Hyundai i30 Hatchback: de eerste van nieuwe i30-familie
Vanaf begin 2017 leverbaar
Hyundai heeft in Duitsland de gloednieuwe i30 voorgesteld aan de internationale autopers. Het gaat om de vijfdeurs hatchback, de eerste van de i30-familie (C-segment). In de toekomst volgt ook een i30 Stationwagon en een N-versie van de hatchback. Een N-versie? Jazeker! N wordt het label van supersportieve Hyundai’s.
Hyundai i30: voor Europa
De Hyundai i30 is compleet nieuw en net als z’n voorganger bedoeld voor de Europese markt. De i30-familie is populair onder Europeanen. Van de vorige generaties zijn ongeveer 400.000 exemplaren verkocht. Kortom: de verwachtingen van Hyundai zijn hoog. Die hoge verwachtingen zijn er ook van de i30-kopers. Europeanen zijn namelijk het meest kritische kooppubliek ter wereld. Hyundai weet dat en probeert daarom te voldoen aan de eisen van de Europese klant op het gebied van vormgeving, techniek en prestaties.
[gallerij-1]
Langer, breder en lager
Goed, welke kenmerken heeft de i30? De carrosserie is lichter én sterker dankzij de toepassing van geavanceerd extra sterk staal in 53 procent van de carrosseriestructuur. De carrosserie is 28 kilogram lichter dan voorheen en 22 procent stijver. Dat resulteert in een veiligere auto en een directer stuurgedrag, stelt Hyundai.
De i30 is 4.340 mm lang, 1.795 mm breed, 1.455 mm hoog en heeft een wielbasis van 2.650 mm. Daarmee is de nieuwe i30 40 mm langer, 15 mm breder en 10 mm lager dan vorige generatie i30. De wielbasis is gelijkgebleven.
[video-1]
Slimme aerodynamica
Het optimaliseren van de aerodynamica was een belangrijk aspect bij de ontwikkeling van de nieuwe i30. Het is daarom niet verwonderlijk dat het model zogenoemde Active Air Flap achter de grille heeft en Air Curtains, die aan weerszijden van de voorbumper de luchtstroom verbeteren en de turbulentie in de wielkasten reduceren.
[parallex-1]
5-inch touchscreen standaard
Het interieur is volgens Hyundai van een hoger niveau dan voorheen. Centraal op de middenconsole positioneert Hyundai een optionele ‘zwevende’ 8-inch touchscreen waarmee zaken als navigatie-, connectiviteits- en mediafuncties te bedienen zijn. Je leest het goed: optioneel. Een 5-inch LCD-touchscreen, met geïntegreerde achteruitrijcamera, Bluetooth-connectiviteit en My Music-functionaliteit, is standaard in de i30. Alleen het 8-inchscherm is geschikt voor zowel Apple CarPlay als Android Auto.
Er is keuze uit stoffen en lederen bekleding. Een panoramisch glazen schuif-/kanteldak is optioneel. De bagageruimte bedraagt 395 liter met de achterbank in normale positie. Klap je deze neer, dan ontstaat 1.301 liter.
[parallex-3]
Twee benzinemotoren, één dieselmotor
Het motorengamma bestaat uit twee benzinemotoren en een dieselmotor, allemaal met een turbo. Hyundai heeft in Nederland grote verwachtingen van de driecilinder 1.0 T-GDI met een vermogen van 88 kW (120 pk) en 170 Nm koppel, vanwege zijn soepele karakter, maar ook vanwege zijn zuinigheid. Hyundai koppelt de 1.0 T-GDI aan een handgeschakelde zesbak. Deze krachtbron monteert Hyundai in meerdere modellen van het concern, waaronder de nieuwe generatie Kia Rio.
[gallerij-2]
Nieuwe benzinemotor: 1.4 T-GDI
Compleet nieuw is de viercilinder 1.4 T-GDI-motor (1.353 cc) met 103 kW (140 pk) en 242 Nm trekkracht. Deze turbobenzinemotor debuteert in de nieuwe Hyundai i30 en is veertien kilogram lichter dan zijn voorganger, de 1.4-liter Gamma-motor. Hyundai heeft de turbo geïntegreerd in het uitlaatspruitstuk voor een grotere efficiency, een snellere gasrespons en meer trekkracht bij lage toerentallen. De 1.4 T-GDI-motor is leverbaar met een handmatig te bedienen zesversnellingsbak of met een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling (DCT).
Dieselen kan met een viercilinder 1.6 CRDi in de smaken 70, 81 en 100 kW (95, 110 en 136 pk). De twee sterkste versies zijn er met een handgeschakelde zesbak of een zeventraps DCT.
Veiligheid
Natuurlijk profiteert ook de i30 van de nieuwste veiligheidstechniek. De auto is voorzien van Autonomous Emergency Braking met Front Collision Warning System (autonoom noodremsysteem met waarschuwing voor frontale botsing) en Smart Cruise Control (regelt snelheid en houdt constante snelheid tot voorganger).
[gallerij-3]
Ook Blind Spot Detection (waarschuwt bij voertuigen in de dode hoek), Rear Cross Traffic Alert (waarschuwt bij achteruitrijden voor kruisend verkeer achter de auto) en Lane Keeping Assist System (waarschuwt de bestuurder als de auto de rijstrook dreigt te verlaten en grijpt zo nodig zelf in) zijn van de partij.
En dan is de koek nog niet op, want de i30 heeft ook Speed Limit Information Function (geeft op het scherm de geldende snelheidslimiet weer) en High Beam Assist (schakelt automatisch grootlicht in wanneer dat kan en uit wanneer dat noodzakelijk is). Compleet nieuw is Driver Attention Alert dat de bestuurder waarschuwt wanneer hij tekenen van vermoeidheid toont.
[parallex-2]
Kleuren, kleuren en nog eens kleuren
Hyundai levert de nieuwe i30 met 15- tot 17-inchwielen. Verder zijn er twaalf carrosseriekleuren leverbaar, waaronder drie parelmoerkleuren (Midnight Blue, Pepper Grey en Phantom Black), zeven metallic kleuren (Pure Brown, Intense Copper, Moon Rock, Burgundy Red, Platinum Silver, Ara Blue en White Sand) en twee standaard lakken (Engine Red en Polar White).
Begin 2017
Hyundai bouwt de derde generatie i30 in het Tsjechische Nošovice. De levering start begin 2017. Rond die tijd maakt Hyundai ook de prijzen bekend. De N-versie en Stationwagon volgen in de loop van 2017.