Autotest – Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak
Werkpaard voor stoere mannen
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Ford weet als geen ander hoe je pick-ups moet bouwen. De F-serie is al 39 jaar de bestverkochte pick-up in Amerika en alleen al in 2015 werden ruim 780.000 exemplaren verkocht. In Europa is de F-serie niet via de officiële Ford-kanalen leverbaar. Wij moeten het doen met de Ranger. En dat is geen straf!
Populairste pick-up
De Ford Ranger behoort in Amerika tot de categorie kleinere pick-ups. Maar in het Europese straatbeeld is het toch een enorme wagen. En hij spreekt mensen aan, want de Ranger was met 27.300 verkopen in 2015 de bestverkochte pick-up in Europa.
Ford is dit jaar gestart met de verkoop van de grondig vernieuwde Ranger. Het complete front is nieuwe en heeft nu een grote trapeziumvormige grille en slanke koplampen.
Het interieur heeft ook een aardige metamorfose ondergaan. De knoppenstructuur is anders, de grote touchscreen van het Sync 2-multimediasysteem pronkt prettig binnen handbereik en zo zijn er nog meer zaken nieuw.
Ranger Wildtrak
Zoals de vorige Ranger is ook de nieuwe versie leverbaar in de uitvoering Wildtrak, zoals het door ons gereden exemplaar. Hier zijn de zijspiegels, portiergrepen, ventilatieroosters, laadbakranden in dezelfde accentkleur afgewerkt voor een extra stoere uitstraling. Verder heeft hij een unieke rolbeugel en 18-inch lichtmetalen wielen.
De opvallende kleur Pride Orange is exclusief an de Wildtrak voorbehouden. In het interieur zijn speciale stoelen gemonteerd, voorzien van elektrische verstelling en deels oranje bekleding.
Super Cab
De Ford Ranger is leverbaar als Super Cab en als Dubbele Cabine. De Dubbele Cabine komt op geel kenteken en dus inclusief BPM. Wij rijden de Super Cab. Dit is origineel ook een 4/5 zitter, met een grote en een kleinere deur die in tegengestelde richting openen (siucide doors).
Om als ondernemers te kunnen profiteren van een forse BPM-vrijstelling, is de achterbank eruit gehaald. De Ford Ranger Super Cab is dus een tweezitter op grijs kenteken, met flink veel ruimte achter de voorstoelen.
Vijfcilinder
Het stoere karakter van een pick-up wordt in dit geval extra benadrukt de motor. Wij rijden de versie met 3,2-liter vijfcilinder turbodieselmotor.
Het is de krachtigste versie met 200 pk en 470 Nm, gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Het is een monster van een aandrijflijn. Het geluid bij stationair toerental is al heel wat.
De pick-up is een werkpaard dat ook volgeladen of met maximaal 3.500 kg aan de trekhaak goed moet presteren. Dat merk je ook als je zonder belading weg trekt: de Ranger gaat er als een malle vandoor!
Ruige alleskunner
Maar een pick-up koop je niet vanwege het rijplezier. Het is een werkpaard om kilo’s te sjouwen, op het asfalt, maar ook in ruig terrein: een belangrijke eigenschap van elke pick-up in deze klasse.
De Ford Ranger heeft een enorme bodemvrijheid van 23 cm en een doorwaaddiepte van 80 cm. En dankzij een hellingshoek van 28 graden en een afloophoek van 25 graden, hoeft de bestuurder van de nieuwe Ranger niet terug te deinzen voor steile obstakels.
De robuuste onderstel- en aandrijftechniek maakt gebruik van een elektronisch bestuurde tussenbak waarmee je snel kunt schakelen tussen twee- of vierwielaandrijving. Als het echt ruig wordt, kun je ook vierwielaandrijving met lage overbrenging inschakelen. Een elektronisch differentieelslot voor de achteras verbetert de grip in zware omstandigheden.
Veiligheid en assistentie
Een belangrijke reden van het succes van de Ford Ranger, is de uitgebreide reeks (veiligheids)voorzieningen die je ook in een luxe Ford Mondeo vindt. Denk aan het eerder genoemde Sync 2-systeem met 8-inch beeldscherm, Lane Keeping Alert, Lane Keeping Aid, Adaptive Cruise Control met Forward Alert, Park Assist en een Rear View Camera.
Voor extra veiligheid is de Ranger ook voorzien van een Electronic Stability Control-systeem. Hiermee wordt het risico op over de kop slaan beperkt en wordt voorkomen dat de aanhanger gaat slingeren.
Prijzen
Het model dat wij reden, de Ford Ranger Super Cab 3.2 TDCi Wildtrak, kost 34.000 euro exclusief BTW en BPM. Ter vergelijking: voor dezelfde uitoering, maar dan een Dubbele Cabine op geel kenteken, betaal je 100.736 euro inclusief BTW en BPM.
Er is al een Ford Ranger Super Cab 2.2 TDCi (160 pk) vanaf 24.900 exclusief BTW en BPM.