
De sneeuw in met Subaru Forester e-Boxer
Subaru Snow Days 2020 - DEEL 2
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Subaru is wat je noemt een ondergewaardeerd merk. Het Japanse automerk bouwt uitstekende auto’s, maar op de een of andere manier weet Subaru in Europa niet de massa te bereiken. Zonde, want ook de nieuwe Subaru Forester is een auto die je al snel gaat waarderen, of dat nu op droog asfalt is of onder extreme winterse omstandigheden bij temperaturen van -30 graden Celsius.
Hybride aandrijflijn
Rovaniemi ligt in Fins Lapland en vormt het toneel voor de Subaru Snow Days 2020 waaraan AutoRAI.nl deelneemt. In een aantal dagen voelen we alle Subaru’s aan de tand, waaronder dus de nieuwe Subaru Forester e-Boxer. De term e-Boxer is nog vrij nieuw en slaat bij Subaru op een hybride aandrijflijn. Geen stekker dus. Het opladen van de kleine batterij gebeurt onderweg.
Boxermotor en vierwielaandrijving
De aandrijflijn bestaat uit een 2,0-liter viercilinder boxermotor met 150 pk en een 16,7 pk sterke elektromotor. Schakelen gebeurt met een automatische Lineartronic versnellingsbak, een CVT-automaat. Heeft ie ook vierwielaandrijving? Natuurlijk! Permanente vierwielaandrijving zelfs, een standaard voorziening op alle Subaru-modellen, met uitzondering van de BRZ. Het geremde trekgewicht komt uit op 1.870 kilogram. Om die reden is de Forester bijzonder in trek bij caravanbezitters.
Dit heeft de Forester standaard
Wat dat alles moet kosten? De Forester e-Boxer begint bij 46.995 euro. Prijzen lopen op tot bijna 55.000 euro voor de First Edition. Toch hoef je niet zoveel te investeren, want de standaarduitrusting is best uitgebreid. Subaru installeert standaard Trailer Stability Control, Vehicle Dynamics Control (onder meer tractie- en stabiliteitscontrole en brake assist), X-Mode met twee standen voor diverse soorten ondergrond, inclusief Hill Descent Control.
Subaru XV e-Boxer & Forester e-Boxer – Subaru Snow Days 2020 – DEEL 2/4 – AutoRAI TV
Apple CarPlay en Android Auto
Verder heeft de Forester verwarmbare voorstoelen, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, cruise control, DAB+ radio, een bluetooth carkit met stuurwielbediening, verwarmbare en elektrisch inklapbare buitenspiegels alsook volautomatische airconditioning. En we zouden hem bijna vergeten, maar een infotainmentsysteem met 8,0-inch display, CD-speler en zes speakers is ook standaard, evenals Apple CarPlay en Android Auto.
Duurdere versies
Duurdere versies voegen vooral extra luxe toe, zoals stuurwielverwarming (bij -30 graden geen straf) en een panoramadak. Ook voor Side View Monitor (weergave dodehoek passagierszijde), het Subaru Driver Monitoring System (waarschuwt de bestuurder in geval van vermoeidheid of afleiding door middel van gezichtsherkenning) en Subaru Reverse Automatic Braking (aanrijdingpreventie tijdens achteruitrijden) moet je bijbetalen.
EyeSight
Subaru installeert standaard het systeem EyeSight, een verzamelnaam voor diverse rijhulpsystemen. Denk aan een rijassistent en een botspreventiesysteem. Bij veel autofabrikanten zijn sensoren en camera’s aangebracht in de voorbumper en grille. Dat vinden ze bij Subaru een beetje dom. Want bij een frontale aanrijding zijn vaak al die sensoren kapot en dan loopt zo’n reparatie aardig in de papieren. Subaru kiest er daarom voor om alle sensoren bovenin de voorruit te plaatsen. Eigenlijk best slim.












Gemak dient de mens
Sowieso valt op dat Subaru goed over zijn auto’s nadenkt. Het zicht rondom is dankzij grote raampartijen en dunne stijlen bijvoorbeeld uitstekend. Daarnaast zit de Forester vol met slimme vondsten die het gebruiksgemak en de veiligheid verbeteren. Een handig opstapje bij de dorpel bijvoorbeeld om eenvoudig een dakkoffer te kunnen installeren of om het dak te kunnen wassen. Op de achteruitrijcamera zit een sproeiertje om te voorkomen dat het zicht naar achteren door vuil wordt belemmerd. Het zijn de kleine dingen die het doen.
En hoe rijdt ie?
Subaru bouwt de Forester e-Boxer op het nieuwe, schaalbare Subaru Global Platform. Dit platform is bijzonder stijf en dat voel je ook als je extreme routes aflegt, zoals een avontuurlijk bospad met hoogteverschillen. Het stuurgedrag voelt natuurlijk aan en de auto laat zich eenvoudig manoeuvreren. De ruimte aan boord is bovengemiddeld goed, waardoor het eenvoudig is om langere afstanden te overbruggen. Vooral de fijne zitpositie valt op, net als de perfecte verstelbaarheid van de stuurkolom. Het is eigenlijk een allemansvriend.
Sneeuw
De focus ligt overduidelijk op comfort en veiligheid. De Forester geeft je ook het vertrouwen dat er weinig kan gebeuren. Het bont maken in een Forester wordt lastig, omdat elektronica voorkomt dat je rare fratsen uithaalt. Niet erg, want de Forester is een familieauto en geen sportieve SUV. Het vermogen van de hybride aandrijflijn is toereikend om vlot met het verkeer mee te komen. Tijdens afremmen en uitrollen vloeit er energie terug naar het accupakket. Het systeem regelt dat allemaal zelf. Je hebt er dus geen omkijken naar, maar je plukt er op papier wel de vruchten van.
Alerter en zuiniger
De krachtbron reageert volgens Subaru dertig procent sneller op het gas. Het brandstofverbruik valt tien procent lager uit. Merk je dat in de praktijk? Dat is lastig om te zeggen, omdat je bij extreem lagere temperaturen meer brandstof verbruikt. Aangezien wij de Forester rijden bij temperaturen van dik -25 graden Celsius onder het vriespunt en hem gebruiken voor zwaar offroadwerk, is het geven van een realistisch praktijkverbruik moeilijk. Op relatief vlak asfalt en een snelheid van 80 km/u halen we ongeveer 7,5 tot 8,0 liter per 100 kilometer. In het vlakke Nederland kun je eenvoudig een lager verbruik realiseren.
In staat tot extreme dingen
Tijdens de Subaru Snow Days 2020 laat Subaru ons vooral zien wat er mogelijk is met een auto als de Forester. Ook op sneeuw of ijs liggen de grenzen ver. De grip raakt zelden verloren. Slimme elektronica doet al het werk, terwijl jij geniet in een typisch Japans vormgegeven interieur met een uitstekende ergonomie. Is de Subaru Forester dan de ideale wintersportauto? Het is in ieder geval een auto die onder alle omstandigheden zijn mannetje staat. Toegegeven, hij is niet goedkoop, maar je rijdt hem wel voor het leven zoals eigenlijk alle Subaru-kopers hun auto helemaal óp rijden.











