achtergrondafbeelding

Autozoeker

Morgan Aero 8

De introductie van de Morgan Aero 8 in 2001 was best bijzonder. Vooral omdat het de eerste echt nieuwe Morgan was sinds de introductie van de +4+ in 1964. Verder maakte de auto geen gebruik van antirolbeugels (ongebruikelijk voor een moderne sportauto) en tegen Morgan-traditie in werd er geen hout toegepast bij de carrosseriebouw. Ook viel de Aero 8 op door zijn vormgeving, met ‘schele’ koplampen en gewelfde achterzijde. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De introductie van de Morgan Aero 8 in 2001 was best bijzonder. Vooral omdat het de eerste echt nieuwe Morgan was sinds de introductie van de +4+ in 1964. Verder maakte de auto geen gebruik van antirolbeugels (ongebruikelijk voor een moderne sportauto) en tegen Morgan-traditie in werd er geen hout toegepast bij de carrosseriebouw. Ook viel de Aero 8 op door zijn vormgeving, met ‘schele’ koplampen en gewelfde achterzijde.

AeroMax
Het motorenaanbod van de Aero 8 was afkomstig van BMW en bestond uit een 4.4- of 4.8-liter V8 met vermogens van respectievelijk 334 en 367 pk. In 2008 werd het modellenaanbod uitgebreid met coupéversie AeroMax, die opviel om zijn achterruit met middenspijl. Van de AeroMax werden verspreid over 2008 en 2009 slechts 100 exemplaren gebouwd. Ook verscheen er een SuperSports-uitvoering, een targaversie van de AeroMax.

Minder scheel
In 2007 onderging de Aero 8 een facelift. De originele van de Volkswagen New Beetle geleende koplampen werden vervangen door exemplaren van de Mini, waardoor de auto optisch minder scheel keek. De productie van de Aero 8 kwam in 2010 tot een einde, maar werd in 2015 weer opgepakt. In 2018 werd ook die productie gestaakt, deze keer definitief.

Technisch

Motortype benzine, V8
Cilinderinhoud 4.799 cm³
Max. vermogen 270 kW (367 pk)
Bij 6.300 tpm
Max. koppel 490 Nm
Bij 3.400 tpm
Aandrijving achterwielen
Remmen v/a gev. schijven
Draaicirkel 10,0 m
Vermogensrange alleen 270 kW

Algemeen

Transmissie 6MT (optie 6AT)
Carrosserietype 2-drs. cabriolet
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie maart 2015
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 186.200
Bijzonderheden De Aero 8 is het topmodel van Morgan.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 225/35 R19
L x B x H 4.249 x 1.750 x 1.348 mm
Wielbasis 2.550 mm
Massa leeg 1.175 kg
Max. aanh. gew. n.v.t. kg
Tankinhoud 55 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 12,1 l/100km
CO₂-emissie 282 g/km
Energielabel G

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 4,5 s
Topsnelheid 273 km/u