653 pk sterke BMW XM is nog maar een opwarmertje
BMW XM Label Red maakt het pas echt bont
De BMW XM is het eerste geëlektrificeerde high-performance model van BMW M. Het is een SUV natuurlijk want daar is veel vraag naar. Hij heeft de eenvoudige naam BMW XM en in de basis al een extreem hoog systeemvermogen, al is dat nog maar het begin.
Valt lekker op
Jaja, best ‘in your face’ toch? De BMW XM valt op. Dat was zelfs al in camouflagekostuum. De in twee delen gesplitste koplampen, de BMW Iconic Glow nierengrille met goudkleurige omlijsting en de grote luchtinlaten zijn de kenmerkende elementen aan de voorzijde van de BMW XM.
De BMW XM is overigens niet alleen het hoogtepunt van het modellenoffensief in het jubileumjaar van BMW M GmbH, de auto is ook het eerste M model dat volledig door BMW M GmbH ontworpen is sinds de BMW M1. De oplettende kijker zal dan ook verschillende details bespeuren die verwijzen naar de legendarische BMW M1 sportauto met middenmotor.
BMW XM met details van BMW M1
Het zijaanzicht verwijst met de goudkleurige accentlijn naar de zwarte strip over de flanken van de BMW M1. Andere verwijzingen naar de historie van BMW M zijn er in de vorm van de BMW logo’s die zijn gegraveerd in de achterruit en de opvallende styling van de achterlichtunits.
Gebouwd in de Verenigde Staten
De productie van de BMW XM start in december van 2022 in de fabriek van BMW Group in Spartanburg (Verenigde Staten). In de lente van 2023 verschijnt de auto wereldwijd bij de dealer. De belangrijkste markten voor de BMW XM zijn de Verenigde Staten, China en het Midden-Oosten. Een Nederlandse vanafprijs van de BMW XM weten we al: 175.142 euro.
Aandrijflijn BMW XM Label Red
BMW trapt af met een variant met M TwinPower Turbo V8 benzinemotor en een bijzonder krachtige elektromotor, samen goed voor een systeemvermogen van 480 kW (653 pk). Deze variant is nog maar een opwarmertje, want er volgt ook een BMW XM Label Red, dat wordt de krachtigste productieauto voor de openbare weg in de historie van BMW M GmbH.
De BMW XM Label Red heeft een systeemvermogen van 550 kW (748 pk), gerealiseerd door een benzinemotor met 430 kW (585 pk) , een elektromotor met 145 kW (197 pk)) en een maximaal systeemkoppel van 1.000 Nm. De benzinemotor levert maximaal 750 Nm en de elektromotor 280 Nm. De BMW XM Label Red wordt in de herfst van 2023 aan het gamma toegevoegd.
Aandrijflijn BMW XM
Tot die tijd is er de ‘normale’ BMW XM. Maar echt behelpen is het niet met die ‘basisuitvoering’. De aandrijflijn bestaat uit een 360 kW (489 pk) sterke 4,4-liter V8 benzinemotor met M TwinPower Turbo technologie en een elektromotor met 145 kW (197 pk). Dat resulteert in een systeemvermogen van 480 kW (653 pk). De 4,4-liter motor is voorzien van een zogenoemd cross-bank uitlaatspruitstuk en een geoptimaliseerd oliescheidingsproces.
De achtcilinder benzinemotor wordt ondersteund door een elektromotor die is geïntegreerd in de achttraps M Steptronic sporttransmissie. De trekkracht van de elektromotor is direct vanuit stilstand beschikbaar. De zogeheten M Hybrid aandrijflijn levert een maximum systeemkoppel van 800 Nm (benzinemotor maximaal 650 Nm, elektromotor 280 Nm). Tussen de versnellingen in kan de elektromotor tijdelijk een effectief maximumkoppel leveren van 450 Nm aan de versnellingsbak.
0-100-sprint
De BMW XM sprint vanuit stilstand in 4,3 seconden naar 100 km/u. Dankzij een sportuitlaatsysteem moet dat behoorlijk intens klinken. Het uitlaatsysteem heeft elektronisch aangestuurde, continu variabele kleppen en dubbele zeshoekige uitlaateindpijpen. Voor het eerst voor een BMW M-model zijn de uitlaateindpijpen boven elkaar geplaatst.
Rijmodi Electric
Er is keuze uit diverse rijmodi, te weten Road, Sport, Sport Plus, Electric. In Electric is een maximumsnelheid van 140 km/u mogelijk en is de puur elektrische actieradius 82 tot 88 km (WLTP). Dat is mogelijk dankzij een lithium-ion-accu, die in de bodem van de auto is gemonteerd en een bruikbare capaciteit heeft van 25,7 kWh. De laadaansluiting van de BMW XM maakt laden met wisselstroom (AC) mogelijk tot een snelheid van maximaal 7,4 kW.
M Hybrid button
Voor het eerst is er ook de M Hybrid button, waarmee de bestuurder de gewenste combinatie van de benzinemotor en/of elektromotor kan selecteren. Er is keuze uit Hybrid, Electric en eControl. Verder is er een Setup knop die direct toegang geeft tot de instellingen van de aandrijving, het onderstel, de besturing, het remsysteem, M xDrive en de mate van regeneratie van energie bij het remmen.
Met een andere button is de M Mode te selecteren. Als de bestuurder overschakelt van de standaardinstelling Road naar Sport, dan wordt daarmee de mate van interventie van de bestuurdersassistentiesystemen beperkt tot de essentiële functies voor sportief rijden – dit geldt ook voor de getoonde informatie op het dashboard.
Twee persoonlijke M mode instellingen kunnen worden opgeslagen, samen met de voorkeursinstellingen van het M Hybrid systeem, het motorgeluid, de Dynamic Stability Control (DSC) en de schakelkarakteristiek van de transmissie. Die kunnen worden opgeroepen met de twee M-knoppen op het stuurwiel.
Aandrijving BMW XM
De kracht van beide motoren wordt naar het wegdek geleid via de M xDrive vierwielaandrijving. Dat het grootste deel van het vermogen naar de achterwielen gaat, is vooral in de 4WD Sport-modus merkbaar. Er is ook een 4WD Sand-modus, specifiek voor het rijden op onverharde wegen. Het M Sportdifferentieel op de achteras kan volledig variabel functioneren. De wielen hebben een maat van minimaal 21-inch tot zelfs 23-inch.
Ondersteltechnologie
De BMW XM is voorzien van een voorwielophanging met dubbele draagarmen, een multilink achterwielophanging en speciaal ingestelde kinematische en elasto-kinematische eigenschappen. De BMW XM is standaard voorzien van het adaptieve M onderstel Professional met elektronisch geregelde dempers en actieve rolstabilisatie met 48 volt elektromotoren en Active Roll Control. Dit is ook het eerste BMW M model dat standaard voorzien is van Integral Active Steering.
Door de toepassing van een M Sportdifferentieel op de achteras en de samenwerking van alle besturingssystemen profiteert de BMW XM op het gebied van grip, wendbaarheid en stabiliteit. Het M Sportremsysteem werkt samen met een geïntegreerd remsysteem waarmee de bestuurder keuze heeft uit twee niveaus van rempedaalgevoel.
Standaarduitrusting BMW XM
De standaarduitvoering omvat M multifunctionele stoelen, knee pads, een modelspecifiek met leder bekleed M Sportstuurwiel en M specifieke graphics – met onder meer een waarschuwingslampje voor als het tijd is om te schakelen – in het BMW Curved Display en het BMW Head-Up Display.
De sculpturale hemelbekleding is uniek met zijn driedimensionale prismastructuur, de randen van de hemel in de stijl van een fotolijst en honderd led-lampjes om het geheel te verlichten in de kleuren van de Ambiance-verlichting zorgen voor het Lounge-gevoel.
Vintage
Naast keuze uit vier interieuruitvoeringen, is er ook nieuwe optionele ‘Vintage’ lederen bekleding voor het bovenste deel van het dashboard en de deurpanelen. De ambiance verlichting, vierzone automatische airconditioning, het Harman Kardon Surround Sound System en het Travel & Comfort System behoren ook allemaal tot de standaarduitrusting. Opties zijn onder meer een Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System met een 1.500 watt versterker en vier extra speakers in de hemelbekleding.
Rijhulpsystemen
De standaarduitvoering omvat onder meer de Driving Assistant met Front Collision Warning, Lane Departure Warning met stuurcorrectie, de Avoidance Assistant, Vermoeidheidsassistent en Speed Limit Info. Het optionele Driving Assistant Professional combineert Active Cruise Control met Stop&Go en tal van andere functies. Denk hierbij aan Steering and Lane Control Assistant, verkeerslichtherkenning, Speed Limit Assist en Active Navigation. Ook Parking Assistant Plus is standaard. Behalve Reversing Assistant omvat dit systeem ook Surround View, Panorama View, én 3D View.
Forse displays in BMW XM
Het interieur van de BMW XM beschikt over forse displays. Of beter gezegd: een Curved Display, bestaande uit een 12,3-inch Info Display en een 14,9-inch Touch Control Display. Standaard worden de bekende iDrive Controller en de multifunctionele knoppen op het stuur aangevuld met een BMW Head-Up Display en BMW Gesture Control.