De Land Cruiser is misschien wel Toyota’s meest iconische model. De geschiedenis van het model begint strikt genomen in 1941. De Japanse troepen komen in de Filippijnen een Willys Jeep tegen en sturen deze naar hun thuisland. De legerauthoriteiten geven Toyota de opdracht om een vergelijkbaar voertuig te ontwikkelen, dat er qua uiterlijk wel duidelijk van moet verschillen. Het hieruit ontstane model, de AK10, wordt uiteindelijk niet veel ingezet. Wel ontstaan na de oorlog de doorontwikkelde (Jeep) BJ- en FJ-modellen. Na een naamsrechtenclaim van Willys in de jaren ’50 wordt het model omgedoopt tot de Land Cruiser. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De Land Cruiser is misschien wel Toyota’s meest iconische model. De geschiedenis van het model begint strikt genomen in 1941. De Japanse troepen komen in de Filippijnen een Willys Jeep tegen en sturen deze naar hun thuisland. De legerauthoriteiten geven Toyota de opdracht om een vergelijkbaar voertuig te ontwikkelen, dat er qua uiterlijk wel duidelijk van moet verschillen. Het hieruit ontstane model, de AK10, wordt uiteindelijk niet veel ingezet. Wel ontstaan na de oorlog de doorontwikkelde (Jeep) BJ- en FJ-modellen. Na een naamsrechtenclaim van Willys in de jaren ’50 wordt het model omgedoopt tot de Land Cruiser.
Evolutie
De tweede Land Cruiser, generatie J20/J30, blijft nog dicht bij het origineel, maar daarna wordt het model steeds civieler. Via de bekende en haast iconische modellen J40 en J70 evolueert het model verder door. De in 1984 geïntroduceerde J70 wordt na een grondige modernisering in 2007 overigens nog altijd nieuw geproduceerd.
Tijd voor luxe
In 1967 splitst de modellenlijn als het ware op. Dan introduceert men de J50, een grotere en relatief luxe terreinwagen op basis van veel van de techniek van de J40. Bijzonder in zijn tijd: de Amerikaanse modellen hadden een elektrish bediend raam in de achterklep. Dit ‘luxemodel’ evolueerde haast als een afzonderlijke modellenlijn verder via de J60, J80 en J100 door tot de huidige J200 die in 2007 op de markt kwam. Dit model, dat bij ons als de Land Cruiser V8 in de prijslijst stond, is sinds de laatste facelift echter niet meer in ons land leverbaar.
Kleiner
Er is echter nóg een afsplitsing in de modellenlijn. Dat is het kleinere broertje dat in Europa de ‘gewone’ Land Cruiser is, een model dat wereldwijd beter bekend is als de Land Cruiser Prado. Deze modellenlijn begon in 1984 als luxe uitvoering voor werkpaard J70 en werd vanaf 1990 als nauw verwant model op zich gepresenteerd. Vanaf 1996 is de Prado een echt afzonderlijke modellenlijn. Sinds 2009 vinden we de huidige generatie, J150, in de showrooms.
Nog meer variatie
Wereldwijd levert Toyota binnen de Land Cruiser-modellenlijn op dit moment dus nog altijd werkpaard J70, de luxe J200 en de kleinere luxe J150. Voor nog meer luxe (en variatie) zijn die laatste twee er ook nog als respectievelijke Lexus LX en GX, maar die modellen worden niet in Nederland geleverd.
Technisch
Motortype | diesel, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 2.755 cm³ |
Max. vermogen | 150 kW (204 pk) |
Bij | 3.400 tpm |
Max. koppel | 500 Nm |
Bij | 1.400 tpm |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 11,6 m |
Vermogensrange | alleen 150 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT (optie: 6AT) |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | januari 2010 |
Laatste facelift | november 2017 |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 105.495 |
Bijzonderheden | Ook leverbaar als 3-deurs met een kortere wielbasis en als voordelige besteluitvoering op grijs kenteken. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 245/70 R17 |
L x B x H | 4.840 x 1.885 x 1.845 mm |
Wielbasis | 2.790 mm |
Massa leeg | 2.110 kg |
Max. aanh. gew. | 3.000 kg |
Inh. bag. ruimte. | 621 l |
Tankinhoud | 87 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 9,9 l/100km |
CO₂-emissie | 247 g/km |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 10,5 s |
Topsnelheid | 175 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng