Rond de eeuwwisseling waren retromodellen helemaal in en daar speelde BMW op in. Onder de opnieuw in het leven geroepen merknaam MINI introduceerde het een op de bekende klassieker geïnspireerde hatchback. De typenaam van de auto was lange tijd afhankelijk van de specifieke uitvoering: One, Cooper of John Cooper Works. Overkoepelend werden de modellen aangeduid als de MINI Hatch(back) en later MINI 3-deurs en 5-deurs. Vanaf de in 2023 geïntroduceerde vierde modelgeneratie heten alle hatchback-modellen Cooper en wordt dat dus een typenaam in plaats van uitvoeringsnaam. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
Rond de eeuwwisseling waren retromodellen helemaal in en daar speelde BMW op in. Onder de opnieuw in het leven geroepen merknaam MINI introduceerde het een op de bekende klassieker geïnspireerde hatchback. De typenaam van de auto was lange tijd afhankelijk van de specifieke uitvoering: One, Cooper of John Cooper Works. Overkoepelend werden de modellen aangeduid als de MINI Hatch(back) en later MINI 3-deurs en 5-deurs. Vanaf de in 2023 geïntroduceerde vierde modelgeneratie heten alle hatchback-modellen Cooper en wordt dat dus een typenaam in plaats van uitvoeringsnaam.
Bierblikje als uitlaat
Wist je dat de eerste generatie MINI Hatch zijn prominente uitlaat heeft te danken aan een bierblikje? Toen het full-size kleimodel aan de directie gepresenteerd moest worden, realiseerde hoofdontwerper Frank Stephenson zich dat het model nog geen uitlaat had. Daarom duwde hij zo lang maar even een leeg bierblikje met een gat erin in de bumper van het kleimodel. De directie vond de algehele uitstraling van het model erg goed en zo haalde het ‘bierblikje’ het tot de productiefase.
MINI met een Nederlands tintje
De derde generatie van de moderne MINI had een Nederlands tintje, want het model werd onder andere bij Nedcar in Born geproduceerd. Het is ook vanaf de derde generatie dat de MINI Hatch leverbaar was als vijfdeurs hatchback, waarmee de typenaam dus wijzigde naar respectievelijk MINI 3-deurs en MINI 5-deurs. De stationcar blijft als Clubman als model op zich gepositioneerd.
Hoofdstuk vier: de MINI Cooper
In 2023 kwam de vierde modelgeneratie van de moderne MINI op de markt en opnieuw bracht het nieuwe model een naamswijziging met zich mee. Voortaan heten alle hatchback-modellen MINI Cooper. Dat heeft ermee te maken dat de hatchback vanaf nu altijd volledig elektrisch is aangedreven, met specificaties die vergelijkbaar zijn met de laatste Cooper-modellen. Daarom blijft alleen die naam gehandhaafd. Bovendien is het de meest bekende uitvoering van de eerdere MINI’s. De productie van de voorgaande MINI 3-deurs, MINI 5-deurs en MINI Cabrio blijft nog wel even doorlopen. Deze modellen heten voortaan óók Cooper en ondergingen een facelift om op het nieuwe elektrische model te lijken.
Technisch
Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.499 cm³ |
Max. vermogen | 55 kW (75 pk) |
Bij | 3.500 tpm |
Max. koppel | 160 Nm |
Bij | 1.250 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 10,8 m |
Vermogensrange | 55 tot 170 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT |
Carrosserietype | 3-drs. hatchback |
Euro NCAP | 4 sterren |
Marktintroductie | maart 2014 |
Laatste facelift | januari 2018 |
Niet meer leverbaar | sinds januari 2022 |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 23.690 |
Bijzonderheden | De 3-deurs MINI is niet meer leverbaar met dieselmotoren. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 195/55 R16 |
L x B x H | 3.821 x 1.727 x 1.414 mm |
Wielbasis | 2.495 mm |
Massa leeg | 1.185 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 211 l |
Tankinhoud | 40 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,1 l/100km |
CO₂-emissie | 116 g/km |
Energielabel | D |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 12,8 s |
Topsnelheid | 175 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng