Review – Mercedes-Benz EQE SUV 350 4Matic (2024)
Slimme 'Disconnect Unit' verlaagt het energieverbruik
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Met de Mercedes-Benz EQE SUV opent het merk de aanval op modellen zoals de Audi Q8 e-Tron, BMW iX en Tesla Model X. De auto is bedoeld voor mensen die een EQC net een maatje te klein vinden en een EQS SUV net een maatje te groot. Wat heeft de EQE SUV allemaal te bieden?
Aandrijfvarianten Mercedes-Benz EQE SUV
De Mercedes-Benz EQE SUV wordt geleverd in verschillende aandrijfvarianten. Welke dat zijn, leggen we graag even aan je uit. De Mercedes-Benz EQE is verkrijgbaar vanaf 83.480 euro. In dat geval krijg je de sleutels van de 300-versie, met een systeemvermogen van 180 kW (245 pk) en 90,6 kWh accupakket, goed voor 578 kilometer actieradius volgens de WLTP-testnorm. De EQE SUV 350+ met 96 kWh batterij en 215 kW (292 pk) kost minimaal 86.505 euro. Die variant komt op papier 618 kilometer ver (WLTP).
De door ons gereden testauto betreft een EQE SUV 350 4Matic met 90,6 kWh accu, 292 pk aan vermogen en een actieradius van 557 kilometer. Het prijskaartje start bij 88.925 euro. Het absolute topmodel – met uitzondering van de AMG-versies – is de EQE SUV 500 4Matic met 96 kWh batterij, 300 kW (408 pk) en 594 kilometer range. De prijs start bij 96.185 euro.
AMG-versies
Zijn er dan ook AMG-versies? Jazeker! Er is keuze uit een EQE SUV 43 4Matic met 350 kW (476 pk) en een EQE SUV 53 4Matic+ met maar liefst 459 kW (625 pk). Maar dan praat je wel over prijzen van respectievelijk 131.000 en 150.000 euro. De door ons gereden EQE SUV 350 4Matic AMG Line kost door de nodige opties bijna 121.000 euro. Dat is dan wel inclusief Airmatic (2.117 euro), AMG Line Premium (7.865 euro) en verlichte treeplanken (756 euro).
Luchtvering
De Airmatic-luchtvering maakt het mogelijk om de EQE SUV een ander karakter te geven. In standje Comfort is de auto bijzonder beweeglijk en soft geveerd. Dat moet je ding zijn. Gelukkig kan je in standje Individual ook de hardheid van de wielophanging aanpassen. Dan ligt de auto al een stuk strakker op de weg. Om de bodemvrijheid te vergroten, kan het voertuigniveau met maximaal 30 mm worden verhoogd. Naast de Dynamic Select-rijprogramma’s ‘ECO’, ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Individual’ beschikken de EQE SUV-modellen met 4MATIC ook over het rijprogramma ‘Offroad’ voor rijden buiten de gebaande paden. Achterasbesturing met een maximale stuurhoek van 10° is als optie leverbaar.
Disconnect Unit
Ook een kenmerk van de 4Matic-versies. Die hebben een zogeheten Disconnect Unit (DCU). Dat houdt in dat de aandrijflijn bij lage belasting de elektromotor op de vooras – inclusief de transmissie – uitschakelt. Dit komt het energieverbruik ten goede.
MERCEDES-BENZ EQE SUV: 100% OKÉ? NEE! – REVIEW – AutoRAI TV
EQE SUV 350 4Matic aandrijflijn
Om wat dieper in te gaan op de techniek in deze EQE SUV 350 4Matic: de aandrijflijn levert 215 kW (292 pk) met een maximumkoppel van 765 Nm. Dat is genoeg power voor een 0-100-tijd van 6,6 seconden en een topsnelheid van 210 km/u.
De 90,56 kWh grote lithium-ion accu kan opgeladen worden met 11 kW AC-stroom, dan duurt het volledig opladen van 0 naar 100 procent ongeveer 9 uur en 30 minuten. Snelladen (DC) kan met een maximale laadkracht van 170 kW. Dan kost het opladen van de batterij van 10 tot 80 procent slechts 32 minuten.
Mercedes-Benz noemt voor de EQE SUV een gemiddeld energieverbruik van ongeveer 18 tot 19 kWh per 100 kilometer, maar in de praktijk ga je dat niet halen. Een gemiddeld verbruik van 23 kWh per 100 kilometer is bij een temperatuur van 14 graden, zon en de klimaatcontrole op 20 graden veel realistischer. Oh ja, een warmtepomp is standaard.
Afmetingen Mercedes-Benz EQE SUV
Ook al is de Mercedes-Benz EQE SUV een maatje kleiner dan de EQS SUV, de auto is nog altijd aan de maat. De auto heeft een lengte van 4,96 meter, een breedte van 1,94 meter en een hoogte van 1,69 meter. De wielbasis is extreem groot: maar liefst 3,03 meter. Dat resulteert in bijzonder veel interieurruimte, vooral achterin. Daar kun je als volwassen persoon ook uitstekend zitten. Je geniet er bovendien van een armsteun met telefoonhouder en bekerhouders en twee USB-C-laadpunten. De bagageruimte heeft een inhoud van 520 liter, of 1.675 liter als je de rugleuning neerklapt.
Zwaarlijvig?
Licht is de EQE SUV ook niet. De EQE SUV 350 4Matic die wij rijden weegt 2.460 kilogram. De auto heeft een geremd trekgewicht van 1.800 kilogram. De EQE SUV 300 en 350+ mogen geremd 750 kilogram trekken. De auto kan zijn forse gewicht maar lastig maskeren. Je voelt aan alles aan dat je met de nodige kilogrammen onderweg bent. De auto wordt gebouwd op het EVA (Electric Vehicle Architecture) platform.
Aandachtspunten Mercedes-Benz EQE SUV
- De auto heeft erg dikke A-stijlen, die nemen veel zicht weg.
- Je hebt invloed op het niveau van recuperatie, met de flippers achter het stuur kan je kiezen tussen geen, normale of sterke energieterugwinning. Dat laatste rijdt erg prettig.
- Het navigatiesysteem helpt met cameratechniek en een pijlsysteem met navigeren, erg handig!
- Hinderlijke reflectie in de nacht van de sfeerverlichting in de zijruit.
- Hoogglans zwart kunststof reflecteert enorm in zonlicht.
Conclusie
De Mercedes-Benz EQE SUV is een auto waarin je wordt verwend. Of dat nu is met luxe of het comfortabele rijgedrag. Je komt vooral tot rust in een EQE SUV. Wat techniek betreft staat het model ook zijn mannetje, maar je moet je ook realiseren dat je ook voor minder geld van dezelfde voorzieningen kunt genieten in andere modellen. Je moet dus vooral fan zijn van Mercedes-Benz.