Wist je dat: dit is de eerste auto met vierkante koplampen
En dat bleek in 1961 een trendsetter te zijn
Klein, groot, gefronst of juist heel vrolijk. Koplampen zijn bepalend voor de uitstraling van een auto. Het straatbeeld wordt door ontelbaar veel verschillende varianten gevormd. Vroeger was dat een stuk makkelijker. Toen waren ze simpelweg rond. Pas in 1961 kwam daar verandering in.
Ami
In maart dat jaar presenteerde Citroën op de Autosalon van Parijs namelijk de Ami 6. Een compacte gezinsauto die vooral opviel door zijn sterk aflopende achteruit. De voorzijde van de auto kenmerkte zich door vorm van de motorkap en de vierkante koplampen. Een primeur op een productieauto.
Lees ook: Auto’s van Toen: Citroën Ami
Cibié
Verantwoordelijk voor de vierkante koplampen was de Franse verlichtingsfabrikant Cibié. Een bedrijf dat al sinds 1919 verlichting voor voertuigen produceerde. Oprichter Leon Cibié was bijvoorbeeld de eerste die verlichting voor landingsbanen ontwikkelde. Cibié werd ook beroemd door de verstralers die je nog steeds op veel klassieke (rally)auto’s terugziet.
Vierkante koplampen verboden
De vierkante koplampen gaven de Ami 6 een modernere uitstraling, maar niet iedereen kon daarvan genieten. In de Verenigde Staten waren er tot 1975 strenge regels voor de vorm en afmetingen van koplampen. Vierkante koplampen waren simpelweg verboden. Voor de Amerikaanse markt werd de Ami 6 daarom voorzien van conventionele ronde koplampen en afwijkende knipperlichten.
Lees ook: AutoRAI in Miniatuur: Norev Citroën Ami
Kenmerkende uitstraling
Maar dat mag de pret niet bederven, want in Europa was de trend inmiddels gezet. Ongeveer tegelijkertijd met Cibié ontwikkelde ook het Duitse Hella vierkante koplampen. In 1961 gaven deze de Ford Taunus zijn kenmerkende uitstraling.
Alleen de luxere uitvoeringen
Vierkante koplampen veroverden daarna langzaamaan de autowereld, al waren ze in sommige gevallen voorbehouden aan luxere uitvoeringen. Neem bijvoorbeeld de Opel Kadett C. Alleen de luxere modellen kregen in eerste instantie vierkante koplampen. Iets wat Opel zelfs bij de Kadett D nog toepaste.
Led, laser en lichtsignatuur
Uiteindelijk deden in de jaren tachtig en negentig ook andere vormen en verlichtingstechnologieën hun intrede. Tegenwoordig draait alles om LED, laser en lichtsignatuur. Zelfs de kleinste modellen zijn van LED-dagrijverlichting voorzien.
Het is dan ook nauwelijks voor te stellen dat het publiek ooit enthousiast raakte door vierkante koplampen. Wij1 zijn benieuwd of wij net zo enthousiast worden van de nieuwste verlichtingstechnologie.