Minder verkeersboetes voor Nederlanders in mei, juni en juli
A2 tussen Utrecht en Amsterdam grootste cashcow!
In de maanden mei, juni, juli en augustus zijn er ruim 200.000 verkeersboetes minder uitgeschreven dan in dezelfde periode in 2023, blijkt uit cijfers van Rijksoverheid. De daling is bij bijna alle soorten overtredingen te zien, maar vooral bij snelheidsovertredingen en controles door de politie.
2.901.661 verkeersovertredingen
In totaal werden in het tweede tertiaal van 2024 2.901.661 verkeersovertredingen op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv), de zogenoemde Mulder-boetes, uitgeschreven. Dat is 7,6 procent minder dan in dezelfde periode van 2023 (3.139.438 boetes).
Werkzaamheden
De daling zat vooral bij de snelheidsovertredingen. Voor een deel lijkt dit toe te schrijven aan werkzaamheden aan de weg en de systemen. Alle flitspalen en sommige trajectcontrolemiddelen worden in 2024 en in 2025 vervangen en daarom werken ze (tijdelijk) niet. Overigens komen sommige flitspalen niet terug op de locatie waar ze stonden. Bij de politie lopen aanbestedingen van mobiele systemen.
Pilot 30 km/u
In Amsterdam wordt sinds juni van dit jaar in de vorm van een pilot gecontroleerd op 30 km/u. De (flex)flitspalen registreerden duizenden overtredingen in de afgelopen maanden. De resultaten van de pilot worden later dit jaar geëvalueerd.
We hebben ook de cijfers van trajectcontroles verzameld. De A2 tussen Amsterdam en Utrecht vormt nog altijd de grootste cashcow voor de Nederlandse overheid met 166.460 verkeersboetes.
Cijfers trajectcontroles op een rij:
- A2 Amsterdam – Utrecht (beide richtingen) – 166.460
- A2 Maastricht (beide richtingen) – 15.100
- A4 Hoofddorp-Nieuw Vennep – 72.639
- A4 bij Leidschendam (beide richtingen) – 52.126
- A10 bij Amsterdam ring west (beide richtingen) – 43.066
- A12 Den Haag –Voorburg (beide richtingen) – 11.053
- A12 Utrecht – 61.646
- A13 bij Rotterdam (beide richtingen) – 17.484
- A20 bij Rotterdam (beide richtingen) – 43.316
- A58 Bergen op Zoom – Roosendaal (beide richtingen) 1
- Westerscheldetunnel – 5.611
- N230 Lageweide – Overvecht (beide richtingen) – 7.008
- N351 Oldeberkoop – Nijeholtpade (beide richtingen) – 1.658
- N381 Drachten – Donkerbroek (beide richtingen) – 16.130
- N414 Eembrugge – Bunschoten (beide richtingen) – 727
- N706 Almere Hout – N302 (beide richtingen) – 5.070
- N201 Legmeerdijk – Zijdelweg (beide richtingen) – 11.059
- N205 Schipholweg – Kruisweg (beide richtingen) – 2.642
- N333 Blokzijl – Steenwijk (beide richtingen) – 3.560
- N787 Eerbeek – Brummen (beide richtingen) – 809
- N9 Burgervlotbrug – St Maartensvlotbrug (beide richtingen) – 1.490
- N11 Leiden – Alphen aan den Rijn (beide richtingen) – 14.845
- N275 Koningslust – Nederweert (beide richtingen) – 1.657
- N564 Kazerneweg – Havenweg (beide richtingen) – 1.949
- N277 Vredepeel – Ysselsteyn (beide richtingen) – 2.114
- N270 Ysselsteyn – Venray (beide richtingen) – 2.065
- N253 St Anna ter Muiden – Heileweg (beide richtingen) – 3.736
- N260 Rugdijk – Stokhasseltlaan (beide richtingen) – 7.548
- N256 Colijnsplaat – Zierikzee (beide richtingen) – 4.283
- N639 Baarle-Nassau – Chaam (beide richtingen) – 1.231
- N325 Westervoortsedijk – Huissen (beide richtingen) – 20.926
Totaal 2e tertiaal 2024 : 599.009
Totaal 2e tertiaal 2023 : 728.708