BPM maakt Ford Ranger Raptor te duur voor Nederland
Viercilinder biturbodiesel, serieuze hardware, agressieve looks
De Ford F-150 Raptor heeft er een klein broertje bij: de Ford Ranger Raptor. In deze Ranger vinden we geen dikke V6-benzinemotor, maar een viercilinder dieselmotor. Komt de stoere pick-up naar Nederland?
BPM
Helaas komt de Ford Ranger Raptor niet naar Nederland. “Vooralsnog verschijnt de Ranger Raptor alleen in Crew Cab-variant. Die kan in Nederland door belastingwetgeving alleen met geel kenteken worden aangeboden. Daardoor is er sprake van BPM-heffing. Omdat de prijs met BPM al snel meer dan 100.000 euro bedraagt, zetten we de Ranger Raptor niet op de prijslijst”, aldus de woordvoerder van Ford Nederland in gesprek met AutoRAI.nl. De Crew Cab-versie heeft een te korte laadbak, waardoor een grijs kenteken niet mogelijk is. De normale Ranger is er ook als Super Cab en die is wel op grijs kenteken leverbaar.
Niet echt behelpen
De F-150 Raptor is een geciviliseerde Bajatruckracer voor op de openbare weg met maar liefst 331 kW (450 pk). De Ranger Raptor heeft net als de F-150 serieuze hardware, maar wel aanzienlijk minder vermogen. Hoewel, echt behelpen is het in de Ranger Raptor niet.
Viercilinder dieselmotor met twee turbo’s
Voorin schuilt een nieuwe viercilinder dieselmotor met twee turbo’s – door AutoRAI.nl al eerder aangekondigd – met een vermogen van 157 kW (210 pk) en 500 Nm trekkracht. Inderdaad, dat is 240 pk minder dan de Raptor, maar vergeet niet dat een Raptor enkele honderden kilo’s lichter is dan de F-150. Ford koppelt de dieselmotor aan een 10-traps automaat.
Fox Racing
De hardware is dik in orde. Samen met schokdemperspecialist Fox Racing heeft Ford nieuwe wielophanging ontwikkeld. Daarnaast zijn alle onderstel-componenten verstevigd en rolt de Ranger Raptor op 17-inch wielen met BF Goodrich 285/70-banden. Het remsysteem is krachtiger en onder de auto installeert Ford beschermpanelen om de techniek te beschermen. De grondspeling is verhoogd naar 283 mm (de meer op luxe gerichte Wildtrak-versie heeft 237 mm bodemvrijheid).
Terrain Management System
De auto heeft 332 mm grote geventileerde remschijven voor. Bovendien installeert Ford het Terrain Management System (TMS) met de rijmodi Normal, Sport, Grass/Gravel/Snow, Mud/Sand, Rock en Baja. Er is keuze uit de kleuren Lightning Blue, Race Red, Shadow Black, Frozen White en Conquer Grey. Het trekvermogen bedraagt 2.500 kilogram.
Markten
De belangrijkste markten voor de Ford Ranger Raptor zijn Australië en de Azië. Mogelijk komt de ook naar de Verenigde Staten en naar enkele Europese landen. De productie vindt plaats in Thailand, waar Ford ook de andere Ranger-types bouwt.