Gereden: Peugeot 308
De nieuwe Peugeot 308 heeft een behoudender design dan zijn voorganger. Maar als je instapt, zie je dat het dashboard zo afwijkt van de standaard, dat het traditioneel beduidend eigenzinnigere Citroën er jaloers op zou zijn.
Peugeot noemt het i-Cockpit: een opvallend klein stuurwiel met afgeplatte onderkant, een instrumentarium dat hoger dan gebruikelijk is geplaatst en een touchscreen dat duidelijk naar de bestuurder gericht is. Het ziet er zo innovatief uit als veel Apple-producten die ook met i- beginnen. Het stuurwiel staat zowat tussen je knieën, zo laag gemonteerd is het. Daardoor neem je vanzelf een actieve zithouding aan. Het zicht op de klokken is uitstekend. En omdat die juist hoger dan gebruikelijk geplaatst zijn, hoef je je ogen nauwelijks van de weg te nemen.
Wie een minimalistisch interieur omarmt, zal zich in de Peugeot 308 thuis voelen. De opgeruimde middenconsole telt slechts vijf druktoetsen en er is één draaiknop voor de volumeregeling van de radio. Een cd-speler is niet meer van deze tijd en is dus niet standaard (alleen op de basisuitvoering). Een usb-aansluiting en Bluetooth daarentegen wél. Verder zijn alle functies te bedienen via het aanraakscherm. De luchttoevoer, de airco, de radio: je bedient het op de overige uitvoeringen allemaal via het aanraakscherm. De touchscreen is helder, goed afleesbaar en eenvoudig te bedienen. Tevens heerst in het interieur een prettige ambiance dankzij de mooie en solide materialen. Chapeau.
En dan het rijgedrag. De nieuwe Peugeot 308 heeft ook aanzienlijk wat gewicht verloren ten opzichte van zijn voorganger. Met een leeggewicht van slechts 1.050 kilo behoort het model tot de lichtste auto’s in zijn klasse. Dat merk je ook tijdens het rijden, want hij reageert alert op stuur en gaspedaal. Zoals het een Franse auto betaamt, is het toch het comfort dat overheerst.
Wij reden met de zakelijk representatieve Peugeot 308 1.6 e-HDi. De zuinige dieselmotor levert 85 kW (115 pk) en 270 Nm. Het maximumkoppel is al bij 1.750 t/min voorhanden, waardoor de 308 lekker vlot vooruit komt. Bovendien laat de handbediende zesbak zich heel prettig bedienen. Volgens de fabrieksopgave verbruikt deze versie 3,7 l/100 km met een CO2-uitstoot van 95 g/km. Zakelijk rijders tellen voor deze auto dus 20 procent bij voor privégebruik.
De Peugeot 308 1.6 e-HDi is leverbaar voor prijzen vanaf 22.175 euro. Er is al een 308 voor prijzen vanaf 18.900 euro. De versie met de nieuw ontwikkelde 1.6 BlueHDi-diesel komt in aanmerking voor 14 procent bijtelling.