De Yellow Cab van New York door de jaren heen
Als je aan New York denkt, denk je aan gele taxi's. Recentelijk is de nieuwste generatie 'Yellow Cab' in gebruik genomen. Hoe is de iconische taxi door de jaren veranderd?
[gallerij-1]
1897: De eerste taxi’s in New York City waren elektrisch
Samuel’s Electric Carriage and Wagon Company was het eerste taxibedrijf in New York City. Het bedrijf begon in 1897 met twaalf elektrische taxi’s.
1909: De eerste gemotoriseerde taxi’s waren rood en groen
In 1907 startte Harry N. Allen een taxibedrijf met 65 benzineauto’s. Aanvankelijk waren de taxi’s rood of groen. Om ze beter herkenbaar te maken van een afstand, maakte Allen ze geel. Dat was de geboorte van de iconische gele taxi’s. In 1908 was het aantal gele taxi’s gegroeid tot 700.
1920: Autofabrikanten doen mee
In 1920 zagen autofabrikanten zoals General Motors en Ford Motor Company ook geld in de taxibusiness. Zij begonnen hun eigen taxivloten in te zetten. De meest succesvolle autofabrikant was echter de Checker Cab Manufacturing Company, te herkennen aan de zwart-wit-geblokte strepen aan de zijkant.
1937: Taxipas
In 1937 waren er meer taxichauffers dan klanten en raakte de taximarkt verzadigd. Door de invoering van een taxipas slonk het aantal taxichauffeurs van 30.000 naar zo’n 12.000.
1980: Checker Taxi Cab stopt
In de jaren ’80 stopte Checker Taxi Cab met de productie van de iconische taxi. De Chevrolet Caprice en de Ford Crown Victoria werden de populairste keuze. Beide werden ook veel gebruikt als politieauto.
[gallerij-2]
1996: De Ford Crown Victoria pakt de kroon
Chevrolet stopt met de productie van de Caprice. De Crown Victoria wordt de absolute bestseller en is niet meer weg te denken uit het straatbeeld van New York…
De Nissan NV200
…Tot nu. Nissan heeft een tienjarig contract binnengesleept voor de productie van de nieuwe gele taxi’s. Jaarlijks moeten 3.000 oude taxi’s plaatsmaken voor de Nissan NV200. De grote gele Nissan NV200 zal dus vanaf nu langzamerhand het straatbeeld gaan domineren. In de NV200 passen vier passagiers. Een 2,0-liter viercilindermotor zorgt voor de aandrijving. Binnen kunnen passagiers genieten van een panoramisch dak of via een usb-aansluiting hun telefoon opladen.
[gallerij-3]