
BMW 507: de auto waardoor BMW bijna failliet ging
Niemand wilde 'm hebben (alleen Elvis)

In 1956 introduceerde BMW een nieuw model om het gat op te vullen tussen de betaalbare sportwagens van MG en Triumph en de peperdure Mercedes-Benz 300SL. Dit werd de BMW 507. In theorie klonk deze strategie goed, maar de auto faalde hopeloos.
BMW 507
Mooi ding hè? Helaas voor BMW wilde bijna niemand hem hebben. In totaal verkocht BMW maar 254 exemplaren van de 507. Enorm weinig dus. Dit resulteerde bijna in een faillissement voor BMW. De man achter dit idee was Max Hoffman. Hij was een Amerikaanse auto-importeur. Hoffman dacht dat de 507 perfect het gat tussen goedkope en dure sportwagens zou vullen. Na drie jaar stopte BMW de productie van de 507 in 1959.

Bijzonder
De 507 is niet alleen dankzij het geringe aantal geproduceerde exemplaren een bijzondere auto. Hij ziet er prachtig uit en heeft fijne specificaties. Voorin ligt een 3,2-liter V8 motor die zorgt voor 150 pk en een heerlijk geluid. Zoek hem maar eens op YouTube op. Latere modellen hebben 15 pk extra vermogen dankzij grotere kleppen. De BMW 507 is een handgeschakelde auto met een topsnelheid van 200 kilometer per uur en zit in precies 10 seconden op de 100 kilometer per uur. Zelfs nu niets om je voor te schamen.

Waarom viel de BMW 507 zo tegen?
Simpel: hij was véél te duur. BMW wilde de auto voor 5.000 euro verkopen, maar de productiekosten bleken veel hoger dan verwacht. Het merk schroefde de prijs daarom op naar 9.000 dollar. Zelfs voor dit bedrag konden ze er geen winst op maken, waardoor hij uiteindelijk voor 10.500 dollar in de showroom stond. Dat klink nu misschien weinig, maar voor dat geld had je in die tijd ook een Mercedes-Benz 300SL.

Onhaalbaar
BMW had in de planning staan om zo’n 2.000 exemplaren te verkopen in de Verenigde Staten. Dat feest ging niet door. In totaal verkocht het merk maar 39 stuks van de BMW 507. Misschien wel de bekendste Amerikaan van die tijd (en misschien nog steeds) was gek op de Duitse sportauto: Elvis Presley. Hoewel hij niet goed overweg kon met de handgeschakelde transmissie, was hij dol op het design en de prestaties van de 507.
Duitsland
Hij had de auto overigens niet in Amerika, maar tijdens zijn diensttijd in Duitsland in 1958. Hij liet zijn witte 507 overspuiten in het rood, zodat vrouwelijke fans zijn auto niet meer zouden herkennen. Na zijn dienstperiode nam hij hem mee naar Amerika en ruilde hem daar na een tijd in voor een Chevrolet. BMW wist de auto in 2016 op te sporen en knapte hem op. De gerestaureerde auto zie je op de foto boven dit artikel.

Dure auto
De tegenvallende verkoopcijfers tientallen jaren geleden maken de 507 tegenwoordig extra bijzonder. En dus vreselijk duur. Een aantal jaar geleden is een BMW 507 voor 2,4 miljoen euro op de veiling verkocht. Dit exemplaar is ooit in het bezit geweest van de Shane O’Neal, de kleinzoon van de oprichter van RKO Studios, één van de grootste filmstudio’s uit de gouden jaren van Hollywood. In 2021 werd in een garage in Philadelphia een 507 ontdekt die al 43 jaar lang onaangeroerd stilstond. Ook deze auto ging voor meer dan 2 miljoen dollar onder de hamer.
Lees ook: