Een Ferrari met een Subaru-motor: mag dat?
De onderhoudskosten zijn in ieder geval een stuk gunstiger
Het rijden in een Ferrari blijft voor de meesten een droom. Het design, de rijeigenschappen en het heerlijke motorgeluid maken de auto’s bijzonder. Echter zijn de aanschaf- en onderhoudskosten maar voor weinig mensen weggelegd. Op Craiglist duikt een Ferrari 308 GT4 op met een oplossing voor dat probleem.
Een Japans-Italiaanse mix
De Ferrari 308 GT4 was lange tijd niet een van de meest populaire modellen van het Italiaanse merk. Het is nog altijd een van de ‘goedkopere’ Ferrari-modellen die je kunt aanschaffen. Wil je vervolgens niet leeglopen op het onderhoud of het verbruik, dan is dit specifieke exemplaar misschien een optie. Deze 308 GT4 is namelijk voorzien van een 2,5-liter boxermotor uit een Subaru Impreza WRX! Heiligschennis volgens sommigen, maar het Japanse motorblok biedt een hoop voordelen.
LEES OOK: Nederlandse designer bouwt unieke Ferrari Breadvan ‘Hommage’
Meer vermogen
De huidige eigenaar kocht de Ferrari zonder motorblok en transmissie en besloot dit op creatief op te lossen. Hij lepelde de 280 pk sterke 2,5-liter boxermotor en de versnellingbak van een Subaru Impreza WRX in de auto.
De krachtbron levert meer vermogen dan de originele Ferrari-blok met 255 pk. En daarmee ook meer dan genoeg om de lichte sportwagen (1.150 kilogram) van zijn plaats te krijgen. Voor de rest bleek de Ferrari zo goed als origineel.
Wat kleine problemen
Met dit Italiaanse raspaardje kun je dus gewoon naar de Subaru-dealer voor onderhoud. Mocht je de auto willen aanschaffen, dan zijn er nog wel wat verbeterpuntjes. De ruitenwissers werken niet goed en een mattenset ontbreekt.
Wat ons betreft kleine problemen waarmee je prima kan leven. De prijs van deze Frankenstein-Ferrari is in ieder geval een stuk aantrekkelijker dan die van een originele 308 GT4 die voor prijzen rond de 70.000 á 75.000 euro worden aangeboden. Dit exemplaar kost omgerekend zo’n 26.000 euro.
LEES OOK: Autotest – Subaru XV (2018)