Chevrolet Captiva – alles wat je moet weten
Een echte wereldspeler
SUV’s zijn tegenwoordig niet aan te slepen, zo veel vraag is ernaar. Chevrolet was er ook in Europa al vroeg bij. Een van de populairste modellen was de Chevrolet Captiva, die trouwens een echte wereldspeler was. Lees hier alles wat je over de auto moet weten.
De Chevrolet Captiva kwam in 2006 op de markt. De auto was ontwikkeld door GM Korea. In Nederland had de Captiva geen directe voorganger, wereldwijd gezien volgde hij de Chevrolet-versie van de Opel Frontera op. Die auto was op zijn beurt eigenlijk een Isuzu. Er bleef een link met Opel, want de Captiva was in iets aangepaste vorm ook leverbaar als Opel Antara. Die werd geleverd van 2006 tot en met 2015.
Vijf tot zeven zitplaatsen
De Chevrolet Captiva bood standaard plaats aan vijf inzittenden, maar was ook leverbaar in zevenpersoonsuitvoering. De meest achterste zitplaatsen daarvan waren wel vooral voor kinderen bedoeld en er bleef dan ook weinig bagageruimte over. Met de derde zitrij neergeklapt past er juist meer dan genoeg achterin de Captiva.
Motoren uit Australië
Hoewel de Chevrolet Captiva was ontwikkeld door GM Korea, kwamen de motoren van het Australische Holden, dat ook onderdeel was van het General Motors-concern. Het motorenaanbod bestond in de basis uit viercilindermotoren. Er waren een 2,4-liter benzinemotor en een 2,0-liter dieselmotor. Bovenaan de keten stond zelfs een 3,2-liter V6. Vanwege de hoge aanschafprijs is die in Nederland altijd zeldzaam gebleven. De viercilinder benzinemotor leverde 100 kW (136 pk), de dieselmotor 93 kW (127 pk) of 110 kW (150 pk) en de V6 was met 169 kW (230 pk) uiteraard het krachtigst.
Chevrolet Captiva met vierwielaandrijving
De Chevrolet Captiva was ook leverbaar met vierwielaandrijving. Dit systeem zorgde niet zozeer voor betere offroad-prestaties, maar wel voor meer grip op glad wegdek of een andere ondergrond met minder grip. De vierwielaandrijving schakelde automatisch in wanneer dat nodig was, op de andere momenten bleef de auto voorwielaangedreven. Samen met een hoog trekgewicht (tot wel 2.000 kg) was de Captiva ook populair onder caravanbezitters en anderen die vaak een (grote) aanhanger trekken.
Chevrolet Captiva eerste facelift
Voor modeljaar 2011 werd de Chevrolet Captiva gefacelift. De auto kreeg een wat stoerdere voorzijde, die bovendien in lijn lag met de inmiddels vernieuwde designtaal van het merk. Ook het motorenaanbod werd herzien. Dat bestond nu uit een 123 kW (167 pk) sterke 2,4-liter viercilinder benzinemotor, een 190 kW (258 pk) sterke 3,0-liter V6 en een 135 kW (184 pk) sterke 2,2-liter viercilinder dieselmotor.
Chevrolet Captiva tweede facelift
Chevrolet trok zich in 2014 terug van de Europese markt, met uitzondering van de Camaro en de Corvette. Alle overige modellen, waaronder dus ook de Captiva, waren niet langer leverbaar. Buiten Europa onderging de Captiva voor modeljaar 2016 nog eens een facelift. Deze keer waren de wijzigingen minder groot. In 2018 kwam ook de productie voor de overige landen tot een eind.
Chevrolet Captiva is een wereldspeler
Zoals je in de eerste alinea’s kon lezen, is de Chevrolet Captiva een internationale ontwikkeling. Het model werd dan ook zo’n beetje wereldwijd geleverd. Naast de Europese Opel Antara waren er wereldwijd nog veel meer merkvarianten. Zo was de auto in Zuid-Korea aanvankelijk leverbaar als Daewoo Windstorm. Met het verdwijnen van dat merk werd het daar in 2011 ook de Chevrolet Captiva. In Australië en Nieuw-Zeeland werd de Captiva verkocht onder het merk Holden. De Noord-Amerikaanse versie van de auto was gebaseerd op de Opel Antara en heette Saturn Vue. In 2019 verscheen in sommige landen wel een nieuwe Chevrolet Captiva, maar dat was eigenlijk een Chinese Baojun 530 met andere logo’s.
Tweedehands Chevrolet Captiva
De Chevrolet Captiva was in Nederland best succesvol te noemen en daarom is er ook een redelijk uitgebreid tweedehandsaanbod. Zoals gezegd is de uitvoering met V6 relatief zeldzaam in ons land. Laat je overigens niet teveel leiden door het hogere theoretisch verbruik, want omdat de viercilinder in verhouding harder moet werken ontloopt het praktijkverbruik elkaar niet veel.
Ook naar een diesel moet je tegenwoordig zoeken. Die is destijds wel goed verkocht, maar die exemplaren zijn al in groten getale geëxporteerd. Ook zijn veruit de meeste tweedehands exemplaren handgeschakeld, maar met automaat zijn ze ook nog wel genoeg te vinden. Dat Chevrolet als merk (bijna) niet meer actief is in Europa, is juist gunstig voor de occasionkoper. Omdat een niet meer actief merk kopers afschrikt, koop je nu namelijk veel auto voor in verhouding weinig geld. Het vermijden van een tweedehands Chevrolet is onterecht, want voor het onderhoud kan je gewoon nog terecht bij voormalig Chevrolet-dealers of algemene autobedrijven.
Over onderhoud gesproken, de Chevrolet Captiva is een heel betrouwbare auto gebleken. Dat kan je aan de Koreanen wel toevertrouwen. Het enige waar je specifiek op moet letten zijn de kleptuimelaars van de diesel. Die willen nog wel eens overmatig slijten. Niet alleen is het vervangen ervan (erg) prijzig, als er te lang met versleten kleptuimelaars is doorgereden kan dat ook voor aanvullende motorschade hebben gezorgd. Verder gelden eigenlijk alleen de controlepunten die voor iedere occasion gelden, zoals een goede onderhoudshistorie en controle op slijtage door zwaar gebruik.