
Hyundai i20 N: een rasechte hot hatchback
Volledig mechanisch Torsen-sperdifferentieel optioneel
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Dit is hem dan: het antwoord van Hyundai op de Ford Fiesta ST en Volkswagen Polo GTI: de gloednieuwe Hyundai i20 N. De Hyundai i20 N is na de i30 N en de i30 Fastback N het derde high-performance N-model van Hyundai voor de Europese liefhebbers van sportauto’s. De nieuwe Hyundai i20 N is leverbaar vanaf voorjaar 2021.
Turbomotor
De nieuwe Hyundai i20 N is uitgerust met een opvallend grote luchtinlaat in de voorbumper. Die dient ter koeling van de krachtige turbomotor. De brede grille met N-logo heeft een reliëf dat doet denken aan de zwartwit geblokte vlag uit de racerij, als subtiele verwijzing naar het feit dat de Hyundai i20 N ook op het circuit goed uit de voeten kan.
LEES OOK: Sportievere uitstraling voor Hyundai i20 N Line
Tomato Red
De spoilerrand met accenten in de kleur Tomato Red onderstreept het sportieve karakter van de i20 N. De kleur Tomato Red komt terug op de dorpelverbreders – om de voor- en achterzijde ook optisch met elkaar verbinden – en op de achterzijde, waar die de breedte van de auto accentueert. Een flinke achterspoiler, sideskirts en een grote uitlaat maken het N-feest compleet.
Zwarte diamant
Andere design-highlights zijn de LED-koplampen en de donkere achterlichten die doen denken aan een zwarte diamant. Het sportieve karakter van de Hyundai i20 N wordt nog versterkt door de speciale, matgrijs gespoten lichtmetalen 18-inch wielen en de remklauwen met opvallend N-logo.
Interieur
De sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun zijn specifiek voor de i20 N ontwikkeld, net als het N-sportstuurwiel, de N-versnellingspookknop en de metalen N-sportpedalen. Het interieur is voorzien van accenten in de kleur Performance Blue en een geheel zwarte hemelbekleding.
Kleuren i20 N
De Hyundai i20 N is er in zes kleuren, te weten Intense Blue, Polar White, Sleek Silver, Brass en Phantom Black. Ook Performance Blue is leverbaar. Optioneel is een dak in de kleur Phantom Black.
Krachtbron
De Hyundai i20 N wordt aangedreven door een 1,6-liter T-GDi-turbobenzinemotor, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het blok produceert 204 pk met een maximumkoppel van 275 Nm. De i20 N weegt net zoveel als de i20 WRC, namelijk 1.190 kilogram. De topsnelheid ligt op 230 km/u en de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u kost 6,7 seconden met Launch Control. Het maximumkoppel van de Hyundai i20 N is beschikbaar tussen 1.750 en 4.500 toeren per minuut en het maximumvermogen tussen 5.500 en 6.000 toeren per minuut. Pittige cijfers!
Speciaal turbosysteem
De nieuwe motor in de i20 N is voorzien van een speciaal turbosysteem dat wordt gekoeld door zowel een intercooler als het koelsysteem van de motor. Verder heeft de 1,6-liter T-GDi-motor Hyundai’s nieuwe Continuously Variable Valve Duration-techniek (CVVD) voor een optimaal brandstofverbruik. CVVD reguleert de tijd dat de kleppen geopend en gesloten zijn op basis van de rijomstandigheden. Dat zorgt voor extra vermogen en een drie procent lager verbruik.
Optioneel met sper
De i20 N is optioneel leverbaar met N Corner Carving Differential: een volledig mechanisch Torsen-sperdifferentieel dat de kracht reguleert die op de voorwielen wordt overgebracht. Dat biedt maximale tractie en verbetert de grip in elke bocht, wat zorgt voor meer wendbaarheid en sportiviteit.
N Grin Control System
Met het N Grin Control System kan de bestuurder de instellingen van zijn i20 N verregaand aanpassen aan zijn smaak en stemming. Er zijn vijf rijmodi: Normal, Eco, Sport, N en N Custom. Daarmee zijn de instellingen van de motor, de besturing, de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) én het geluid van de uitlaat aan te passen aan de wensen van de bestuurder en aan de rijomstandigheden. In de N Custom-modus kan de bestuurder via een ‘spindiagram’ op het AVN-scherm kiezen uit Normal, Eco, Sport en Sport+ voor alle genoemde componenten. Bovendien kan hij met de speciale N-knoppen op het stuur alle instellingen vastleggen volgens de eigen voorkeuren. Voor nog meer sportief rijplezier zijn er ook drie standen voor de ESC: aan, Sport en volledig uit.
Dit heeft ie ook
Rev Matching synchroniseert het toerental van de motor met die van de uitgaande as en omvat een speciale startknop op het stuur voor soepele overgangen tussen de versnellingen – afhankelijk van de gekozen rijmodus. Met Launch Control worden de motor en de tractiecontrole optimaal op elkaar afgestemd voor snelle acceleraties vanuit stilstand. Pirelli P Zero-banden in de maat 215/40 R18 zijn voorzien van de markering ‘HN’ voor Hyundai N.
Versterkte wielophanging
Het onderstel is ten opzichte van de reguliere i20 op twaalf punten versterkt voor een soepeler wegligging en optimaal gebruikscomfort op elk soort wegdek en onder alle omstandigheden. De bescherming van de onderzijde is opnieuw ontworpen en bevestigd met een extra beugel.
De ophangpunten van de voorwielophanging zijn versterkt, de geometrie is aangepast met meer camber voor betere tractie en vijf bevestigingspunten voor het wiel, een nieuwe stabilisatorstang, nieuwe veren en schokdempers voor maximaal rijplezier. De geheel nieuwe N Power Sense Axle aan de voorzijde en de Dual Coupled Torsion Beam Axle (CTBA) achter bieden meer stijfheid voor een betere wegligging. Het high-performance-remsysteem omvat aan de voorzijde remschijven met een diameter die elk 40 mm groter zijn dan die van de reguliere i20 en die mede daardoor beter bestand zijn tegen fading en een constanter pedaalgevoel bieden.
Performance Driving Data System
De Hyundai i20 N heeft ook een Performance Driving Data System, waarmee de bestuurder zijn vaardigheid op het circuit kan meten, evalueren en verbeteren. Het systeem geeft de rijgegevens weer en bewaart die ook – dat zijn onder meer het vermogen, koppel en de turbodruk en omvat ook weergave van ronde- en acceleratietijden.
Technische specificaties Hyundai i20 N
Afmetingen (lxbxh) | 4,075 x 1,750 x 1,440 mm, wielbasis: 2,580 mm |
Motor | Gamma II, 1.6-liter T-GDi |
Transmissie | Handgeschakelde zesversnellingsbak (6MT) |
Gewicht | 1.190 kg (onder voorbehoud) |
Vermogen/koppel | 150 kW (204 pk)/275 Nm |
Topsnelheid | 230 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u | 6,7 sec. |



