Gespot: een Fiat 124 Sport Spider uit 1978
Heerlijk nazomeren
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
September biedt heerlijk (na)zomerweer en dat is goed nieuws voor wie er graag op uit gaat met zijn cabriolet. Wij kwamen een mooie Fiat 124 Sport Spider tegen en die moest natuurlijk even op de foto.
In 1966 introduceerde Fiat de 124, een compacte vierkante sedan. Uiteindelijk is het model misschien nog wel bekender geworden als Lada, maar dat is een ander verhaal. Zoals destijds gebruikelijk diende de praktische sedan ook als technische basis voor meer sportieve modellen. Zo werd in hetzelfde jaar ook de Fiat 124 Sport Spider geïntroduceerd, een cabrioversie.
Fiat 124 Sport Spider vaart eigen koers
Wie niet beter weet, zou waarschijnlijk niet direct zeggen dat de gewone Fiat 124 en de Fiat 124 Sport Spider iets met elkaar te maken hebben. Van de vierkante vormen van de sedan is niets meer over. De cabriolet was een stuk lager en had vooral een langgerekter, sierlijker lijnenspel. De auto was ontworpen in samenwerking tussen Fiats eigen Amerikaan-met-Nederlandse-roots Tom Tjaarda en Pininfarina. In 1967 werd ook de Fiat 124 Sport Coupé aan het aanbod toegevoegd, maar die had ook weer een geheel eigen uiterlijk, zeker de latere modeljaren.
Breed motorenaanbod
Hoewel de Fiat 124 Sport Spider zijn technische platform deelde met de sedan, had de cabriolet wel een sportiever onderstel met kortere wielbasis. Het motorenaanbod kwam grotendeels overeen, maar veel motoren waren wel iets aangepast voor sportievere prestaties. Bij introductie had de 124 Sport Spider een 1,4-liter viercilinder met 66 kW (90 pk), maar in de loop der jaren heeft het model een behoorlijk brede keuze aan motoren gehad. De grootste was een 2,0-liter met in de laatste jaren een vermogen van 99 kW (135 pk). Verder zijn zo’n beetje alle mogelijke tussenliggende motorinhouden en vermogensvarianten leverbaar geweest. De aandrijving ging altijd naar de achterwielen, via een handgeschakelde transmissie met vier of vijf versnellingen. In Amerika en Japan was ook een drietrapsautomaat leverbaar.
Fiat 124 Sport Spider in de rallysport
Onder leiding van Abarth had de Fiat 124 Sport Spider ook een levendige rallycarrière. Dat leidde ook tot een extra sportieve Abarth-versie voor op de openbare weg. Dat was de Fiat Abarth 124 Rally, ook wel bekend als de 124 Abarth Stradale. Dit was een homologatiemodel voor de Abarth-rallyauto op basis van de 124 Sport Spider, direct herkenbaar aan de matzwarte motorkap en spatbordranden.
Lange carrière
Uiteindelijk is de Fiat 124 Sport Spider best lang in productie gebleven. In 1981 nam Pininfarina de productie van Fiat over en ging daar nog tot 1985 mee door. Uiteindelijk zijn bijna 200.000 exemplaren geproduceerd. Interessant is dat liefst 75% daarvan zijn weg vond naar Amerika. Tussen 1975 en 1981 was het model zelfs alleen leverbaar in Noord-Amerika. Hoewel in de loop der jaren de nodige technische verbeteringen zijn doorgevoerd, heeft de 124 Sport Spider nooit echt een facelift ondergaan.
Het gespotte exemplaar
Het door ons gespotte exemplaar is een Fiat 124 Sport Spider 1800 uit 1978, die sinds 1994 in Nederland is. De RDW voegt nog ‘US’ aan de typenaam toe, wat suggereert dat het de Amerikaanse versie zou zijn. Alleen al aan het ontbreken van de sidelights zien we dat dat niet het geval is. Verder maakt de typaanduiding duidelijk dat de 1,8-liter viercilinder onder de kap ligt, maar welke vermogensvariant (64 kW (87 pk) of 87 kW (118 pk)) is niet geregistreerd.
Hoewel de auto een privéeigenaar heeft, draagt de Fiat opschriften van een garagebedrijf. Het lijkt er dus op dat de 124 Sport Spider (deels) wordt gebruikt als mooi uithangbord. De Fiat staat er erg mooi bij, dus dat is wat ons betreft goede reclame.