Unieke blik op techniek: zo heb jij een Mercedes-Benz EQC nog nooit bekeken
Een unieke blik op de techniek
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De elektrische auto is niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Maar welke technologie schuilt er onder al het plaatwerk en onder het tapijt in het interieur? Bij Mercedes-Benz geven ze graag openheid van zaken, want deze volledig elektrische EQC is door de fabriek van A tot Z opengewerkt zodat alle componenten zichtbaar zijn. En dat zijn er nogal wat.
Heel veel bedrading
Het is verbazingwekkend hoeveel elektronica en elektrische bedrading er in een volledig elektrische auto zit. Ten opzichte van traditionele benzine- of dieselauto’s, bevatten elektrische auto’s een complex netwerk van elektronische systemen en bedradingen die nodig zijn om de elektrische aandrijflijn, batterijbeheersystemen en andere geavanceerde functies te ondersteunen. Denk ook aan rijhulpsystemen.
Batterij Management Systeem
Een BEV beschikt onder meer over een Batterij Management Systeem (BMS). Dit systeem beheert de oplaad- en ontladingsprocessen van de batterij, bewaakt de gezondheid van de batterij en zorgt voor de optimale prestaties en levensduur van de batterij. Daarnaast vereisen elektromotoren geavanceerde elektronische regelaars om de kracht en snelheid nauwkeurig te regelen. Ook daar komen de nodige systemen bij kijken.
Kilometers aan bedrading
In een moderne auto zit tot wel meer dan 1,5 kilometer aan bedrading. Bij de een is dat wat minder, bij een ander model juist wat meer. Alles is afhankelijk van de aanwezige systemen en voorzieningen in een auto. Hoe meer technologie een auto heeft, hoe complexer het wordt. Bij de EQC zit alle technologie keurig weggewerkt zodat jij er als eindgebruiker helemaal niets van merkt.
Techniek in laadkabel
Bij dit opengewerkte model van Mercedes-Benz zie je ook goed welke techniek er in een laadkabel zit, hoe de airbagmodule in het stuurwiel is opgebouwd en hoeveel bekabeling er schuilt onder de stoelen. In dit EQC-model zijn zelfs de stoelen opengewerkt.