
Mercedes-AMG onthult krachtige GLE 53 4Matic
Nieuwe AMG heeft zescilindermotor met hybridetechniek

Mercedes-AMG heeft de krachtigste versie van de GLE gepresenteerd: de GLE 53 4Matic. De AMG-versie heeft maar liefst 320 kW (435 pk) dankzij een 3,0-liter zescilindermotor met twin-turbotechniek en een elektrische supercharger. Op de Autosalon van Geneve maakt de GLE 53 4Matic zijn publieke debuut.
Elektrische supercharger
Wie op zoek is naar een krachtige midsize SUV kan zijn geluk niet op. BMW onthulde begin februari de X3 M en X4 M, Audi volgde al snel met de nieuwe SQ5 TDI en nu presenteert Mercedes-AMg de (voorlopig) krachtigste versie van de GLE. De 3,0-liter zescilinder benzinemotor produceert 320 kW (435 pk) en 520 Nm dankzij een dubbele turbo en een elektrische supercharger. Die ondersteunt de turbo bij lage toerentallen wanneer er te weinig druk in het uitlaatsysteem aanwezig is om die te laten werken.
Daarnaast zorgt de EQ Boost startmotor met hybridetechniek bij het accelereren voor 16 kw (22 pk) en 250 Nm extra. De acceleratie van 0 tot 100 km/u duurt dan ook slechts 5,3 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.




Actieve vierwielaandrijving
De EQ Boost startmotor zit precies tussen het motorblok en de versnellingsbak ingebouwd. Naast het leveren van extra vermogen voedt het systeem ook de elektronische componenten van de auto. Naast de hybridetechniek kreeg de auto ook een negentraps AMG transmissie met schakelpeddels en actieve vierwielaandrijving. De GLE 53 is in de basis een achterwielaangedreven auto, maar het systeem verdeelt continu (afhankelijk van de wegcondities) het vermogen tussen alle vier de wielen.




Intelligente luchtvering
Om de SUV goed de bocht om te krijgen is hij uitgerust met luchtvering en diverse rijmodi. De intelligente luchtvering vermindert het overhellen van de carrosserie door tegen te leunen in bochten. Daarnaast zijn de instelbare dempers door middel van drie rijmodi (Comfort, Sport en Sport+) volledig naar eigen smaak in te stellen. Boven de 120 km/u zakt de GLE 53 1,5 centimeter om de stroomlijn te verbeteren. Op slecht wegdek of in het terrein kan de ophanging 5,5 centimeter verhoogd worden.






Kenmerkende ‘Panamericana-grille’
Ook het uiterlijk ontkomt uiteraard niet aan de AMG-behandeling. Het meest in het oog springend is de kenmerkende ‘Panamericana-grille’ die op de auto prijkt. Daarnaast onderscheidt hij zich met een bodykit, vier uitlaten, 20-inch lichtmetalen wielen (optioneel 22-inch) en diverse logo’s van de rest van het gamma. Het interieur kreeg AMG-sportstoelen, een sportstuur met afgevlakte onderzijde en een aangepast MBUX-infotainmentsysteem.
De auto maakt zijn publieke debuut op de Autosalon van Geneve. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.
Lees ook: Nieuwe Mercedes-AMG A 45 in twee smaken