In 2000 verscheen de eerste generatie X-Trail. In Japan volgde de auto de kleinere en eigenzinnige Rasheen op, daarbuiten was het een volledig nieuw model. De X-Trail bevond zich in de klasse van moderne SUV’s die nog steeds goed geschikt waren voor daadwerkelijk offroadgebruik. Van de eerste generatie verscheen ook een in beperkte mate geleverde uitvoering op waterstof, de X-Trail FCV.
Evolutie
Toen in 2007 de tweede generatie X-Trail verscheen ging men door op de ingeslagen weg. De nieuwe X-Trail was een evolutie van zijn voorganger. In de VS en Canada werd de auto echter vervangen door de Rogue, een ongeveer even grote en minder op offroadgebruik gerichte SUV.
Ander concept
Met de in 2013 geïntroduceerde derde generatie veranderde het concept van de X-Trail enigszins. Nadrukkelijker dan eerst was de auto de grotere broer van de populaire Qashqai, de focus op offroadgebruik kwam op de achtergrond te liggen en voor het eerst brak de X-Trail met de kenmerkende hoekige vormen van de eerste modellen. Ook was de auto voor het eerst leverbaar als zevenzitter. Tot slot keerde de auto weer terug naar Noord-Amerika, waar hij de Rogue weer afloste en daarbij diens naam overnam.
Vierde generatie X-Trail geëlektrificeerd
De vierde generatie Nissan X-Trail debuteerde in 2020 in Noord-Amerika als de Rogue, maar maakte in 2022 de oversteek naar Europa. Daar zit zo lang tussen omdat de auto op verschillende punten is aangepast op de Europese markt. Zo is de auto hier leverbaar met hybride e-Power-aandrijflijn. In Nederland is dat zelfs de enige leverbare aandrijflijn. Bijzonder is dat de wielen altijd elektrisch worden aangedreven, de brandstofmotor is er echt alleen maar om stroom op te wekken. Dankzij de dus eveneens geëlektrificeerde e-4ORCE-vierwielaandrijving staat de nieuwste X-Trail ook in het terrein weer zijn mannetje.