De volledig nieuwe Ford Kuga in detail
Keuze uit drie hybride aandrijflijnen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In Europa moet Ford het vooral hebben van het succes van de Fiesta, Focus en de Kuga. Van die laatste heeft Ford nu de derde generatie voorgesteld. De nieuwe Ford Kuga wordt leverbaar als Mild Hybrid, Hybrid en als Plug-In Hybrid. De marktintroductie vindt in de tweede helft van 2019 plaats.
Succesnummer
De Ford Kuga is in Europa de bestverkopende SUV van Ford. Ford levert het model sinds 2008. In 2018 verkocht Ford maar liefst 153.800 Kuga’s. Kortom: die Kuga is een belangrijke speler. De nieuwe Kuga heeft speelt daarom een belangrijke rol in het succes en de verdere groei van Ford op Europese bodem. Ford zet in op meer connectiviteit, meer interieurruimte en efficiëntere aandrijflijnen.
C2-platform
Ford bouwt de nieuwe Kuga als eerste SUV op het C2-platform met als gevolg dat de vijfpersoons SUV tot 90 kilogram lichter is dan zijn voorganger en ook 10 procent stijver. En hoe zit het met de afmetingen? De nieuwe Kuga is 44 millimeter breder en 89 millimeter langer dan het uitgaande model en de wielbasis is met 20 millimeter gegroeid.
Voorin resulteert dat in 43 millimeter extra schouderruimte en 57 millimeter extra ruimte op heuphoogte. De passagiers achterin profiteren van 20 millimeter extra schouderruimte en 36 millimeter extra ruimte op heuphoogte.
Hoofdruimte
De Kuga is 20 millimeter lager, maar biedt wel meer hoofdruimte: voorin 13 millimeter en achterin 35 millimeter. De tweede zitrij is te verschuiven om 124 millimeter extra beenruimte of 67 liter extra bagageruimte te creëren.
De tweede zitrij is via een externe bediening eenvoudig volledig neer te klappen. In de bagageruimte ligt een vloermat die aan de ene kant met eenvoudig te reinigen rubber is bekleed, en aan de andere kant met velours.
Titanium
Ford levert de Kuga als Vignale, ST-Line en Titanium. De Titanium legt het accent op luxe met een in carrosseriekleur gespoten diffuser in de achterbumper, buitenspiegels, deurlijsten en handgrepen. Standaard heeft de Titanium 17-inch lichtmetalen wielen. Optioneel levert Ford 19-inch lichtmetaal.
Vignale
De Vignale vormt het topmodel qua luxe en heeft naast een dakrails, bumperinzetten en instaplijsten uitgevoerd in zijdeglanzend aluminium, ook nog afwijkende bumpers, een verchroomde grille, dubbele uitlaten en 18-inch lichtmetaal (19-inch en 20-inch optioneel).
In het interieur heeft de Vignale luxueuze Windsor-lederen stoelbekleding, een met leder afgewerkt stuurwiel, een verwarmbaar stuurwiel en hoogpolige vloermatten.
ST-Line
De ST-Line legt het accent op sportiviteit met Ford Performance-bumpers. Verder heeft de ST-Line een zwarte grille, bumperbescherming aan de voorzijde, diffuser in de achterbumper en dakrails. Een achterspoiler, dubbele sportuitlaat, 18-inch lichtmetaal (19-inch optioneel), donkere hemelbekleding, ST-Line stoelen met rode stiksels, aluminium pedalen, een afgevlakt stuurwiel en ST-Line-vloermatten en -instaplijsten maken het feestje compleet.
Kleuren
Ford levert de nieuwe generatie Kuga in twaalf kleuren, waaronder Diffused Silver en Sedona Orange. De kleuren Blue Panther, Lucid Red en Star White levert Ford alleen op de Vignale.
Ford Kuga Plug-In Hybrid
Zoals gezegd heeft Ford drie hybride aandrijflijnen in de aanbieding. De Ford Kuga Plug-In Hybrid is direct vanaf de marktintroductie leverbaar. De aandrijflijn van deze PHEV bestaat uit een 2,5-liter viercilinder Atkinson-benzinemotor, een elektromotor/generator en een 14,4 kWh lithium-ion-accupakket.
Het systeemvermogen komt uit op 225 pk (165 kW). Volgens Ford moet de Kuga Plug-In Hybrid meer dan vijftig kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. Het brandstofverbruik bedraagt 1,2 l/100 km met een CO2-uitstoot van 29 g/km.
Vier rijmodi
Het accupakket kan via de aansluiting in het voorscherm opgeladen worden. Via een laadpaal met een vermogen van 230 volt duurt het ongeveer vier uur om de accu volledig op te laden. De Kuga Plug-in Hybrid heeft vier rijmodi, te weten EV Auto, EV Now, EV Later en EV Charge. In de modus EV Auto ondersteunt de elektromotor de brandstofmotor.
Ford Kuga EcoBlue Hybrid
De Kuga EcoBlue Hybrid beschikt over een dieselmotor: een 2,0-liter EcoBlue-dieselmotor met 150 pk (110 kW). In plaats van een conventionele startmotor is een startmotor/generator (BISG) geïntegreerd in de aandrijflijn.
Die slaat tijdens het afremmen van de auto remenergie op in het luchtgekoelde 48-volt lithium-ion-accupakket. De BISG dient ook als elektromotor en ondersteunt met de opgeslagen elektriciteit onder normale rijomstandigheden en tijdens accelereren de verbrandingsmotor met extra koppel. Verder voedt de BISG de elektrische componenten van de auto.
Ford Kuga Hybrid
En dan is er nog de Kuga Hybrid. Deze variant – dus zonder stekker – is pas vanaf 2020 leverbaar met vóór- of vierwielaandrijving. De Hybrid-versie beschikt over een elektromotor/generator, een compact lithium-ion accupakket, een 2,5-liter Atkinson viercilinder benzinemotor en een door Ford ontwikkelde achttraps automaat.
Ook diesels en benzinemotoren
Naast die hybride aandrijflijnen levert Ford ook conventionele verbrandingsmotoren. Op het dieselmenu staan een 2,0-liter EcoBlue-dieselmotor met 180 pk (132 kW) en vierwielaandrijving of een 1,5-liter Ecoblue dieselmotor met 120 pk (88 kW).
Ford levert verder nog een 1,5-liter Ecoboost-benzinemotor met cilinderuitschakeling in de smaken 120 en 150 pk (88 en 110 kW). De motoren zijn te combineren met een handgeschakelde zesbak of een achttraps automaat.
Drive Mode
Optioneel levert Ford het systeem Drive Mode waarmee de bestuurder de gasrespons, de besturing, de tractiecontrole en de schakelmomenten (versies met automatische transmissie) kan aanpassen. Er is keuze uit de rijmodi Normal, Sport, Eco, Slippery en Deep Snow/Sand.
Afhankelijk van de aandrijflijn mag de Kuga maximaal 2.250 kilogram geremd trekken. De elektrisch uitklapbare trekhaak kan via een bedieningselement in de kofferbak met één druk op de knop in- en uitklappen. Optioneel is een afneembare trekhaak die in de kofferbak kan worden opgeborgen.
Dit zit er ook op en aan
De nieuwe Ford Kuga beschikt over voorzieningen die je op een auto van deze tijd mag verwachten. Denk aan een infotainmentsysteem met ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto, een inductielader voor het draadloos opladen van smartphones, een head-up display, een digitaal instrumentarium (12,3-inch display), stembesturing, een elektrisch bedienbare achterklep en een FordPass Connect-modem waarmee een mobiele wifi-hotspot voor tien apparaten kan worden gecreëerd in de auto.
Veiligheidssytemen
Rijassistentiesystemen ontbreken natuurlijk ook niet. Denk aan Blind Spot Assist, Blind Spot Information System (BLIS), Lane-Keeping System, Pre-Collision Assist met voetgangers- en fietsersdetectie een nieuwe kruispuntfunctie, Adaptive Cruise Control (ACC) met Stop & Go, Speed Sign Recognition, een automatisch parkeerhulpsysteem, Evasive Steering Assist, Lane-Keeping Aid, Wrong Way Alert en Adaptive Front Lighting System. Eigenlijk te veel om op te noemen.
Prijzen van de nieuwe Kuga maakt Ford later bekend.