het nieuwe motorblok is in samenwerking met FCA-dochter Teksid ontwikkeld. Directe brandstofinspuiting, een compacte turbo met elektronisch bediende wastegate en een watergekoelde mechanische compressor in het inlaatspruitstuk moeten zorgen voor een felle gasrespons.
MultiAir III
De motoren beschikken over MultiAir III-technologie. Dit systeem optimaliseert het verbrandingsrendement door de lichthoogte en timing van de inlaatkleppen te regelen. Het rendement bij lage motorbelasting wordt geoptimaliseerd door speciale inlaat- en uitlaatnokprofielen. Inlaatkleppen kunnen vroeger open waardoor een deel van het uitlaatgas wordt gerecirculeerd en door de inlaatkleppen later te sluiten wordt de vullingsgraad bij vollast verhoogd. MultiAir III draagt op deze manier bij aan het verlagen van de compressieverhouding en minder detonantieverschijnselen. Veel belangrijker voor jou als consument: een lager brandstofverbruik.
Kalibratieverschillen
De motoren in de Jeep Renegade en Fiat 500X zijn in de basis identiek. “Er zijn wel verschillen in de kalibratie van de software. Zo geven we beide auto’s een eigen karakter”, aldus Massimo De Micheli, woordvoerder technologie bij Fiat, in gesprek met AutoRAI.nl.