Na jarenlang in licentie Fiats te hebben gebouwd, kwam SEAT in 1984 met haar eerste zelf ontwikkelde auto: de Ibiza. De auto volgde de op de Fiat 127 gebaseerde Fura op. Bij de ontwikkeling van de Ibiza kreeg men hulp van bekende namen als Porsche, Karmann en Italdesign. De auto deed het goed in de verkopen en bleef tot 1993 in productie. Van 1999 tot en met 2008 werd het model in China als iets gemoderniseerd model herintroduceerd in licentiebouw. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
Na jarenlang in licentie Fiats te hebben gebouwd, kwam SEAT in 1984 met haar eerste zelf ontwikkelde auto: de Ibiza. De auto volgde de op de Fiat 127 gebaseerde Fura op. Bij de ontwikkeling van de Ibiza kreeg men hulp van bekende namen als Porsche, Karmann en Italdesign. De auto deed het goed in de verkopen en bleef tot 1993 in productie. Van 1999 tot en met 2008 werd het model in China als iets gemoderniseerd model herintroduceerd in licentiebouw.
Volkswagen
In 1993 verscheen de tweede generatie Ibiza. Nu SEAT inmiddels in handen was van de Volkswagen-groep, lag het voor de hand dat de auto zijn technische basis deelt met de Volkswagen Polo van destijds. Dit model bleek nog populairder. Ook kreeg de Ibiza nu meer carrosserievarianten dan alleen de hatchbackversie. De auto was er nu ook als sedan, stationwagen en bestelbusje, hoewel die als Cordoba en Inca als model op zich werden gepositioneerd.
De vijfde
In de loop der jaren bleef de Ibiza zich bewijzen als populaire compacte hatchback, die het iets sportievere alternatief vormde voor de Volkswagen Polo waaraan het model nog altijd gerelateerd is. Inmiddels staat in de showroom de in 2017 geïntroduceerde vijfde generatie van het model. Een SW-uitvoering is nog altijd niet gepresenteerd, want de positie van die variant is inmiddels ingenomen door de Arona, een compact SUV-model.
Technisch
Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 999 cm³ |
Max. vermogen | 59 kW (80 pk) |
Bij | 6.250 tpm |
Max. koppel | 93 Nm |
Bij | 3.750 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/trommels |
Draaicirkel | 10,6 m |
Vermogensrange | 59 tot 81 kW |
Algemeen
Transmissie | 5MT |
Carrosserietype | 5-drs. hatchback |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | juli 2017 |
Laatste facelift | januari 2021 |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 20.700 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 185/65 R15 |
L x B x H | 4.059 x 1.780 x 1.447 mm |
Wielbasis | 2.564 mm |
Massa leeg | 1.010 kg |
Max. aanh. gew. | 800 kg |
Inh. bag. ruimte. | 355 l |
Tankinhoud | 40 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,3 l/100km |
CO₂-emissie | 120 g/km |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 15,3 s |
Topsnelheid | 170 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng