Gespot: een Hyundai Sonata van de tweede generatie
Vergeten Koreaanse pionier
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Hyundai Sonata is in Nederland nooit echt een verkooptopper geweest. Eigenlijk is alleen de vijfde modelgeneratie (2005–2010) nog enigszins gangbaar te noemen. De vroege modellen zie je al helemaal zelden. Toen wij weer eens een Sonata van de tweede generatie tegenkwamen, moest die dus zeker even op de foto.
Het gespotte exemplaar
Afgelopen 21 oktober vond in Houten weer de NAMAC-beurs plaats, een grote beurs voor het (ver)kopen of ruilen van miniatuurauto’s. Op de parkeerplaats staan ook altijd genoeg interessante auto’s. Bijvoorbeeld deze Hyundai Sonata 2.0i GLS uit 1993. Met dat bouwjaar is het een hele late van deze tweede modelgeneratie. Dit exemplaar ziet er erg netjes uit. Opvallend: met kentekenplaathouder van de Mitsubishi Owners Club. Dat bevestigt in ieder geval dat hij in handen is van een liefhebber.
De leek loopt misschien zo aan de auto voorbij, maar hier staat toch echt een behoorlijk exclusieve auto. Zoals we in de intro al vertelden was de Hyundai Sonata nooit echt een verkooptopper in ons land en zeker de vroege exemplaren werden vaak ook niet het bewaren waard gevonden. Van deze modelgeneratie zijn maar 21 exemplaren in Nederland overgebleven, waarvan dit zelfs de enige is uit dit laatste jaar. De voorlaatste keer dat we er een tegenkwamen, kunnen wij ons dan ook niet eens meer herinneren. Zo lang geleden is het.
De eerste Hyundai Sonata
De eerste Hyundai Sonata kwam in 1985 op de markt en was een extra luxe versie van de Hyundai Stellar. De Stellar werd al in Europa (incl. Nederland) geleverd, de luxere Sonata was vooral bedoeld voor de Koreaanse thuismarkt en werd nog maar beperkt daarbuiten geleverd.
In 1988 was het alweer tijd voor de tweede modelgeneratie Hyundai Sonata. Met de toevoeging van een aantal minder luxueuze uitrustingsniveaus verving de Sonata de Stellar en was daarmee voor het eerst vrijwel wereldwijd leverbaar. Ook Noord-Amerika behoorde tot de afzetmarkten en zou al snel uitgroeien tot een van de belangrijkste.
Hyundai Sonata van Giugiaro
De eerste Hyundai Sonata had een duidelijk Aziatische vormgeving, met een vleugje Amerikaanse stijl. De tweede modelgeneratie moest wereldwijd potentiële klanten aanspreken en dat was terug te zien in het design. De auto had een mix van Europese en Aziatische stijlkenmerken. Verantwoordelijk voor het design was niemand minder dan Giorgetto Giugiaro van ItalDesign, beide geen onbekende namen op gebied van autodesign. In 1991 volgde een facelift, waarbij voor- en achterzijde grotendeels opnieuw werden getekend. Zo stond er weer een auto die helemaal bij de tijd was.
Introductie in Europa
In de zomer van 1989 maakte de Hyundai Sonata zijn debuut in Europa. Het was op dat moment het derde nieuwe model van het nog jonge merk. De Hyundai Sonata nam het op tegen auto’s zoals de Ford Scorpio, maar had de prijs van een Ford Sierra. Ofwel je kreeg veel voor weinig. Behalve de Koreaanse merken is bijvoorbeeld ook Skoda daar groot mee geworden.
Hyundai Sonata met Mitsubishi-techniek
Voor de techniek werkte Hyundai samen met Mitsubishi. Onderhuids is de tweede generatie Hyundai Sonata grotendeels identiek aan vijfde generatie Mitsubishi Galant (1983–1989). Ook de motoren kwamen van Mitsubishi, maar Hyundai bouwde deze wel zelf, onder licentie. Het aanbod bestond uit een 1,8-, 2,0- en 2,4-liter viercilinder benzinemotor, aangevuld met een 3,0-liter V6. Het vermogen varieerde van 70 kW (95 pk) tot 107 kW (146 pk). Afhankelijk van motor en uitrustingsniveau was een handgeschakelde vijfbak standaard, met een viertrapsautomaat als optie.
Latere Sonata’s
In 1993 stond de derde modelgeneratie van de Hyundai Sonata klaar. Die verkocht al wat beter in ons land, maar zeker het model van voor de facelift is alweer vrijwel uit het collectieve geheugen vedwenen… Hoewel de verkopen in Europa nooit echt goed van de grond kwamen en het model op een gegeven moment zelfs geheel uit Europa verdween, is de Sonata internationaal uitgegroeid tot een van de meest belangrijke modellijnen voor het merk. Via grijze import duikt er nog wel eens een van de latere modellen op Nederlandse bodem terecht en het nieuwste model mag van ons wel weer een comeback maken.