‘Automobilisten gebruiken rijhulpsystemen te weinig’
Rijhulpsystemen niet bewust aangeschaft of mensen krijgen onvoldoende instructie
“Kan mijn auto dat ook?” Je zult niet de enige zijn die zich dit zo nu en dan afvraagt. Automobilisten maken maar weinig gebruik van de rijhulpsystemen in hun auto en weten vaak niet eens met welke systemen hun auto is uitgerust. Dat blijkt uit onderzoek van Connecting Mobility in samenwerking met RAI Vereniging en Vereniging Zakelijke Rijders onder 1.355 zakelijk rijders.
Adaptieve cruisecontrol
De potentie van rijhulpsystemen wordt nog niet voldoende benut, zo blijkt uit het onderzoek. Welke systemen? Denk aan Lane Departure Warning, Emergency Brake System en Adaptive Cruise Control. Dit zijn systemen die ervoor zorgen dat auto’s steeds meer zelfstandig kunnen rijden en gevaarlijke situaties tijdig herkennen en ingrijpen. Inmiddels zijn er zo’n vijftig rijhulpsystemen op de markt, waarvan cruisecontrol de bekendste is.
Onvoldoende instructie
Toch gebruikt lang niet iedereen deze systemen. Ilse Harms, verkeerspsycholoog van Connecting Mobility: “De ondervraagde automobilisten weten vaak niet met welke technologie hun auto is uitgerust, hebben de technologie dus niet bewust aangeschaft (de systemen zitten standaard in het pakket) of hebben onvoldoende instructie gehad. Tegelijkertijd blijkt dat mensen die weten welke systemen er in hun auto zitten en er bekend mee zijn, deze eerder aanzetten en gebruiken.”
Één lijn trekken voor naamgeving
Een ander probleem is de naamgeving van de systemen. Die komt niet altijd overeenkomt met wat de consument denkt dat het systeem doet. Autofabrikanten hanteren verschillende namen voor rijhulpsystemen, terwijl de werking van de systemen vaak gelijk aan elkaar zijn. Handiger zou zijn om één lijn te trekken op het gebied van naamgeving. Dat geeft meer duidelijkheid.
De handen ineen slaan
Steven van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging, zegt: “Nieuwe technologische ontwikkelingen in auto’s kunnen nu en in de toekomst echt het verschil maken. De rijhulpsystemen zijn juist ontwikkeld om de veiligheid van zowel de bestuurder, inzittenden als andere weggebruikers te vergroten, maar dan moeten ze wel optimaal worden benut. De grootste uitdaging is niet de technologie maar de aanschaf en het gebruik ervan. Wij moeten samen als industrie, retail en automobilisten de handen ineen slaan om de bekendheid met en kennis over deze systemen te vergroten.”
Opmaat naar zelfrijdende auto’s
Jan van Delft van de Vereniging Zakelijke Rijders voegt hieraan toe: “Daarnaast vormt een aantal van deze systemen de opmaat naar zelfrijdende auto’s. En juist die ontwikkeling gaat een belangrijke rol spelen bij de aanpak van files, maar dan moet de bekendheid, het gebruik en de acceptatie wel omhoog.”