De Subaru WRX uit 2014 is eigenlijk niet meer of minder dan de sportieve versie van de in 2011 geïntroduceerde vierde generatie Impreza sedan. Subaru besloot echter om de sportmodellen als afzonderlijke modellen in de markt te zetten. Eigenlijk net zoals de Subaru XV eigenlijk gewoon een Impreza hatchback is met offroadaankleding. In Nederland werden alleen de XV en WRX geleverd, de gewone Impreza-modellen gingen aan onze neus voorbij. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De Subaru WRX uit 2014 is eigenlijk niet meer of minder dan de sportieve versie van de in 2011 geïntroduceerde vierde generatie Impreza sedan. Subaru besloot echter om de sportmodellen als afzonderlijke modellen in de markt te zetten. Eigenlijk net zoals de Subaru XV eigenlijk gewoon een Impreza hatchback is met offroadaankleding. In Nederland werden alleen de XV en WRX geleverd, de gewone Impreza-modellen gingen aan onze neus voorbij.
Recordhouder
Aan de andere kant werd van de WRX alleen de topversie STi geleverd. Die heeft onder de kap de 2.5-liter viercilinder met een vermogen van 305 pk. In WRX STi-traditie ging de aandrijving natuurlijk naar alle vier de wielen. De topsnelheid lag op 258 km/h. De WRX STi wist op het Isle of Man een record te vestigen door de TT-route af te leggen in slechts 17 minuten en 35 seconden.
Einde verhaal?
Al in 2016 werd de reguliere Impreza opgevolgd door een nieuwe, zesde generatie. Ook van de XV verscheen een nieuw model. De WRX werd echter nog altijd geleverd, ook als STi. In Nederland is het model in 2018 echter van de markt verdwenen. In 2020 wordt de nieuwe WRX verwacht met in datzelfde jaar of in 2021 de WRX STi-versie. De vraag is echter of dat model weer naar Nederland zal komen.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder boxer |
Cilinderinhoud | 2.457 cm³ |
Max. vermogen | 221 kW (300 pk) |
Bij | 6.000 tpm |
Max. koppel | 407 Nm |
Bij | 4.000 tpm |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 11,0 m |
Vermogensrange | alleen 221 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT |
Carrosserietype | 4-drs. sedan |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | april 2014 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 90.095 |
Bijzonderheden | Op zoek naar een rallymonster voor de openbare weg? Zoek niet verder, de WRX STi biedt uitkomst. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 245/40 R18 |
L x B x H | 4.595 x 1.795 x 1.475 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.482 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 460 l |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 10,4 l/100km |
CO₂-emissie | 242 g/km |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 5,2 s |
Topsnelheid | 255 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng