Ford Puma ST Powershift heeft kleinere benzinemotor, hoe zit dat?
Met sterkste 1,0-liter EcoBoost driecilinder ooit
Dit is de nieuwe Ford Puma ST Powershift met zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Er is wel een groot verschil ten opzichte van de reguliere Ford Puma ST. Want deze variant heeft geen 1.5 EcoBoost driecilinder, maar een kleinere turbobenzinemotor.
Ford Puma ST Powershift in een notendop
Ford kiest voor de nieuwe Powershift-variant van de Puma ST voor een iets andere aanpak. De reguliere Puma ST heeft een 200 pk sterke 1,5-liter EcoBoost driecilinder met turbo en handbak. Die krachtbron is alleen niet te combineren met een Powershift-automaat. Daarom moest Ford een andere oplossing zoeken. De nieuwe Ford Puma ST Powershift is het resultaat.
De sportieve B-segment crossover combineert 48-volt mild-hybride technologie met een zeventrapsautomaat met dubbele kopppeling en een 1,0-liter EcoBoost driecilinder. Het systeemvermogen komt uit op 125 kW (170 pk) met een maximumkoppel van 248 Nm. De acceleratie van 0-100 km/u bedraagt slechts 7,4 seconden, versus 6,7 seconden voor de normale Ford Puma ST.
ST-waardig
Alle andere ST-eigenschappen neemt de Powershift-versie over, dus ook het verbeterde en vooral stijvere chassis, een aangescherpt onderstel met stijvere torsieas, een speciale stabilisatorstang en sportiever afgestemde schokdempers.
Sterkste 1,0-liter EcoBoost driecilinder ooit
Door specifieke softwaretuning voor de direct ingespoten driecilinder turbobenzinemotor realiseert Ford een bijna 10 procent hoger piekvermogen ten opzichte van de 114 kW (155 pk) sterke 1,0-liter EcoBoost Hybrid-motor. Met een vermogen tot 125 kW (170 pk) bij 5.750 toeren per minuut en een koppel van 248 Nm bij 3.000 toeren per minuut, produceert de Puma ST Powershift precies twee keer zoveel vermogen per liter als een Focus ST170 uit 2002.
Actieve uitlaatkleptechnologie
De Ford Puma ST Powershift profiteert van dezelfde actieve uitlaatkleptechnologie als de Puma ST voor betere prestaties en een kenmerkend ST-motorgeluid bij acceleratie. De actieve uitlaatklep blijft gesloten in de Drive Modes Normal- en Eco, maar opent in de Sport-modus. In de rijmodus Sport houdt de zeventrapsautomaat lagere versnellingen langer vast voor een sportiever rijkarakter. De zeventrapsautomaat biedt ook de mogelijkheid om handmatig te schakelen met paddles achter het stuurwiel.
Onderstel Ford Puma ST Powershift
De Puma ST Powershift krijgt net als de reguliere ST-variant met handbak zogenoemde force vectoring-veren. Deze in een specifieke richting gewikkelde en ook wielspecifieke veren zorgen dat krachten die in bochten optreden, rechtstreeks door de veren worden verwerkt, voor een grotere laterale stijfheid van de auto.
De veertechniek werkt volgens Ford in combinatie met Hitachi twin-tube frequentiereactieve dempers aan de voor- en achterwielen. De dempers hebben de stijfheid die nodig is voor optimale stabiliteit in combinatie met het vermogen om kleinere oneffenheden te absorberen voor comfort op hoge snelheden. Specifieke aanslagrubbers zijn toegepast om de controle te behouden bij hoge veerbelastingen.
Stuurinrichting
De stuurinrichting van de Puma ST heeft een overbrenging van 11,4:1 – bijna 25 procent directer dan die in de standaard Puma. Met aangepaste fusees, kortere stuurarmen en de directere overbrenging reageert de Puma ST directer op het insturen van een bocht. Dit wordt verder versterkt door Torque Vectoring Control, dat de wegligging verbetert en onderstuur beperkt door in bochten remkracht uit te oefenen op het voorwiel in de binnenbocht.
Sterkere remmen
De remprestaties zijn ook geoptimaliseerd voor de pure ST-rijervaring. De remschijven voor zijn met een diameter van 325 mm 17 procent groter dan die van de standaard Puma. De rembekrachtiging van de Puma ST is afgestemd op maximale controle, pedaalgevoel en feedback die vereist zijn voor sportief rijden. Ook is het remsysteem afgestemd op energierecuperatie van de aandrijflijn waardoor het afremmen op de motor wordt versterkt.
Speciale kleur: Azura Blue
De nieuwe Ford Puma ST Powershift is leverbaar met een nieuwe ST-only carrosseriekleur genaamd Azura Blue. In totaal zijn er zes lakkleuren verkrijgbaar. Het dak is glanzend zwart. De randen van de grille, de sierlijsten aan de zijkanten, de spiegelkappen en de dakspoiler zijn eveneens in zwart afgewerkt. De B-segment SUV is standaard voorzien van lichtmetalen 19-inch velgen die zijn afgewerkt in Magnetite.
Interieur
In het interieur vallen diverse zaken op, zoals de door Ford Performance ontwikkelde sportstoelen afgewerkt met hoogwaardig Sensico-materiaal. Verder heeft de Puma ST Powershift een draadloos oplaadstation voor smartphones, Quickclear verwarmde voorruit, parkeersensoren voor en achter, ruitenwissers met regensensor en nog veel meer.
De levering start eind tweede kwartaal van 2023. Prijzen maakt Ford binnenkort bekend.