Autotest – Mercedes-Benz E 300 Cabriolet (2017)
Misschien wel de meest comfortabele vorm van open rijden
Het is dat je nog iets van een briesje door de haren bespeurt en dat je geluiden van auto’s om je heen hoort. Anders zou je denken dat je met het dak dicht rijdt in de Mercedes-Benz E 300 Cabriolet. Zelden eerder was open rijden zo aangenaam.
Snikhete omstandigheden
Hoewel aangenaam? We maken kennis met de Mercedes-Benz E 300 Cabriolet in snikhete omstandigheden. En dat aan de voet van het Mont Blanc massief, daar verwacht je niet direct tropische temperaturen. We slingeren over de wegen door het berggebied, maar met een buitentemperatuur van 35 graden boven nul houden we het met geopend dak niet droog. Zelfs de stoelventilatie en de airco op stand max. kunnen met de beste wil van de wereld zweet niet voorkomen.
Mag het een tandje frisser
35 graden is natuurlijk ook extreem. En een open auto dan met de airco koelen is gekkigheid ten top. De open Mercedes-Benz E-klasse is beter opgewassen tegen meer gematigde temperaturen. Daarvan zijn we overtuigd. Er is flink wat uit de kast gehaald om zelfs bij vrij lage temperaturen comfortabel te sturen. De Airscarf bijvoorbeeld: via roostertjes onder de hoofdsteunen kun je warme lucht op de hals laten blazen.
Aircap windgeleider
Nog een fijn foefje is de elektrisch te bedienen Aircap bovenaan de voorruit. Een soort spoiler die de rijwind over de carrosserie leidt tot voorbij het eveneens elektrisch omhoog te schuiven windscherm tussen de hoofdsteunen op de achterbank. Het werkt prima. Van windvlagen en kolkende luchtstromen is niets te bespeuren.
Open in 20 seconden
De E-klasse Cabriolet heeft nagenoeg hetzelfde design als de gesloten Coupé. Dat geldt ook voor het interieur, de uitrusting en de technische mogelijkheden. Het grote verschil zit hem natuurlijk in het dak. Deze stoffen kap is van hoge klasse. De geluidsisolatie is erg goed voor elkaar. Gesloten is bijvoorbeeld van windgeruis geen sprake. Pas bij zeer hoge snelheden lijkt de akoestische demping ietsje minder dan bij de Coupé. Maar het gaat om marginale verschillen. Een kniesoor die daarop let. Open en sluiten gaat elektrisch, zoals je mag verwachten in dit segment. Dat vergt circa 20 seconden. Het kan ook rijdend tot maximaal 50 km/uur.
Slimme climate control
De climate control past zich aan geopende of gesloten kap aan. Staat die ingesteld op bijvoorbeeld 20 graden, dan houdt het systeem die waarde aan. Met het dak open stuurt het systeem dan automatisch extra luchtstroom via de ventilatieroosters bovenin het dashboard, zodat je koele dan wel warme lucht krijgt op schouderhoogte. Tenminste zo goed als mogelijk, want tegen buitentemperaturen van dik 30 graden boven nul is niets opgewassen. Dan kun je beter de kap sluiten.
“Je stuurt de best wel kloeke cabriolet met het gemak van een compacte roadster”
De Mercedes-Benz E 300 Cabriolet waarmee we rijden, heeft luchtvering (Air body control). Dat is een optie en wel een heel fijne. Je kunt de demping en vering in drie standen van hard naar zeer soft instellen. Elektronica past de demping voor elk wiel afzonderlijk automatisch aan de rijstijl en het wegdek aan. Dat betekent dat de auto mooi strak stuurt en niet overhelt in bochten. Het is goed te merken op de vele slingerende bergweggetjes. Laag zittend op een prima stoel stuur je de best wel kloeke cabriolet met het gemak van een compacte roadster.
Keuze uit vijf motorversies
Mercedes-Benz levert de E-klasse Cabriolet als 220 d en 350 d (diesels) en verder als E 200, E 300 en E 400, drie benzineversies dus. De laatste heeft standaard vierwielaandrijving 4Matic en als enige een zescilinder motor (3,0-liter). De geteste E 300 Cabriolet heeft een krachtiger versie van de viercilinder 2,0-liter die ook in de E 200 zit. Dan levert hij 135 kW (184 pk), in de E 300 is het vermogen fors hoger met 180 kW (245 pk). Het is een fijne krachtbron, mooi stil en voldoende trekkracht bij lage toeren. De sprint van nul naar honderd doet hij in 6,6 seconden. Een automaat met negen versnellingen is standaard. Je mist echter een ronkende soundtrack op de achtergrond, zoals de E 400 zescilinder die wel biedt.
Jubileumversie
De eerste Mercedes-Benz E-klasse Cabriolet verscheen in het voorjaar van 1992, destijds als 300 CE-24 Cabriolet. Als eerbetoon presenteert Mercedes-Benz nu van het nieuwe model een ‘25th Anniversary’ versie. Herkenbaar aan grote 20-inch lichtmetalen wielen, sierdelen in olmenhout en een Air balance-interieurverfrissingsset met een exclusieve parfum, Daybrake mood genaamd. Bijzonder is het wis-/wassysteem Magic Vision Control, die ook bij de jubileumversie standaard is. De voorruitsproeiers zitten in de rubber bladen van de wissers. Zo wordt een spray aan vloeistof voorkomen. Erg prettig, want die wil je niet over je uitgestort als je open rijdt. Het maakt nog maar eens duidelijk dat de constructeurs van deze cabriolet werkelijk aan alles hebben gedacht om maximaal comfort bij open rijden te garanderen.
De Mercedes-Benz E-klasse Cabriolet is leverbaar vanaf 64.577 euro (E 200). De gereden E 300 Cabriolet is er vanaf 72.171 euro.