Marktaandeel SUV’s voor het eerst in jaren gedaald
Hatchback nog altijd populairste koetswerk in Nederland
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Nederland is toch groot fan van de stationwagon? Klopt, maar toch blijft de hatchback de populairste carrosserievorm, zo blijkt uit 2017-cijfers gepubliceerd door RAI Vereniging en RDC in de uitgave ‘Kerncijfers Auto en Mobiliteit 2018’. Uit die cijfers blijkt ook dat het aandeel van SUV’s voor het eerst in jaren is gedaald.
Hatchback op één, stationwagon op twee
Maar liefst 55 procent van de nieuwe personenautoregistraties in 2017 – het ging in totaal om 414.538 auto’s – was een hatchback. De stationwagon eindigde op de tweede plaats met een aandeel van 19,6 procent.
Aandeel SUV’s gedaald
Het aandeel van de SUV’s nam in 2017 af ten opzichte van 2016. In totaal was 14,3 procent van de verkochte auto’s in 2016 een SUV, maar in 2017 ging het om 13,8 procent. Die daling is opvallend, want in de periode 2011 tot en met 2016 nam het marktaandeel van SUV’s alleen maar toe. Dit is dus de eerste daling sinds jaren.
MPV’s en sedans
De populariteit van MPV’s neemt steeds verder af. In 2011 was 8,3 procent van de totale registraties nog een MPV. In 2017 ging het om 5,4 procent. De populariteit van sedans schommelt al jaren. In 2017 was 4,0 procent van de geregistreerde auto’s een sedan, maar in 2016 ging dat nog om 5,0 procent. In 2015 bleef het aandeel steken op 4,3 procent.
Marktaandeel hatchback
- 2011: 61,6 %
- 2012: 61,3 %
- 2013: 61,0 %
- 2014: 56,9 %
- 2015: 53,3 %
- 2016: 53,6 %
- 2017: 55,0 %
Marktaandeel stationwagon
- 2011: 18,0 %
- 2012: 19,3 %
- 2013: 17,1 %
- 2014: 20,4 %
- 2015: 23,1 %
- 2016: 18,4 %
- 2017: 19,6 %
Marktaandeel SUV
- 2011: 5,2 %
- 2012: 5,2 %
- 2013: 8,1 %
- 2014: 10,2 %
- 2015: 11,6 %
- 2016: 14,3 %
- 2017: 13,8 %
Marktaandeel MPV
- 2011: 8,3 %
- 2012: 6,8 %
- 2013: 7,0 %
- 2014: 6,3 %
- 2015: 6,3 %
- 2016: 6,6 %
- 2017: 5,4 %
Marktaandeel sedan
- 2011: 4,7 %
- 2012: 5,2 %
- 2013: 5,1 %
- 2014: 4,4 %
- 2015: 4,3 %
- 2016: 5,0 %
- 2017: 4,0 %