De kleurrijke Volkswagen Polo Harlekin is terug!
Eerbetoon aan Polo Harlekin van 25 jaar geleden
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het is exact 25 jaar geleden dat de Volkswagen Polo Harlekin op de markt verscheen. Als eerbetoon aan die kleurrijke Polo komt Volkswagen Nederland nu – nota bene op Blue Monday – met een nieuwe Polo Harlekin. Weliswaar een one-off, maar het resultaat is er niet minder op.
Originele Volkswagen Polo Harlekin
De originele Volkswagen Polo Harlekin op basis van de Polo 6N was eigenlijk nooit bedoeld om in productie te gaan, maar het gebeurde toch. En met succes, want Volkswagen verkocht er ruim 3.800 exemplaren van. Liefst 25 jaar na de introductie van de oorspronkelijke Polo Harlekin onthult Volkswagen Nederland de actuele Polo (zesde generatie) in Harlekin-look.
Vier bouwstenen
Wat de nieuwe Polo in 1994 ook uniek maakte, was het ‘Baukastensysteem’. Dankzij vier bouwstenen (aandrijving, uitrusting, opties en kleur) was het makkelijker dan ooit om een Polo naar eigen wens en smaak samen te stellen. Om (het gemak van) die vier bouwstenen te visualiseren, bedacht Volkswagen een kleurencode. Blauw stond daarbij voor motor en onderstel, geel voor uitrusting, rood voor opties en groen voor lakkleuren.
Twintig exemplaren Polo Harlekin
Om de codetaal extra tot de verbeelding te laten spreken, voerde Volkswagen twintig Polo’s in die kleuren uit voor promotionele doeleinden bij (dealer)evenementen. Zo kregen veel mensen en dus ook (potentiële) klanten die auto’s te zien. En toen gebeurde er iets waar Volkswagen geen rekening mee had gehouden: er waren klanten die per se zo’n bont gekleurde Polo wilden hebben.
Italiaanse commedia dell’arte
Volkswagen nam de vraag van klanten serieus en startte in 1995 een productierun van 1.000 vierkleurige Polo’s. Deze productieversies kregen de naam Harlekin. Die naam was treffend gekozen: Harlekijnen zijn vrolijke, acrobatische, ietwat ondeugende en bont geklede figuren uit de Italiaanse commedia dell’arte. De productie van de Polo Harlekin was een kunststukje op zich.
Blauw, rood, geel en mintgroen
Voor een Harlekin produceerde Volkswagen om te beginnen vier normale Polo’s in de kleuren blauw, rood, geel en mintgroen. Van die auto’s werden carrosseriedelen zoals motorkap, achterklep, deuren, bumpers en spiegels volgens een vast stramien uitgewisseld. De basiskleur van een Harlekin is de tint die je terugvindt op het dak, de dorpels en in de motorruimte.
Diverse samenstellingen
Om een idee te geven van het kleurenpatroon: bij elke Harlekin hebben de voorbumper, de voorportieren en de spiegels dezelfde kleur en dat geldt ook voor de achterportieren en de bumper achter. Als klant kon je een Polo Harlekin bestellen, maar je kon geen voorkeur aangeven voor (bijvoorbeeld) de basiskleur. Het was simpelweg afwachten welke van de vier beschikbare kleurcombinaties je uiteindelijk kreeg.
Joker
Ook het interieur van de Polo Harlekin was – zeker voor een Volkswagen uit die periode – lekker kleurrijk. In de ‘Joker’-bekleding kwamen de vier basiskleuren van de Harlekin terug en een met blauw leder bekleed sportstuur was evenals een pookknop mét Harlekin-logo in elke versie standaard. Ook leuk: de radio in de Polo Harlekin was van… Blaupunkt. Andere herkenningstekens waren het Harlekin-logo op de achterklep, witte knipperlichten vóór en donker getinte achterlichten. De eerste 1.000 Polo’s Harlekin werden bovendien afgeleverd met een genummerde sleutelhanger en een certificaat.
Nooit geleverd in Nederland
De Volkswagen Polo Harlekin is nooit opgenomen geweest in het Nederlandse leveringsprogramma. Dat neemt niet weg dat er vele Harlekins in ons land terecht zijn gekomen. Een Nederlandse eigenaresse die stapeldol is op haar Harlekin, werd ooit aangehouden door de politie. Niet vanwege een overtreding, maar puur omdat de dienders in kwestie wilden weten welke kleur op het kentekenbewijs vermeld stond.
Zes foto’s
In Duitsland wordt de Polo Harlekin tot op de dag van vandaag geassocieerd met een grote fastfoodketen. Klanten kregen bij bestelling van een menu een gedeelte van een foto. Zes verschillende foto’s vormden samen een Polo Harlekin. Met die zes foto’s kon je deelnemen aan een loterij. En zo vonden maar liefst 500 Polo’s Harlekin een nieuwe eigenaar. In totaal produceerde Volkswagen 3.806 exemplaren van het model.
Dit wist je waarschijnlijk niet
Het idee van carrosseriedelen in verschillende kleuren was niet helemaal nieuw voor Volkswagen. In een advertentie uit 1964 was namelijk een bontgekleurde Kever te zien. Die advertentie was bedoeld om te demonstreren hoe eenvoudig onderdelen van Kever-modellen uit verschillende bouwjaren uitwisselbaar waren.
Daarnaast is het Harlekin-idee ook internationaal gegaan: in 1996 was de Golf in de VS leverbaar als Harlequin – volgens het Polo-recept en dus met vergelijkbare kleurenschema’s. Er werden 246 exemplaren geproduceerd. Die auto was dan weer niet zo’n succes als de originele Polo Harlekin.