In 1996 presenteert Skoda de Octavia: een nette middenklasser zonder directe voorganger. Hoewel de Octavia een forse liftback (of stationcar) in de middenklasse was, deelde hij zijn platform en techniek met C-segment hatchbacks als de Volkswagen Golf en SEAT Leon. Hoewel de auto in verkoopaantallen zijn directe concurrenten niet wist te evenaren, wist hij dankzij de lage aanschafprijs genoeg kopers voor zich te winnen. Ook was de auto in het bijzonder populair als taxi. Lees verder











In 1996 presenteert Skoda de Octavia: een nette middenklasser zonder directe voorganger. Hoewel de Octavia een forse liftback (of stationcar) in de middenklasse was, deelde hij zijn platform en techniek met C-segment hatchbacks als de Volkswagen Golf en SEAT Leon. Hoewel de auto in verkoopaantallen zijn directe concurrenten niet wist te evenaren, wist hij dankzij de lage aanschafprijs genoeg kopers voor zich te winnen. Ook was de auto in het bijzonder populair als taxi.
Stijgende lijn
Voor de tweede generatie uit 2004 geldt hetzelfde verhaal, behalve dat de auto nu ook veel meer ‘gewone’ kopers bij de concurrentie weet weg te lokken. Zowel de Octavia als Skoda als merk groeien in kwaliteit. Deze lijn wordt doorgezet met de latere generaties. De Octavia heeft zich bewezen als betaalbare maar goede concurrent voor de gevestigde merken in de middenklasse en dat is in de (zakelijke) verkopen terug te zien. In 2020 werd de huidige Octavia geïntroduceerd.
Oude bekende
De naam Octavia heeft al eens eerder op een Skoda geprijkt. Dat was in 1959, toen het merk een compacte tweedeurs sedan en stationwagen introduceerde. Dit model bleef vrijwel ongewijzigd tot en met 1971 in productie. Als we de lijn van directe opvolgers van deze vroege Octavia volgen, dan komen we uit bij de huidige Skoda Fabia.
Technisch
Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 999 cm³ |
Max. vermogen | 81 kW (110 pk) |
Bij | 5.500 tpm |
Max. koppel | 200 Nm |
Bij | 2.000 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11,1 m |
Vermogensrange | 81 tot 110 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT (optie: 7AT) |
Carrosserietype | 5-drs. liftback |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | april 2020 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 33.190 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 205/60 R16 |
L x B x H | 4.689 1.829 x 1.486 mm |
Wielbasis | 2.669 mm |
Massa leeg | 1.226 kg |
Max. aanh. gew. | 1.300 kg |
Inh. bag. ruimte. | 600 l |
Tankinhoud | 45 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,2 l/100km |
CO₂-emissie | 116 g/km |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 10,8 s |
Topsnelheid | 208 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng